Lager kylling og masse grønnsaker til middag, men så er det denne Sweet Chili-sausen da, som jeg eeelsker. Den har 45 gram karbohydrater per 100 gram og er sikkert full av sukker, og helt klart en no-go for lavkarbere.
Men dersom jeg bruker bare littegrann av den, hva skjer da? Jeg er ganske ny på lavkarbo, så jeg må spørre. Hormonbalansen skal vel forandres når man går over til lavkarbo - hindrer jeg dette ved å ta litt sukker? Hvor fanatisk / strengt gjennomført må man være? Ødelegger man alt ved å ta litt av en "forbudt" matvare? Og hva om jeg tar et glass appelsinjuice i helgene?
Disse prinsippene har jeg enda ikke helt forstått. Håper på svar :)
PS. Jeg har ingen spesiell filosofi, ikke LCHF, men bruker Spis deg slank-opplegget (med den skal man ligge under 20 karbs per dag, men jeg kjører en litt friere variant, men lavkarbo skal det uansett være).
Hvor mye er "litt"? Hvis det var snakk om en teskje eller noe ville ikke jeg brydd meg, men jeg lever liberalt lavkarbo. Hvis du skal følge et ketogent kosthold (som spis deg slank f.eks. er) utgjør en teskje med Sweet Chilli-saus veldig mye, da må du holde deg helt unna, eller lage selv (vet at det er oppskrift på hjemmelaget Sweet Chilli-saus uten sukker her inne).
Appelsinjuice bør du bare glemme. "Helgekos" med sukker hører ikke hjemme på et ketogent kosthold, og vil ikke "ødelegge alt", men ødelegge mye.
Hvis du skal leve ketogent, må du være litt fanatisk. På moderat lavkarbo kan du tillate deg å leke deg litt mer, men for å få til lavkarbo må det uansett være litt gjennomført.
Jeg er også veldig glad i sweet chili saus, men har funnet ut at å blande rømme med sterk chilisaus, finhakket chili og splenda blir godt nok til å gjøre meg fornøyd i alle fall :-)
Tusen takk for et godt svar. Det var bare en teskje ca., men når det kan stoppe såpass mye, så kommer jeg ikke til å gjøre det igjen. 3. dagen på strikt lavkarbo (minus svisker, trenger det not forstoppelse, kan dette ha ødelagt?), ingen nedgang så langt, selv om mange går ned den første uka, men det tar vel en 5-7 dager før jeg merker noe vil jeg tro?
Blir vanskelig å legge fra seg appelsinjuice! Får erstatte med Solo Pluss eller Fanta Light istedet da. Eller en brusetablett med C-vitamin.. Andre tips?
Til de andre: Tusen takk for tips om hvordan lage den selv, samt at man kan kjøpe den på enkelte innvandrerbutikker. Kanskje sistnevnte blir løsningen for meg, som er litt "lat" på kjøkkenet. Hehe! Men det skulle jo ikke så mye til for å lage den selv, da.
Noen som kan forklare meg HVA som skjer i kroppen når man tukler det til med litt sukker og helgekos? Hvorfor så lite som en teskje med sukkerholdig kan ødelegge et helt kosthold?
Heldigvis finnes det mye helgekos som er lov på lavkarbo. Jeg er en sjokolade-elsker, og synes mørk sjokolade og sukkerfri sjokolade smaker ok. Hvor mye kan man spise ad gangen, noen meninger der?
Jeg er (dessverre) en av de som pleier å sluke en 200 grams melkesjokolade eller to i løpet av helgen.....
Jeg spiser endel svisker om dagen og et glass med Cultura Naturell. Sviskene er jo ganske søte med mye karbohydrater og absolutt ikke lavkarbo, men jeg må jo få en slutt på forstoppelsen (som har gjort at jeg har lagt på meg 2 kilo på de 6 ukene jeg har slitt med dette.)
Svisker vil vel også klunne ødelegge hele lavkarbo-opplegget mitt? Eller?
Svisker har definitivt ikke noe å gjøre på strikt lavkarbo, det er konsentrert fruktose. Det funker minst like bra med feks en liten skje linfrø som får svelle i vann eller feks pannekaker el.l. som inneholder fiberhusk. Det aller beste er nok å følge rådene om grønnsaker til hvert eneste måltid og huske på år kroppen produserer mindre avfallsstoffer og dermed gjerne avføring sjeldnere enn du er vandt mer.
Det høres ut som om du kanskje kunne hatt godt av å lese en bok av feks Sofie Hexenberg og følge hennes råd. Egendefinert er for de som vet hva man driver med.
Takk for svar! Det er flott. Skal lese meg opp :)
Forstoppelsen har ikke noe med kostholdsomleggingen å gjøre, for det startet før jeg gjorde det. Takk for advarselen, da skal jeg ikke bruke svisker mer.
Hva med Cultura naturell, er det ok?
Men du, linfrø: jeg har tatt det uten at det sveller i vann jeg, er det like bra, eller bør de helst svelle?
Har på følelsen av at svisker er noe av det som funker aller best jeg, spiste en halv pose og da fungerte systemet bedre. Men jeg vil absolutt ikke ødelegge for lowcarb-opplegget mitt...
Én teskje med noe sukkerholdig saus kan vanskelig ødelegge noe som helst.
Tenk etter selv; hvor mye veier innholdet på teskjeen? Kanskje maks 10 g? Selv om det inneholder 40% sukker, utgjør ikke det mer enn 4 g karbohydrater.
Selv om dette er et lavkarboforum, må vi prøve å beholde føttene i kontakt med bakken.
Godt innlegg. Jeg er enig med deg. Er det sånn at hos de fleste på lavkarbo så er sukker bannlyst helt?
Det som gjorde meg mest i tvil om lavkarbo var noe for meg, er dette med at det krever å være så veldig gjennomført. Noen matvarer som man liker aller best må man bannlyse helt (som appelsinjuice! :( Ikke engang et lite glass er lov?) og tanken på at man aldri mer kan kose seg med en EKTE melkesjokolade, dersom man skal følge kostholdet helt og holdent.
Er det noen av dere som unner dere ekte sjokolade og karbo-kaker en gang iblant, f eks på bursdager og i jula?
Litt ekstra karber er skjelden et stort problem. Men det finnes alternativer, så da er det lurt å bestrebe seg på å velge disse. Særlig i begynnelsen, der litt for mye karber lett kan utløse et søtsug som man gjerne sliter med å takle. De sviskene ville jeg bare ha kuttet ut, et fornuftig lavkarbokosthold ordner opp i forstoppelsen helt av seg selv. Bare pass på å få i deg nok grønnsaker, så blir det nok bra. Jeg for min del har aldri vært så god i magen som det siste året hvor jeg har gått på lavkarbo...
Oi har du det? Så bra! Virker som om lavkarbo kan "få bukt med" det jeg har av problemer. Skal bli spennende å se utover.
Et litt privat spørsmål, men: slet du med forstoppelse før du begynte med lavkarbo? Hvor lang tid tok det etter kostholdsomlegging, før du merket at det ble bedre? Jeg har hatt forstoppelse i 6 uker nå og det gjør vondt....
Har ikke direkte slitt med forstoppelse nei, men mer med magesmerter, luft, løs mage etc. Jeg ville gått på apoteket og fått noe mot forstoppelsen, bare for å få systemet i gang igjen. Når du først får løst opp i dette, tipper jeg at ting vil normalisere deg. Men pass på å få i deg nok vann, det kan løse mye.
Ellers så har du såpass lav BMI at under 20 gram ikke nødvendigvis løsningen for deg. Jeg ville lagt lista litt høyere, da kan du tillate deg mindre mengder frukt, juice etc. også innimellom uten å ødelegge noe. Og vekttapet kommer nok uansett, jeg har i alle fall gått ned 22 kg på 11 måneder på mellom 40 og 70g. Husk vi snakker om en kostholdsendring, ikke en diett...
Takk for et fint innlegg :) Jeg skal til lege og apotek i morgen. Var hos lege med problemet for 5 uker siden også, men det er kommet tilbake igjen..
Tusen takk for tipset :) Er det sånn at hvis jeg legger lista litt høyere - og kan tillate meg mindre mengder en gang iblant uten å ødelegge noe - men hvis man velger en strengere variant, kan man ikke tillate seg det samme en sjelden gang i blant? Hmm, dette ble rotete forklart - håper du forstår hva jeg mener :)
Så flott resultat du har fått, gratulerer! Det siste du skriver er viktig, dette skal vare en varig endring. Og det er der jeg ikke er så flink; er ikke den med mest jernvilje må jeg innrømme.
Men de første 2 ukene med krum hals, så er det meste gjort - eller hva? Jeg er fortsatt på den første uka (har som sagt hoppet av opplegget før en gang..)
Ja, liker Fun light, men det blir ikke helt det samme som appelsinjuice, som je elsker...
Men å presse sin egen? Det blir vel også feil på lavkarbo, med tanke på alt fruktsukkeret? Appelsiner generelt er vel heller ikke lov?
Du bestemmer hva som er lov, det er ditt kosthold! Men hvis du merker at du ikke har godt av det, kan det være lurt å kutte ut noe. jeg for min del har spist 1-2 frukt om dagen det siste året, uten at det har påvirket vekttap eller helse nevneverdig. Det er derfor jeg ligger på 40-70 gram, kostholdet ellers tilsier ca 20g karbo pr. dag. Så hvis det funker for deg med et lite glass juice nå og da, så fortsetter du med det. Hvis ikke, kan det være greit å kutte det ut. Så enkelt og så vanskelig er det...
Jeg vil si at du heller bør spise appelsina. Dersom du spiser appelsin klarer du nok ikke mer enn 2-3 stk. Dersom du presser appelsina får du glatt i deg sukkeret fra 5-6 appelsiner uten at du får i deg det mettende kjøttet og fiberet... Ergo er det lettere å "overspise" på juice enn på frukt. I tillegg så blir det en hardere påkjenning på blodsukkeret siden juice nesten er som "intravenøst" å regne i forhold til fruktkjøtt man må fordøye...
Hva med - 1 appelsin til frokost på hverdagene og et glass ferskpresset juice til søndagsfrokosten? Jeg synes du bør ligge unna juice (og annen søt drikke) til hverdags fordi det tross alt har like mye karbohydrater som brus...
Kanskje kan du få dette til å virke til tross for juice? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at det er en del matvarer som har en slik virkning på blodsukkeret at man bør være bevisst på hvor ofte man spiser dem. At de - til tross for allmenn oppfatning - antakelig burde være en del av lørdagsgodtet, ikke hverdagsmaten.
Det kan sikkert virke litt forvirrende at hvis man spiser mer karbohydrater kan man unne seg mer karbohydrater innimellom, men hvis man spiser veldig lite så kan man ødelegge mye med en bitteliten utskeielse. Det er mange her som kan veldig mye mer om dette enn meg, men veldig enkelt forklart så er dette grunnen:
De "strengeste" formene for lavkarbo, som f.eks ketolysekuren, anbefaler gjerne 15-20g Kh daglig. Disse er oftest brukt som slankekurer for folk som ønsker å gå ned fort, og har mange kilo de vil kvitte seg med. Kurene baserer seg på at man spiser så lite karbohydrater at kroppen går over til ketoseforbrenning, dvs. kroppen får ikke nok karbohydrater den kan bruke som brennstoff og brenner derfor fett isteden. Hvis man skeier ut litt en gang i blant, så risikerer man at kroppen går ut av ketose, og det kan ta tid før man kommer tilbake dit igjen. Mange opplever også at det er vanskeligere å komme tilbake i ketose for hver gang man har kommet ut av det.
Dersom målet med kostholdet ikke er å oppnå ketose, så kan man gjerne legge seg på et høyere karbonivå. Mange har fin vektnedgang på den måten også. Et kosthold som ikke baserer seg på ketose er litt mer tilgivende i forhold til utskeielser.
Tusen takk for gode innlegg, dere! Og forslag til hvordan jeg kan erstatte den elskede juicen min ;)
Elewyn: takk for fin beskrivelse, tror at jeg forstod det lettere nå! Tror ikke jeg er rette person til å basere meg på ketose. Da bør man vel ha jernvilje - jeg beundrer alle dere her inne som har det!
Dersom man er lavkarber (ikke nødvendigvis LCHF eller ketose) og flink til å følge programmet, MEN så tar en bursdagshelg der man spiser f eks både burger med pommes frites, Oreokake, ostekake, tar en øl osv. HVA skjer da? Hvor mye av opplegget har man ødelagt? Får kroppen sjokk?
Selv hadde jeg en slik helg (men jeg spiste ikke alt det som står ovenfor, altså) da jeg var med på utepils og 30-årslag.. Er litt sint på meg selv - med den utepilsen kunne jeg jo ha tatt meg et glass hvitvin med vann istedet! Og ligget unna det kakestykket på festen... Argh.
jeg må være verdens dårligste lavkarber...
Jeg tenker at dersom jeg har jernvilje bare EN uke eller to, slik at jeg faktisk ser resultater ved å gå ned en kilo eller to, så blir det lettere å få motivasjon til å beholde viljen...?
Slet dere også med dette i begynnelsen? Tips?
Tror jeg er sukkeravhengig. jeg var flink til å holde meg strikt til opplegget fra mandag til torsdag sist uke. Fredag var jeg så sukker-sugen at jeg ikke klarte å holde meg, jeg løp til butikken for å kjøpe både Atkinsbar, sukkerfri sjokolade og mørk sjokolade. Selv om alle disse er "lov", ble dert jo litt for mye av det gode...
Det første du bør ta tak i er ditt kjærlighetsforhold til mat! Spar kjærligheten til mennesker, mat er bare drivstoff;-))
En slik bursdagshelg som du beskriver ville i alle fall gitt meg en uke med magesmerter, kvalme, oppblåsthet m.m. Ikke verdt det etter mitt syn. Bortsett fra det betyr det ikke stort mer enn at vekttapet blir satt på hold en uke eller to til. Men du må jo VILLE gå ned i vekt om det skal være noe vits å gå på lavkarbo da, det er ikke noe du kan gjøre bare når det passer sånn...
Du har så rett! Og ja, jeg sliter litt med akkurat dette... Har en tendens til å trøstespise, det ligger nok noe emosjonelt bak det hele også. Og ja, jeg vil jo ned i vekt.
Vil en slik helg gjøre at vekttapet blir satt på vent i opptil 2 uker, så er det jo virkelig ikke verdt det... Det er jo disse sosiale sammenhengene som gjør det vanskelig å holde seg til lavkarbo. Pluss det at jeg elsker sjokolade og appelsinjuice, er glad i øl også.
Skal skjerpe meg - det er jo bare meg selv det går utover...
Ja, det er bare deg selv det går utover. Det er en omstillingsprosess, men litt etter litt så vrir tankene seg over slik at du tenker "trenger jeg å spise/drikke dette, eller finnes det et alternativ" i sosiale sammenhenger. Jeg drikker stort sett rødvin om det er fest, og holder meg unna kakene med mindre de er laget som lavkarbo. Når vi har selskap selv lager jeg gjerne til litt frukt og pisket krem i tillegg til kakene, ingen har reagert på at jeg bruker Natreen i stedet for sukker i kremen. Og andre liker også godt frukt og bær ser jeg. Søtsuget gir seg etter noen uker på lavkarbo, så da får jeg ikke panikk om jeg ser en kake jeg likte godt før. Et triks er å spise før selskapet, når man ikke er sulten så er det ikke så nøye med de kakene synes jeg. Men man må være konsekvent hele tiden for å oppnå resultater, skal man slanke seg bare når det "passer sånn" blir ikke resultatet mye å skryte av...
Synes også sosiale sammenhenger var vanskelig før,veldig vanskelig,men med noen små knep,feks.spis litt før du drar,ha med deg noe du vet du kan spise,litt nøtter i veske osv.så ble det plutselig veldig greit.
Tror egentlig den store endringen har vært i mitt hode,kakene er jo der alltid ,butikken er full av sjokolade det finnes overalt,men er det så interessant ,nei hvis jeg er god og mett så greier jeg fint å si nei takk.
Pleier av og til å si "nei takk,vil heller bruke mine kalorier på et glass vin til" Mine bekjente tror vel snart jeg har et alkohol problem:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.