Det er flere tråder her med gode spørsmål og svar om valg av kosttilskudd, kombinasjoner osv. Det det imidlertid ikke er nevnt noe om er vår evne til å ta opp og nyttiggjøre oss kosttilskuddene vi inntar....
Bakgrunnen for at jeg tar opp dette her er at jeg har lest en undersøkelse fra Statene for en tid siden som viste til en omfattende kloakkrengjøring som ble gjort i NY for noen år siden. (Hvis jeg finner den igjen på nettet skal jeg lime inn link til siden, men nå finner jeg visst ingenting - kanskje fordi jeg absolutt burde ha :sove: ?) Ved rengjøring av avløpsrørene i rørnettet fant de unormalt tykke avleiringer på innsiden av rørene, og ved analyse av belegget viste det seg at dette var - kosttilskudd!! Selvfølgelig ikke i "ren form" - men allikevel. Dette må vel si noe om at vi putter inn vesentlig mer enn hva kroppen klarer å nyttiggjøre seg? Jeg vet at man kan bedre forutsetningene for opptak ved å benytte en del rense-produkter, men er det andre ting man kan gjøre? Har noen av dere vært og tatt blodprøver i "hytt og gevær" for å sjekke vitamin og mineral-status? Er det standard-prøver? Kan disse prøvene tas på alle legesentre? Eller?
Er det noen som kan/vet noe mer om dette?
Hilsen trøtt Fedonist - som har hatt en sprekk i dag - men er like blid :D
nå har jeg ikke tid til å skrive så mye, men du har helt rett. jeg har spurt om dette på flere kurs, og har som regel fått til svar at KJEMISKE vitamintilskudd, som de du kjøper på dagligvaren (vitaplex, kostpluss, vitamineral osv) ikke blir tatt opp, for kroppen klarer ikke gjenkjenne det som næring, slik som med organiske tilskudd (som blir regnet som mat).
men noen tar ikke opp tilskudd uansett, eller kun i små mengder., og det er flere grunner til dette, bla en dårlig fungerende tarm, at man kun tar enkle vitaminer og mineraler uten å ta multivitaminer (da får man ike alle synergistene og antagonistene med, og opptaket blir dårlig) osv osv.
[QUOTE=Iset, og har som regel fått til svar at KJEMISKE vitamintilskudd, som de du kjøper på dagligvaren (vitaplex, kostpluss, vitamineral osv) ikke blir tatt opp, for kroppen klarer ikke gjenkjenne det som næring, slik som med organiske tilskudd (som blir regnet som mat).
.[/QUOTE]
Er ikke dette en av grunnene til at vi skal ta vitaminer osv sammen med mat?
Så kroppen blir lurt til å tro at det er næring?
Er ikke dette en av grunnene til at vi skal ta vitaminer osv sammen med mat?
Så kroppen blir lurt til å tro at det er næring?[/QUOTE]
nja... det ernæringsterapeut-læreren vår sa om det, var at vi skulle ta det sammen med mat pga at noen kunne reagere med kvalme dersom de ble tatt på tom mage, samt at de fettløselige vitaminene er avhengig av fett for å bli tatt opp. men du kan like gjerne ta det med omega 3, så blir opptaket maks.
kjemiske vitaminer hadde uansett dårligere opptak, siden kroppen ikke kunne kjenne igjen enkelte av dem, og dermed ble det ubalanse i synergister og antagonister (noen blir nemlig tatt opp bedre enn andre, feks B vitaminer og C vitaminer, som alltid er kjemiske dersom det ikke er feks nypepulver eller ølgjær da).
Jeg kommer stadig tilbake til tarmflora... Jeg vil tro at man er i bedre stand til å absorbere næringsstoffer fra tarmen dersom man har en god tarmflora. Med dagens kosthold, stress og ytre påvirkninger, er det vel bare jevnlige tilskudd av melkesyrebakterier som kan sikre oss dette (Replete, Vita Biosa m.fl.)
Hm.. spennende tråd :) Så hva er det beste man gjøre for tarmfloraen sin da? Jeg drikker biola sånn avogtil (med smoothies), og psylliumfrø.. er det greit nok? Vil gjerne at vitaminene jeg bruker så mye penger på skal tas opp, liksom... :o
Av alle ting så var jeg på kostholdskurs( statens ernæringsråd) i går.
Av alle melkeprodukter så var det Biola som var kongen fordi den hadde melkesyre bakteriene LGG som er svært sunne for tarmen. Og sikrer en sunn tarm.
Nei da hun var ikke av verste sorten denne dama ,hun sa faktisk flere ting som jeg var enig i, som: Kåre Norum var vel konservativ, det var viktig å spise hver 3 time, omega 3 var det viktigste tilskudde og alle som ikke spiste fet fisk 2-3 ganger i uken burde ta tilskudd, Spis brød med mye fiber, Alle karbo produktene hun anbefalte tror jeg kunne brukes på et Lindberg kosthold. Og hvis man ikke spiste sunt nok så kunne man ta en multivitamin for å sikkre at man har nok vitamin.
Kunne vel stilt en hel del spørsmålstegn med det hun sa, men jeg var helt stille for å ikke ødellege kurset for de 50-60 andre som var der.(Og fordi jeg slett ikke tør å tale i en slik forsamling).
Nei... ikke egentlig... Det er fint å gi til blomstene. Og det funker å vanske kjøleskapet med (fint mot bakterier og sånn). Men jeg tror ikke jeg ville brukt penger på det for å drikke det selv. Er jo ganske dyrt. Funker sikkert for noen men... det gjør jo alt. :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.