Kolesterol i huden som treffes av sollys danner vitamin d. Så soling kan faktisk være en måte å redusere uønsket høyt kolesterol på.
Så om man har uønsket høyt kolesterol så be også om å få sjekket vitamin d og folat (kommer tilbake til folat). Dersom vitamin d er lavt så kan noen runder i sola (eller i en solseng med balansert forhold mellom uvA og uvB ) være et alternativ.
Årsaken til at man trenger å sjekke folat oppi dette er at soling og vitamin-d-produksjon fra kolesterol i huden forbruker folat underveis i prosessen. Så av den grunn så bør man sole seg før man begynner "å prøve" og redusere solingen den første tiden i en graviditet siden det er da et høyt folatnivå er viktigst.
Folat måles, og supplementeres gjerne i form av forstadiet - folsyre.
Må bare legge til denne linken. Det er en forsker som skriver om kolesterolets rolle i kroppen, både som forstadium til vitamin d (som i sin tur virker som beskyttelse både mot kroniske sykdommer, autoimmune sykdommer og infeksjonssykdommer), som transportenhet for fettsyrer til hjernen og hvordan mangel på kolesterol spiller en stor rolle i alzheimer. Artikkelen har også mange punkter om hvorfor man bør sky statiner som pesten.
Mjo - jeg leste litt om den som en mulig innfallsvinkel mot det autoimmune stoffskiftet, men min konklusjon var vel at det hørtes altfor risikabelt&fantastisk ut om det skulle fungere.
Jeg har ikke sett vesentlig støtte til teoriene heller.
Son regel faller jeg i takt med de som protesterer mot "alment kjente sannheter". Ikke fordi jeg alltid sympatiserer med "den lille mannen mot kolossen", men fordi de som er små og protesterer som regel har funnet vesentlige feil i logikken i de alment kjente sannhetene - så store at de ikke lenger KAN tie. (Som at vi nå gjennomhuller påstandene om at ubeskyttet sol alltid er farlig og fører til kreft... eller som at kolesterol er en dårlig ting... - eller at mettet fett fører deg i en tidlig grav.)
Når det gjelder Marshallprotokollen så tror jeg den "lille mannen" faktisk tar feil. Fordi (etter det jeg kan finne iallfall) så er det ikke vesentlig forskning som støtter påstandene. I de eksempelvise sakene så finnes forskningen som støtter "opposisjonsstemmen", den er bare ikke "satt sammen", nok kjent og er i enkelte tilfeller aktivt undertrykket (av f.eks medisinalfirma, særinteresser og folk som har bygget prestisjen sin på utdaterte synspunkt).
Men jeg kan altså ikke nok til å bygge dette mer enn på en magefølelse, altså.
Skal jeg komme med min høyst ukvalifiserte mening så er det at opphavsmannen har lidd av en sykdom hvor det er viktig å redusere vitamin d, og deretter ekstrapolert sin egen erfaring, men uten å ha nødvendig vitenskapelig støtte. www.health-reports.com/sarcoidosis.html
Skal man følge den lille mann mot kolossen så sjekk først at den lille mann har fakta i orden. ;)
Altså - jeg er sikker på at den delen av MP som kjører syklisk antibiotika kan hjelpe på en del (som sannsynligvis vil være uoppdaget bakterielle problemer)... men jeg er forferdelig skeptisk til å skru ned vitamin d. Han har sikkert også et poeng i det at vi bør måle begge d-vitaminmetabolitter før man bruker supplementering i store doser. For mye av det gode gjør ikke nødvendigvis godt det heller.
MP har blitt kjent i Norge etter at Dr'en (som ikke er en medisinsk doktor) har vært her og holdt foredrag.
Uenig med legen kan man være - det er jo helt ok dersom legen lytter og ikke rir sin høye hest. Det er forskjell på dem.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.