< Tilbake til oversikten

Hvor lang tid tar det å komme seg ut av ketose?

Comparadun sa for siden:

Når man er i ketose, hvor mye skal til av carbs før man ikke lenger er det?

index sa for siden:

Høyst individuelt. Noen faller ut på 20-30 gram, andre kan fortsatt være i ketose på 60-70 gram. Prøv og se, så ser du hva som gjelder for deg...

Jeg har aldri vært så opptatt med å følge med på om jeg er i ketose eller ei, så lenge vekten har gått jevnt og trutt nedover og jeg har følt meg helsemessig bra så tolker jeg det dithen at ting fungerer. Har aldri kjøpt en eneste ketostick, og må innrømme at jeg ikke helt ser poenget med dem heller...

Gerd sa for siden:

I tillegg til det index sier, så kommer det også an på hva slags karber man spiser. Spiser jeg karber i form av sukker og stivelse så er det rett ut av ketosen.
Spiser jeg karber som i grønnsaker, så skal det mye til før jeg detter ut av ketosen.

Comparadun sa for siden:

Men hvor lang tid tar det? Om man lasser på med karbs nå feks, når er man ute av ketose? Er det snakk om timer dager minutter sekunder?

Comparadun sa for siden:

Så om man for eksempel ble overrasket med et utdrikningslag så kommer man seg fort ut? og man kan kjøre ketolyse feks til dagen før bryllup?

Gerd sa for siden:

Viss det gjelder inntak av alkohol, så forbrenner kroppen alkoholen først. Fettforbrenningen blir satt på vent til alkoholen er ute av kroppen. Men man kan fremdeles være i ketose.

Ellers så er det så individuelt at det er vanskelig å svare eksakt på spm. ditt om tiden det tar.

Kula sa for siden:

Hvis det virkelig haster kan du ta deg et par-tre vanlige øl. Før du er ferdig med dem er du "ute av ketose".

Comparadun sa for siden:

Takk for alle svar. Da trengs det ingen ekstra forberedelser :)

index sa for siden:

Nei. Men regn med litt ekstra magesmerter og masse gass. Men hvis du synes det er verdt det, så er alt greit:rolleyes:.

Comparadun sa for siden:

som mangeårig lakrisoman ler jeg høyt av magesmærter mm! :D

Modezty sa for siden:

I tillegg til magesmerter kan også plutselig høyt inntak av karbohydrater føre til tretthet og kvalme, er min erfaring ..

Comparadun sa for siden:

Det gikk fint! Magesmerter og kvalme kom av helt andre grunner enn karbohydrater...:o

Camomilla sa for siden:

Jeg vil anbefale denne artikkelen for å oppklare mange misforståelser rundt dette med ketose: paljabekk.blogspot.no/2012/08/hva-er-ketose.html

Særlig interessant er dette:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.