< Tilbake til oversikten

Lavkarbo om kalori

RebekkaBerge993 sa for siden:

Når man går på en lavkarbodiett , er det da slikt at man burde telle kalorier for å ikke gå opp i vekt? altså passe på at man ikke går over den kalori mengden du blir anbefalt ? eller trenger man ikke tenke på dette?
Og er karbohydrater værre enn kalorier?

Kitt sa for siden:

Du skal ikke behøve å tenke på kalorier i det hele tatt før du har prøvd en god stund (3 måneder eller mer) og vekten ikke går ned eller nedgangen stopper uforklarlig opp!

Forenklet:
Dersom du spiser mye karbohydrater, skiller kroppen ut mye insulin, som er kroppens fettlagringshormon i tillegg til å styre blodsukkeret. Altså vil karbohydratene du spiser lagres som fett om det blir for mye av dem, selv uten at du spiser noe særlig fett.
Spiser du ikke karbohydrater i særlige mengder, vil kroppen ikke skille ut noe ekstra insulin og dermed vil det forbrennes fett i stede for å lagres.

Tusen takk :D var til stor hjelp ! du vet vell ikke tilfeldig vis hvor jeg kan finne ut hvor lite/mye karbs jeg skal ha pr dag får å gå ned i å fettprosent?:)

Kitt sa for siden:

Skal du i ketose, bør du ligge på ca 15g pr dag til å begynne med og så øke til du finner din grense (noen er i ketose opp til over 50g)
Holder du deg under 72g karber, trenger du ikke tenke på hvor mye fett du spiser, sier Lutz (i boken Bedre uten brød)

Les nybegynnertråden, du. Der vil du finne svar på det meste!;)

har lest på nybegynner tråden men forstod ikke helt hva ketose er , og jeg er 157cm veier 62 og vil ned i fettprosent ,prøver så godt jeg kan og forstå hva en ketose er men jeg er ikke smart nokk !

Kitt sa for siden:

Å være i ketose vil si å være i den tilstanden der kroppen forbrenne fett i sted for karbohydrater! Da dannes det ketonlegemer som kroppen kan bruke som brennstoff i stede for glukose(sukker/karbohydrater). Ketoner=ketose for å si det veldig enkelt!

Du har jo en grei BMI og vil kanskje ha det bedre med et Fedon Lindberg- basert kosthold enn i ketose. Les litt om Fedon Lindberg og hans filosofi, så skjønner du nok mer!
Feks her og her!

Okei ,så vis jeg har forstått deg rett nå så burde jeg ikke gå over 15gram karb i første omgang? i ca 3 mnd?

Kitt sa for siden:

Du trenger ikke holde deg til 15g i tre måneder, men det er ingen vits å lete etter feilkilder før etter såpass lang tid. Kroppen må få tid til å venne seg til det nye kostholdet og det kan ta litt tid før den skjønner at den skal buke ketoner som brennstoff.
Gi det litt tid, så skjønner du hvordan kroppen din fungerer på dette kostholdet før du endrer på noe særlig!
Mye fett, mye grønnsaker, passelig med proteiner og nok vann er stikkordene her!;)

teleslynga sa for siden:

Folk er forskjellige. Noen opplever på lavkarbo at de får regulert sulten på en bedre måte enn før og at de automatisk ikke spiser for mye. Jeg får regulert overspisetendensene mine ganske godt, men er fremdeles så glad i mat at jeg må passe på mengdene (dvs jeg må telle litt kalorier) om jeg vil ned i vekt. Men på lavkarbo er det mye enklere, fordi lystene mine ikke går bananas...

Rin sa for siden:

Vel - på lavkarbo trenger man ikke å tenke på kalorier, forutsatt at man har en kropp som er i stand til å respondere "riktig" på kostholdet. Det blir en halv-sannhet, siden det er så mange som sliter med normal apetittregulering som følge av psykiske/fysiske tilstander og stress. Men det vil uansett være best å bruke din egen kropp som veileder i starten!

Du har såpass lav vekt i forhold til høyde at det kanskje ikke passer best for deg å velge et veldig begrenset kh-inntak (sånn, under 20g kh om dagen, osv). Ingenting i veien for å prøve - mange av oss trives rett og slett best på den måten - men du trenger ikke å tenke at "om jeg spiser absolutt minst mulig karbohydrater, går vektnedgangen med maks hastighet". For det stemmer ikke. :cool: Vi er veldig forskjellige, så det kan godt hende det viser seg at du og kroppen din synes det er bedre med 50-70g kh om dagen, eller noe helt annet.

Uansett, en ting til jeg vil si: De fantastiske historiene om folk som går ned flerfoldige kilo de første ukene? De er unntakene. De er som regel svært, svært overvektige i utgangspunktet, og de fleste av dem er menn. (Som går ned lettere enn kvinner.) Så ikke bli demotivert om du synes du ikke går ned så fort som du ble "lovet". :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.