Jeg begynte på lavkarbo i dag og har hodet fult av spørsmål. :confused::confused::confused::confused:
Har kjøpt bøkene "Frisk med lavkarbo" og 2 kokebøker.
Det jeg lurer på nå som jeg ikke finner svar på er kan jeg ha suketter i teen min istedenfor det sukkeret jeg hadde tidligere, eller kan jeg ikke ha noen søtninggsstoffer i det hele tatt.
Og hvordan er det med lett brus?
Lettbrus er ok, men noen sier at det kan stoppe vektnedgangen. Jeg drikker mange liter cola zero hver dag, og har gått ned ca 30 kg tiden oktober i fjor.
Usikker på sukettene, så der får noen andre svare...
Hva man tåler av kunstig sukker er en personlig sak.
noen føler at det opprettholder søtsuget og søtt som "uvane"
det kan virke som at noen tar opp en del av det kunstige sukret og får sukkervrikning av det (varierer av type søtning)
Og så er det andre aspekter - noen av oss forsøker å redusere kustig "mat" osv. Dette hvar ikke direkte med lavkarbo å gjøre, mer med om hvordan man tror slike stoffer er for kroppen.
Så til 7. og sist... Er suketter viktig for tekosen din så vil jeg si - prøv en periode, men vær åpen for at dette kan være noe som du kanskje må endre seinere om det butter. Sannsynligvis har de ingenting å si nå i starten uansett.
Det samme vil jo gjelde for lettbrus, men der vil jeg si at det nok er viktig å venne seg mer og mer av med å drikke mye søtt til hverdags.
Støtter oppunder det smgj sier her. Jeg begynte selv på lavkarbo for litt over et år siden, og drakk lettbrus første halvåret - mistet 30 kg. Jeg har ingen problemer med å bøtte innpå med sukkeralkoholer - jeg går ned like mye uansett. Men jeg velger nå etterhvert å holde meg unna det meste. Du venner deg av med det søte etterhvert :)
Du kan jo prøve stevia? Fås vel i Norge i løpet av høsten (håper jeg!), men enn så lenge kan det i alle fall bestilles på www.iherb.com/ Rimelig frakt og man har sakene i posten etter få dager.
Det finnes allerede i mange helsekostbutikker, både i sukett- og pulverform, samt flytende. Et annet alternativ er for eksempel sukrin+, som er en blanding av sukrin og stevia.
Det er, som andre allerede har sagt, veldig store forskjeller folk imellom hvordan kroppen tåler forskjellige søtstoff, enten de er naturlige eller kunstige. Selv er jeg i den leiren som helst unngår søtsmak for å ikke "trigge" uønskede prosesser, men jeg har nå gått ned mine kilo med både lettbrus og kakebakst underveis, så det er sagt. :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.