5 store egg
1 dl kremfløte
2 ts salt
1/2 ts oregano
1/2 ts bailikum
1/2 ts estragon
100 g solsikkekjerner
50 g linfrø
30 g gresskarskjerner
40 g kruskakli
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
150 g revet ost
Sett på ovnen på 200 grader, og smelt smøret i en kjele
Pisk eggene og tilsett deretter fløten
Tilsett alt det andre i eggene (minus smør) og rør rundt
Pensle muffinsformene med smøret
Bruk en stor skje til å fylle muffinsformene med deigen. Fyll helt opp til kanten. Bruk helst en muffinsform av stål, metall eller hva det nå er...
Stek på 200 grader, midt i ovnen, i 25 minutter.
Ta de straks ut av formene og legg de på en rist. La det hvile litt.
Kos deg! Jeg fikk sprø skorpe, noe jeg digget! hehe
Frys de ned. Deretter tin dem lett i mikrobølgeovnene når du skal ha de. Tips- Del de i 3, så får du flere skiver...
Energi
Fett 74 %
Protein 22 %
Karbohydrat 4 %
Alkohol 0 %
Totalt 23,26 g kh. Dvs ca 2,3 kh pr stk. (Men siden jeg deler de i 3, og legger på pålegg, så blir det egentlig 0,77 g kh pr skive ;)
Det ble 10 stk til meg, men går fint an å lage de mindre...
Disse skal jeg lage igjen i dag... Her er 2 bilder fra sist...
[ATTACH]10752[/ATTACH]
[ATTACH]10753[/ATTACH]
Skrevet litt senere: Jeg lagde disse nå nettopp... Jeg forandret litt på oppskriften, så det ble mindre karbohydrater. Ble faktisk like gode uten soyamelet som jeg først brukte...
SÅ bra at du har rettet opp! 100 gr solsikker vil jo mye mer saftigere muffins! Og det er jo supert :)
Jeg har foresten prøvd dem og må si at er kjempe gode! Litt tørre etter at de har ligget en stund oppe, men kjempe gode når de er ferske eller rett ut av fryseren. Ellers skjerer jeg dem bare i 2 eller 3 skiver og smører et skikkelig tykt lag med smør på så de blir kjempe gode med pålegg på :)
Hei! Kjempeartig at du har prøvd disse og at du likte dem!! Prøvde du med 10 eller 100g solsikkekjerner?
Jeg fryser de alltid rett ned, så har ikke opplevd at de ble tørre :) likte du krydderet i de? Jeg deler de også i 3. Får søte runde skiver da ;) tusen takk for flott tilbakemelding! Setter veldig pris på det! :)
Trur at jeg følgte oppskrifta så om det sto 10 der så brukte jeg vel det. Hadde ikke alle krydrene hjemme så brukte vell bare basilikum. Men nå skal jeg prøve de ut med alt oppi :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.