Kitt sa for siden:
Ett egg daglig er nesten like ille som å røyke en 20-pakning om dagen
Kitt sa for siden:
Ett egg daglig er nesten like ille som å røyke en 20-pakning om dagen
smgj sa for siden:
Og her er FatHead sin "metaanalyse" av studien.
www.fathead-movie.com/index.php/2012/08/16/the-anti-egg-bad-scientist-strikes-again/
Zillah sa for siden:
Egg er perfekt mat.
Sånn, da seier vi det og kaster "studien" i papirgjenvinningsboksen. Der gjer den nytte for seg.
smgj sa for siden:
Og weston a price-blogger Chris Masterjohn.
www.westonaprice.org/blogs/cmasterjohn/2012/08/16/does-eating-egg-yolks-increase-arterial-plaque/
Tror vi kan konkludere med at om forskeren har en agenda vil han få forskningen til å vise det resultatet han vil... om så dataene må hoppe i ringer og stå på hodet først.
Si gjerne fra om noen spiser mindre egg på bakgrunn av dette - så kan jeg gjerne overta dem.
Thomasina sa for siden:
Agurk tiden igjen?
Zillah sa for siden:
Hahaha, eller meg! Eg har stor familie, og vi burde hatt aksjeandelar i nærmaste hønseri.
index sa for siden:
Spiser ofte 5-6 egg om dagen jeg! Tilsvarer det 100-120 sigaretter om dagen da??
Tror dette skal tas med en stoor klype salt (som vanlig)...
smgj sa for siden:
Mark Sisson sin rapport www.marksdailyapple.com/are-eggs-really-as-bad-for-your-arteries-as-cigarettes/
Han refererer til en studie som IKKE er en observasjonsstudie og som IKKE er basert på egenrapportering (husker du hvor mye egg du har spist i snitt de siste 20 årene?)
(Randomiserte kryss-studier overgås kun av såkalte double blind randomized cross over studies... )
Innrømmer at jeg holder på å få høyt blodtrykk av journalister (og forskere!) som ikke vet hvor dårlige observasjonsstudier er - og som ikke skjønner at en observasjonsstudie A L D R I kan bevise årsak/virkning....
Yrla sa for siden:
Og hva de ellers spiste hadde selvsagt ikke noe å si?;)
smgj sa for siden:
Hah! Det er såkalte co-fundere som de "helt sikkert" har justert for statistisk. (Og med "riktig" verdi - for det er jo lett å vite... :rolleyes:)
bang head on desk
Misforstå meg rett ... det er ikke sikkert at egg er frikjent med hensyn til å kunne heve kolesterol (eller ikke). Poenget er at en undersøkelse av denne typen aldri vil kunne bevise (eller avkrefte) det...
Photobscura sa for siden:
For meg som både røyker OG spiser mye egg kan dette i verste fall bety at jeg må skynde meg å ha det gøy mens jeg kan, om sju er det kanskje for sent. :cool:
krokodillen sa for siden:
Kostholdsagurker. Presentert hver uke på vg.no.
Og ellers: Nei, jeg er ikke redd for egg. Jeg er langt mer skeptisk til tabloid journalistikk og dårlig forskning, ikke minst i kombinasjon.
Hamster59 sa for siden:
De sjekka vel som vanlig ikke hva de folka ellers spiste? Vanskelig for enkelte forskere å ha så mange ting i hodet på én gang, lettere å bare fokusere på én matvare.
Tro om de huska å sjekke ordentlige eggeplommer denne gangen og ikke eggepulver, slik de gjorde i den studien for sikkert 30-40 år siden, og som "helsedirekterotet" har brukt for alt det er verdt (eller kanskje mye mer..)
Blir bare oppgitt! De kolesterolfolka gir seg visst aldri.
Sunniva37 sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg blir litt usikker når jeg leser slike ting, da vi har mye hjerte-og karsykdom i familien.. :blinke: Like fullt så synes jeg at det virker merkelig å kunne trekke så bastante årsak-virkningslutninger ut ifra en slik type studie. Det er sikkert gjort mye annen forskning på dette med egg/kolesterol/hjerte-karsykdom også? Noen som har noe i ermet som kan berolige oss med litt hjerteklapp? :o Men bare så det er sagt; Jeg kutter ikke ned på egg nå pga den studien der. :)
LenaBeatrice sa for siden:
Hei Sunniva!
jeg har kommentert saken i bloggen, mulig det jeg skriver vil berolige deg :-)
lenabeatrice.net/mat-og-helse/kolesterol/livsfarlig/
Studien det siktes til har STORE svakheter, og legg spesielt merke til at de som spiste mest eggeplomme hadde best kolesterolverdier.
Sunniva37 sa for siden:
Hei! Her pekes det på viktige ting ift svakheter med studien ja. Men så sier Retterstøl til slutt, ifølge det du siterer på bloggen din: "Jeg har møtt folk som har gått på lavkarbodiett og følt seg kjempefine i kroppen, men så viser det seg at de har dobbelt så høyt kolesterol som før de begynte på dietten. Det tar jo tid før blodårene tetter seg." Så...:confused: :rolleyes:
LenaBeatrice sa for siden:
Poenget er at totalkolesterol er en veldig dårlig markør for risiko for hjerte- og karsykdommer.
Sunniva37 sa for siden:
Ok.. Takk skal du ha Lena Beatrice! :) Jeg vet ikke nok om dette jeg.. Ønsker meg likevel noen "Positiv-til-egg-studier" :)
smgj sa for siden:
Som sagt
Denne studien er basert på egenrapportering... at man skal huske hva man har spist x tid tilbake. Jeg husker ikke engang om jeg spiste egg for to dager siden.
Og når man justerte for dødelighet og alder i de to gruppene - så var ikke dødligheten høyere hos eggpsipserne... bare kolesterolet. Hva sier dette om kolesterol som mål for dødsrisiko? Jeg bare spør.
mrs kishty sa for siden:
jeg leste bare overskriften og bestemte meg for å kjøpe den for da kan jeg røyke med god samvittighet om jeg kutter ned på eggene :) Takker :)
langaard sa for siden:
:lol:
Lillemy71 sa for siden:
Her er KostDoktorn.se sitt syn på denne "studien" eller latterligheten som jeg velger å kalle det :D
rusler ut på kjøkkenet og gumler egg og fyrer opp en sig
Bør vel komme meg ut på byen å få hæla i taket for jeg kommer ikke til å vare lenge skal man tro denne greia.....:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.