Kanskje et dumt spørsmål på et lavkarbo-forum, men jeg spør likevel! Mormoren min lager nemlig verdens beste ostekake som er min store favoritt, og i går fylte morfar 88 år. Jeg tok et stykke av denne (sikkert sukkerbombe) av en ostekake - men vanligvis ville jeg nok ha tatt 2-3, så litt bedring er det jo..
Noen som har peiling på hva en slik ostekake inneholder? Hvor mye vil det ødelegge for lavkarbo-kostholdet om jeg tar et slikt kakestykke en gang iblant, f.eks. annenhver måned?
Tror nemlig det kan bli vanskelig å holde seg unna denne ostekaken for resten av livet. Jeg vil helst holde meg til under 50 g. karbohydrater per dag.
Ser at det finnes mange glitrende oppskrifter på lavkarbo-ostekaker her inne, men i sosiale sammenhenger kan det likevel bli vanskelig å si nei til den tradisjonelle som familien har laget.
Uansett så er disse Karbohydratene ute av kroppen din nå, antakeligvis erstattet av nye, siden du spiser opp til 50. Det har antakeligvis ikke ødelagt noe som helst. Bremsa ned litt i timene etter kanskje, ikke noe verre enn det. Det er verre når man spiser 20 gram kh +/-. Ikke no å tenke på, så lenge du ikke spiser kake flere ganger i uka.
Tusen takk folkens! Veldig bra og nyttig og lærerikt! Selv om det ikke er samme kake, så blir det jo antakeligvis ganske så likt :)
Lurer på hvor mange gram et stort kakestykke er, hehe.
Det kan nok stemme, og blir ganske mange karbs. Nesten 50 karber og over 500 kalorier. (Det med kalorier ikke så ille, for meg er et stort kakestykke mere i enn 100 gram sjokolade, sistnevnte går fort unna. Sier litt om hvor usunt sjokolade er!)
Likevel: jeg er jo ganske ny på lavkarbo (selv om jeg har prøvd noen ganger men sprukket.) Har spist strikt lavkarbo siden mandag morgen, og har gått ned halvannen kilo i vannvekt på disse dagene! Og det til tross for at jeg spiste dette kakestykket :)
Skal sies at vekten pleier jo å svinge litt da, så er ikke sikkert vekttapet er reelt, men vektnåla i dag viste uansett litt mindre enn den har gjort på en stund.
Kan dette stemme??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.