< Tilbake til oversikten

Hva skal jeg spise på flyet?

tkm sa for siden:

Reiser til Gran Canaria på tirsdag og flyturen er på nærmere 6 timer. Trenger nå hjelp til hva jeg kan spise der :)

Ikke nøtter, ikke frukt og selvfølgelig ikke mye karber ;)

Tips? :D

Sanney sa for siden:

matpakke uten sausete ingredienser :p
men når jeg er på reise spiser jeg det som er tilgjengelig. orker ikke stresse mer enn nødvendig :)

vibsen sa for siden:

Jeg har pleid å ha med omelett og salat, eventuelt kan du ha med kokte egg. Ost er også fint, feks babybeloster.

Lillemy71 sa for siden:

Lag eggerøre/omelett og ha med i en boks. Avokado og tomater på siden av, evt noen ruller med spekeskinke. Har aldri hatt problemer med å få dette med gjennom sikkerhetskontrollen.

Lag det bare kvelden før og ta med i håndbagasjen rett før avreise, det blir ikke dårlig på så kort tid dersom du er redd for det.

Rin sa for siden:

Tja. En pakke kjøttpålegg og noe ost? Det meste som er "tørt" burde jo gå greit. Om ikke nøtter, kanskje noen gresskarkjerner?

Ignite sa for siden:

Du kan for eksempel la være å spise noe som helst. Seks timer er ikke lenge.

Få i deg væske, når flydøra åpnes så blir det litt varmere.

Kanutten sa for siden:

Mini babybel og ølpølse. De tåler romstemperaturer. Lag noen osteknekkiser i tillegg eller nannahs knekkebrød.

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes det er greit å ha en proteinbar i veska, sånn i tilfelle rottefelle.
Men det ofte ikke lov med medbragt på fly.

Kanutten sa for siden:

Jeg har aldri opplevd at det IKKE er lov, men hvis det blir spørsmål er det jo bare å nevne ymse allergier.

Furine sa for siden:

Eg har laga lavkarbobrød, men som store, flate rundstykker, à la pitabrød, delt i to og fylt med pålegg etc og tatt med. Som Kanutten seier, det er berre å seie at du ikkje toler vanleg mat, og derfor har med din eigen spesialmat.

Ignite sa for siden:

Ok , med fare for å irritere...

Må man virkelig trøkke noe inn i trynet for så få timer?
I så fall forstår jeg at det er mange feite folk rundt om.

j88 sa for siden:

Syns du 6 timer er få timer? som oftest drar man jo hjemmefra en god stund tidligee å, så blir fort mye mere enn selve flytiden også, så jo jeg syns man må få i seg noe på den tiden.

Kanutten sa for siden:

Nåhh... 6 timer oppleves ikke som få timer for alle. Dessuten kommer tiden med innsjekk, sikkerhetskontroll, landing, venting på bagasje, reise til hotel, så 6 timers flyreise blir snart 8 timer. Og hvorfor i all verden skulle man bli feitere fordi man spiser oftere enn det du gjør??

Kanutten sa for siden:

:p Du var før meg!

Ignite sa for siden:

Takk for prikk, Kanutten. Der du kalte meg dust.
Nå skal jeg stave noe nøye for deg:

Jeg har gjentatte ganger fortalt deg at du skal ligge unna meg, dette har en lang historie som involverer et annet forum også.

Forslag: Finn noe annet å gjøre.

Kanutten sa for siden:

Prikken var grønn og fin, du glemte å si det! :D

Furine sa for siden:

Eg finn ofte ingenting på flyplassen å ete heller, og har då allereie minst eit par timar bak meg på reise før eg har kome til flyplassen, så for meg er det greit med litt å ete på turen, i alle fall ha det i bakhand dersom det skulle bli nødvendig, slik at eg slepp å tryne i karbogryta. Viktigaste er sjølvsagt å ha noko å drikke, men det er for så vidt lettare å få tak i på flyet enn OK mat. ;)

Zillah sa for siden:

Eg syns det var eit greit spørsmål eg.
(Spesielt fordi eg skal ut på reise sjølv om ikkje lenge, og da tre gongar så lenge som ned til Gran Canaria. Utan å rekne innsjekkingstider. Og natta før med risiko for mangel på frukost.)

Bønna - kan du utdjupe det om at det ofte ikkje er lov å ha med seg medbragt?

Sanney sa for siden:

er vel mest gjennom sikkerhetskontrollen det kan bli krøll. suppe på termos går nok dårlig....

Mariann S sa for siden:

Du kan lage deg en god salat med masse egg, ost og kylling i :)
Hold det eventuelt kaldt med ett fryseelement til du skal sjekke inn.

Om det finnes noken type dressing/yoghurt som evnt er under 100 ml veit eg ikkje (er det ikkje 100 ml som er grensa på flytande?)

Mariann S sa for siden:

Eg trur også at SAS har diabeteskost, uten at eg veit kva den består i :)

Kanutten sa for siden:

Det har de hvis du nevner det ved bestilling. Det er ikke noe de har fast i sortimentet.

tkm sa for siden:

Jeg må spise fordi jeg skal IKKE med i vekt. Er undervektig og må gå på LCHF pga sykdom. Så ja- jeg MÅ spise ;)

Tusen takk for mange gode tips :D

tkm sa for siden:

Skal helst opp i vekt, så ja- jeg må nesten spise noe iløpet av 6-8 timer ;)

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har sett på ved bestilling av flyturer og flymat at de oppfordrer folk til å ikke ta med egen mat pga av hygienene, men aldri at det ikke er direkte tillatt. Tror vel heller det har med det faktum at de vil selge mest mulig selv enn noe annet. Jeg har opplevd en gang at jeg ble tilsnakket pga av maten jeg hadde med og hygiene var nok en gang unnskyldningen. Jeg svarte da at jeg kan ikke sitte å spise min mat, men kjerringa i nabosetet kunne skifte bleie på poden mens jeg spiste, det var liksom mer hygienisk? Ble helt stilt og har siden aldri opplevd noe ang medbrakt og jeg reiser mye på ulike selskap i hele verden.

Si bare at du har allergier om det blir spørsmål.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg alltid fått omelett med diverse grønnsaker, proteinbarer, påsmurte skiver/lefser, frukt og nøtter gjennom sikkerthetskontrollen uten problem. Noen skiver,en leverposteiboks og tubeost derimot bød på problemer, det samme gjelder alt i flytende og smørbar form som er over 100ml og ikke går i en pose a 1 liter.

Det skal også mye til for at maten skal bli dårlig i løpet av en så kort periode, selv om det er omelett, ost, skinke m.m. Det er bare i dagens samfunn vi er så overhysteriske for slike ting.

Kanutten sa for siden:

Jeg er ikke redd for at maten skal bli dårlig, men svett ost og spekepølse er ikke så godt så derfor er blant annet mini babybel, ølpølse, små ostetuber etc etc lurt og praktisk.

Carisma sa for siden:

6t uten mat er ganske lenge. Som de fleste sier, det går ofte noen timer før og etter også. Og takke meg til litt medbragt svett ost på flyet fremfor å måtte løpe gatelangs på feriestedet, med blodsukker ned i støvlene for å prøve å finne noe riktig å spise der.

Lillemy71 sa for siden:

Eller en omelett/eggerøre som jeg foreslo..... Hver sin smak og babybelen kan bli rimelig svett den også, har derimot aldri opplevd det med spekeskine eller avocado som jeg også foreslo.

Husk bare at evt tubeost må passe ned i pose med annet flytende ellers kan det bli konfiskert.

Kanutten sa for siden:

Sambo, minsten og jeg skal snart reise.... til Irland igjen seff.
Selv om reiseveien er på "kun" syv timer i fra vi går ut døra hjemme til vi er fremme på hotellet har jeg takket være denne tråden begynt å forberede meg litt.

Jeg har kjøpt inn minibabybel, ølpølse og store pai/muffinsformer.

Disse er kjøpt på Clas Ohlson, er av papir, er 15 cm i diameter og koster 19 kr for 6 stk. Jeg skal lage ymse omeletter/quiche for å ta med. Disse formene er kjempekjekke! Pappen er så solid og kraftig at man kan faktisk bruke samme formen flere ganger før man kaster den... Det har i allefall jeg gjort. Jeg lagde her om dagen ostepizza i denne. Det ble perfekt! Hadde litt pizzasaus i bunnen og deretter ost oppå. Lot det stå i ovnen til osten var blitt passe hard. Hadde deretter fyll og enda mer ost. Inn i ovnen igjen til ferdig. NYDELIG!! Og akkurat passe størrelse! (På størrelse med en sånn vanlig frossenpai man får kjøpt)

Skal jaggu meg prøve å lage ostebunn slik som på pizzavarianten, men i stedet for pizzafyll skal jeg ha eggestand, ost, skinke og brokkoli oppi! :sikle:

Blir mye god mat med på flyturen aner jeg...

Kanutten sa for siden:

Tenker jeg steker ostebunnen dagen i forveien slik at den blir kaldt og sprø. Deretter knuse den i småbiter før jeg har eggestanden oppi....

Bønna200 sa for siden:

På Ving sine sider så står det "Vi minner om at det ikke er tillatt å innta medbragt mat eller drikke..." Og det gjelder vel stort sett alle charterreiser. Og spiser du medbragt da, så hjelper det ikke å skylde på allergier, for da får du bare beskjed om at du kan bestille spesialmat.

En gang jeg hadde medbragt med Thomas Cook fikk jeg beskjed om å legge det bort og at det var akkurat som å ha med seg mat på restaurant. Det hjalp ikke å diskutere der, altså. Selv om jeg sa jeg ikke var på restaurant, men på et transportmiddel som skulle fly meg fra A til B.
Derfor spiser jeg medbragt mat på flyplassen istedet og det holder gjerne til vi er framme likevel. Men har en proteinbar i veska jeg sniker til meg biter av om jeg skulle bli akutt sulten.

Rutefly har jeg aldri hatt problemer med.

Kanutten sa for siden:

:rodme: Jeg har aldri reist på sånn sydenfly eller charterfly.. Kun rutefly på meg. :o Og siden sambo jobber i et flyselskap regnet jeg med å ha inside information. :p

Spør hvem som tar ansvaret hvis du får føling, spasmer, sjokk eller hvem vet hva!

Kanutten sa for siden:

Velkommen hjem forresten!!!!! Stilig med oppgradering begge veier!!! :heia:

Bønna200 sa for siden:

Takk for det! Hadde jo dritflaks som fikk det. :D (Og der tenkte jeg ikke på karbohydratene, altså. :p)

Lillemy71 sa for siden:

Reiser kun med Ving og Thomas Cook på chartertur og har aldri opplevd dette, så det kommer nok an på hvor maktsyke kabinpersonellet føler seg på den gitte turen:D. Å si at det er som å ta med seg mat på restaurant faller på sin egen urimelighet og er et tåpelig argument, ettersom det ikke finnes kjøpeplikt ombord og jeg har heller ikke opplevd at noen er blitt nektet å ta med og nyte vann, brus, snacks, nøtter m.m, tror nesten alle har med seg. Jeg fikk en liten kommentar for mange år siden om at jeg helst ikke skulle spise medbrakt men ga bare beskjed om at de overhodet ikke kan servere meg mat som tilfredsstiller mine krav/allergier og dermed vil jeg enten bli syk av maten eller syk av å ikke få mat, og fikk da beskjed om at selvfølgelig skulle jeg få spise maten min og det med et smil.

Dette gjelder også på andre flyselskap, jeg spurte f.eks klm om de kunne lage mat som var 100% fri for sukker og kunstige søtningsmiddel, kornprodukter, meieriprodukter, soyaprodukter og eksotiske frukter. Fikk da beskjed om at det kanskje var like greit at jeg tok med egen mat. Det er bare å kontakte selskapet på forhånd og enten så klarer de å lage noe som tilfredsstiller dine krav eller så får man nesten garantert ta med egen mat. Dessuten så har jeg opplevd på nærthold at såkalt spesialmat på fly ikke er "ren" nok, en kompis som har cøliaki ble skikkelig dårlig av maten så det må ha vært spor av gluten og en venninne med nøtteallergi ble også svært dårlig av maten men hadde heldigvis med seg epipen.

Jeg er enig med at på en flytur på 4-5 timer kan de fleste kanskje klare seg med å spise rett før på flyplassen også bare ha litt snacks med seg (men langt fra alle), men når man snakker om flyturer på 12-15 timer bør man få i seg litt ja.

Sugarpill sa for siden:

CP-Settings and options-Edit ignore list-Add a member to your list-done.;)

Veldig fin funksjon når det er noen her inne du kommer så innmari dårlig overens med at du får lyst til å hive laptopen i veggen bare du ser avataren hennes/hans.

Klara sa for siden:

Jeg er enten veldig sint eller slapp som et persilleblad hvis jeg ikke spiser i løpet av 6 timer, særlig med alt det stresset som reising medfører. Som alltid: vi er forskjellige, og har forskjellige behov :smile:

Jeg bestilte diabeteskost forrige gang jeg var ute og reiste, og det var...

Til middag fikk jeg "kinamat" med saus som antageligvis innehold masse stivelse, for den var rimelig seig, og hvit ris. Med tilbud om rundstykke ved siden av. Til dessert fikk jeg fruktsalat i stedet for den supersøte kaken de andre fikk.

Følte ikke helt at det var verdt det, tror jeg dropper spesialbestilling neste gang...

Bønna200 sa for siden:

Jeg reiser også bare med Ving og med det Thomas Cook når jeg reiser charter og det gjør jeg i gjennomsnitt tre ganger per år. Og alltid samme problemet med maten.
Men nøtter, sjokolade osv reagerer de ikke på, nei. Men drar en fram matboksen sin, derimot...

Neste chartertur reiser jeg med Apollo og Novair. Lurer på hvordan det er der.

Lillemy71 sa for siden:

Rare greier, da må det ha med kabinpersonellet å gjøre for jeg har som sagt ikke det problemet. Synes det er tåpelig at de nekter en liten matpakke, mens det finnes folk som har med ganske så mye både brus, vann og snacks.

Var jeg deg ville jeg kontaktet Apollo og spurt om de kan lage mat etter dine krav og hvis ikke om du kan ha med noe. Få det skriftlig og vift med det på flyet :D

Carisma sa for siden:

Reist med Apollo flere ganger, aldri hørt noe fra de om man spiser ting som ikke er kjøpt der.

martita sa for siden:

Sånn generelt kunne det kanskje vore ein ide å unngå nøtte på flyet. Har ein bekjent som kan verta alvorleg sjuk berre nokon opnar ei pose med nøtte i samme rom. Nøttestøvet e.l kan rett og slett ta livet av dei... Berre eit tips.

ToreH sa for siden:

Fly til USA i sommer. Ketogen kost. Lag lavkarbopannekaker med sukker inni. Rull sammen i alufolie. Spises kalde på flyet. Enkelt og greit og mettende. mat blir ikke dårlig på 12 timer.

Vi fikk forresten flymat og der var det kylling. Så kylling ble spist, dog ikke alt tilbehøret. Funket fint det. Kan ikke være helt hysterisk heller, fly er fly liksom.

sylwester sa for siden:

Det meste tåler romtemperatur i 4 timer. Jeg ville pakka niste med Karins brød, salami og majones (smurt jevnt slik at det ikke kan ansees som væske) og i tillegg hadde jeg nok tatt med nøtter og sukkerfri, mørk, sjokolade evt salte nøtter om du liker det bedre. Jeg går ingen steder uten nøtter da det er reserveprovianten min :)

Sugarpill sa for siden:

I tillegg til argumentet om dette med nøtter og allergikere på fly, skrev trådstarter dette:

smgj sa for siden:

Jeg bruker stort sett en pose eller to med Øffer i sånne situasjoner. Ikke gourmet, men holder meg gående.

Storemy sa for siden:

Jeg pleier å ta med med spekemat, skivet hvitost og en pose sukkererter eller cocktailtomater, gjerne også etpartre kuvertpakninger med majones og smør. I sikkerhetskontrollen liker de best matvarer som er emballert slik at de SER hva pakningen inneholder, f.eks har de konfiskert Jædersylteboksen som er 100 gr og som teoretisk er lov å ha med, likedan kuvertbokser med tomatfisk.. En pose svor med etpartre smørkuverter som "dip", kanskje? Har jeg ikke mat med, så spør jeg etter tomatjuice på flyet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.