< Tilbake til oversikten

Teste ketosegrense

nednedned sa for siden:

Hei!

Er i ketose no, og har ligget på ca. 5-20g karbo om dagen, uten å telle so veldig strengt. Men no har eg tenkt og telle eksakt tall, og prøve og "teste" kor mange karber eg kan spise per dag og samtidig være i ketose og gå ned i vekt.

Det eg lurer på er; korleis er det best og teste grensa? Eg har sett for meg og gå opp med ca. 5 karber om dagen, for so og teste med ketostix om kvelden. For so og sjå når eg ikkje er i ketose lenger. Er dette riktig framgangsmåte?
Hvis ikkje, korleis har du gjort det?

Takk for svar :)

nednedned sa for siden:

Testa i dag med å ete ca. 25 gram karbo, og testa då lys rosa på ketostix. Sånn eg har forstått det er det sånn at utslag er utslag og eg er fortsatt i ketose :)

MEN, so kjem det enda eit spørsmål; siden det er lys rosa utslag, betyr det at eg går ut av ketose om eg spiser litt meir karbohydrat? Altso, eg er i ketose no, men berre sovidt?

Fint om noken kunne svare på dette og forrige spørsmål :)

Supera sa for siden:

Du er ikke garantert å gå ned i vekt fordi du er i ketose. Og ketose har ingen magisk grense. Den er flytende. Du kan produsere ketoner uten at det vises på ketostix også. Det finnes blodsukkermålere som også måler ketoner i blodet. Det er svindyrt for strips til dem da...

Og av erfaring så er det lett å la litt og litt mer fare. Men prøv å komme frem til et kosthold du kan leve med. Går du tilbake til kostholdet du hadde før så skjer sannsynligvis det som skjedde før også - du vil gå opp i vekt.

nednedned sa for siden:

Tusen takk for svar! :)

Modezty sa for siden:

Den beste måten å teste grensene er å følge med på vekttapet. F.eks. kan du prøve med 25 karbohydrater og se om du går ned i vekt, gjør du det - og det går raskere enn du ønsker øker du mengden med karbohydrater med 5 gram, f.eks. Torkil skriver såvidt jeg husker om det i boka "Slank med ketolysekuren".

Hvorvidt du er i ketose eller ikke er vel ikke så viktig, det viktigste er om du har det vekttapet du ønsker deg. Jeg må ligge i ketose for å unngå å fyse på karbohydrater og å gå ned i vekt, broren min raser ned i vekt så lenge han holder seg under 100 kh. Urettferdig, men slik er det bare - vi er alle forskjellige :)

nednedned sa for siden:

Høyrest veldig lurt ut! Skal teste dette :) Takk :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.