< Tilbake til oversikten

Helios tomatpuré - 5,7 g kh

alansleeps sa for siden:

Tenkte bare jeg ville gjøre dere oppmerksome på denne ettersom Landlord sin (riktignok feilmarkerte) tomatpure er vekk.

Klarte selvfølgelig å stave Helios feil i tittelen, her er næringsinformasjonen dens:
www.helios.no/?ItemID=1330

Denne er vel ikke feilmarkert? :D

Den er i alle fall god. Personlig fikk jeg kjøpt den på Ultra

Supera sa for siden:

Så lenge tomatpuréen ikke inneholder noen uhumskheter, så bryr jeg meg ikke om karbohydratinnholdet. Lavere karbohydratinnhold i tomatpuré betyr ofte bare rett og slett mer vann. Det er jo forskjell på karbohydratinnholdet i ferske tomater også, så derfor vil det være litt variasjoner fra merke til merke av tomatpuré.

Yonah sa for siden:

Signere Supere her. Tomater inneholder så og så mye karbo, tomatpure og hakkede tomater kan ha forskjellig karboinnhold nettop pga vannmengden de er tilsatt/tatt vekk. Tomatpurè er tomatpurè.

gilbertine sa for siden:

Helios sin må helt klart være feilmerket. Tomater har 25 kcal, ikke tomatpure som jo er svært konsentrert tomat.

alansleeps sa for siden:

Er ikke helt sikker på om jeg forstår logikken deres. Anntar dere bare at masse matvarer er feilmerket?

Mener dere da at Idun med grønnt lokk også er feilmerket? Siden Ketchup er også bare tomater presset sammen, men det er fortsatt stor forskjell i hvor mye karbohydrater det er i dem.

Supera sa for siden:

Det ser ikke ut til at du skjønte logikken, nei... Logikken er at hvis du tar tomat og blander ut med 1 liter vann, så får du færre karbohydrater per 100g. Den er rett og slett bare mer utvannet.

La oss si at tomatpuré-boks 1 inneholder kun tomater har 10g kh per 100g. Tomatpuré-boks 2 inneholder også tomater og har 5g kh per 100g. Boks 1 er sannsynligvis bare mer konsentrert, så du trenger mindre tomatpuré i maten.

Idun ketchupen med grønt lokk er søtet med sukrose i stedet for sukker, så det er noe helt annet. Tomatpuré er et renere produkt enn ketchup - altså færre ingredienser. Man bør se på ingredienslista. De lurer inn sukker i de fleste matvarer. Til og med i bacon faktisk! Er det under 1g sukker per 100g vare, så trenger de ikke å liste opp sukker som ingrediens en gang!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.