Nå er ikke jeg ekspert på hva "325 kcal" betyr i praksis, og hvor mange "per 100 gram" en trenger for å spise seg mett (ett måltid) på sjokoladekake, men når jeg ser på denne oppskriften, tenker jeg: Hvilke(n) ingredienser er usunne? Kaken høres fantastisk ut ("en helt vidunderlig mektig og nesten litt kremete konsistens"), så hvorfor ikke droppe ens måltid med brød, musli, osv., og heller spise dette?
Denne er vel identisk med Black Sunday-kaken som ligger her på forumet, og jeg kan gå god for at kaken er knallgod.:D
Men kaken er nesten som konfekt, og jeg vet jeg hadde blitt kvalm lenge før jeg hadde fått i meg den næringen jeg trenger.......:)
jeg hadde fort blitt matlei om jeg skulle spise sjokolade i stedet for mat........
Joda, det er smak og behag, men jeg tenker rent ernæringsmessig. De fleste barn har brød med på skolen; alt mellom loff med Nugatti (du har sviktet som forelder), til grovt med ost og skinke, så slik jeg forstår det er denne kaken sunnere enn de fleste slike måltid.
Jeg hadde kanskje også blitt lei og kanskje kvalm av å spise sjokoladekake som flere måltid hver dag, men jeg leser om alle de som daglig ikke "klarer" å unngå brus, kake, chips, sjokolade, osv. Her har vi en oppskrift som tillater kake nettopp hver dag, flere ganger til dagen, så jeg lurer bare på om jeg tenker riktig, rent "teknisk".
Det hjelper da pokker så mye om kaken inneholder såkalte lovlige ingredienser til lavakrbo, når faktum er at flere av oss har kropper som IKKE lar seg lure av søtstoff. Og de fleste sukkerfrie sjokolader inneholder jo maltitol, et søtstoff som påvirker blodsukkeret i stor grad( man kan ikke trekke fra alle sukkeralkoholene slik vi trodd for noen år siden).
Det er godt med sukkerfri og melfri sjokoladekake, men kroppen har ganske sikkert mye bedre av feks en biff med smør og grønnsaker til. Men en sukkerfri kake kan for meg aldri i verden erstatte smaken av hjemmelaget sjokoladekake med smørkrem( mel og sukkervarianten), og sukkerfritt = luftsmerter og diarè.
Men sammenlignet med kneip med ost og skinke, er den nok sikkert bedre.
Ok, det der med sukkerfri sjokolade tenkte jeg ikke på som en utfordring for mange. Jeg tenkte uansett å bruke "min" sjokolade. Er Sukrin og Stevia også en utfordring hva luftsmerter og diarè angår?
Jeg er helt enig i at dette ikke erstatter kjøtt-og-grønnsaker måltid, men alle har en sweet tooth. Jeg er bare heldig som kan spise de mest usunne måltid (f.eks. cornflakes med sjokolademelk (har sluttet)) uten utvendige forandringer, og føler derfor jeg lever veldig sunt hvis jeg lager en kake som inneholder en økologisk sjokolade av høy kvalitet. Har heller ikke prøvd Sukrin, men fikk nettopp med meg at Stevia har blitt lovlig, så jeg kjøpte det hos Sunkost.
Hvordan regner jeg ut hvor mye sukker denne kaken inneholder per 100 gram, med "min" sjokolade?
Du kan ikke være sikker på hvordan din kropp reagerer på diverse søtstoffer uten å måle hvordan ditt blodsukker reagerer på disse. (Blodsukkermåler.)
Skal du være sikker på å få med deg alle potensielle karbohydrater som din kropp kan ta opp uten å gjøre 1) så må du regne sukkeralkoholder som sukker. Da vil du kunne si at du har spist "denne mengden eller mindre"...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.