< Tilbake til oversikten

Syltet Ingefær fra "En sunn familie". Noen som har oppskrift?

Polaris sa for siden:

Laget med stort hell syltet ingefær til sushien for noen måneder siden, nå er glasset tomt og jeg trenger sårt påfyll. Jeg brukte sist oppskriften fra "En sunn familie", denne bloggen/nettstedet kommer jeg nå ikke lenger inn på (lagt ned? sunnfamilie.net/2011/01/24/syltet-ingefaer/ ). Jeg vil aller helst lage dette fra bunnen og ikke kjøpe glass fra butikken, er det noen som husker denne oppskriften eller som har den liggende? Jeg husker ingrediensene var hvitvinseddik, ingefær, sukrin...kanskje mer, og jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det eller målene :confused:

Gjett om jeg skal begynne å skrive ned heretter...:kul:

Supera sa for siden:

Google det og velg cache i stedet for å åpne linken. ;)

Syltet ingefær!

Sukrinen krystalliserte seg etter at glasset har stått i kjøleskapet, men det gjorde det bare enda bedre. Dette kan jeg ta en bit av som godteri også…hehe. Lignet på kandisert ingefær! Husk at jo tykkere ingefærskivene er jo sterkere blir smaken.

Oppskrift:

100 g frisk ingefær
5 dl vann
1 dl riseddik (bruk en med minst mulig karbo)
1 dl sukrin
1 ts salt

Skrell ingefæren og skjær i så tynne skiver som mulig. Jeg brukte en potetskreller i begynnelsen men måtte gå over til kniv.

Kok opp vannet og legg i ingefæren. Rør om og sett til siden i 20 min. Tøm av vannet og legg ingefæren på et glass (lurt å koke glasset).

Varm opp eddik, sukrin og salt og rør til sukrinen er oppløst. Hell det over inefæren. La det avkjøles. La trekke i et døgn før bruk. Oppbevares i kjøleskap.

Polaris sa for siden:

Åh, du er vel helt nydelig vel! Tusen takk! (Våger ikke si hvor lenge jeg googlet... host :o )

lagre for livet:kul:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.