Til dere som har gått opp igjen. Jeg har som sagt hatt litt av noen utfordringer i det siste. Deriblant mistet pappaen min. Jeg hadde planlagt sprekk i mai. Men i hele juni så har jeg vært litt mindre nøye, og nå har jeg gitt blaffen. Men nå har jeg begynt å snu igjen men er i tvil om hva jeg skal gjøre. Skal jeg bare kutte ned og tenke kalorier eller skal jeg gå rett på ketolyse? Noen sier at man går ikke ned andre gangen på ketolyse? Stemmer det? Jeg heller litt for den varianten da jeg har et sug som ikke ligner grisen. Og da slipper jeg jo å være fysen og ha det vanvittige suget. :eek:
Man går ned andre gangen også, og tredje, og fjerde..........:o
Det tar gjerne bittelitt lenger å komme i ketose og går muligens noe sakter, men jeg har gått ned de samme 8-12 kg flere ganger, jeg!:p
Begynn med å plukk ut de verste synderene mens du bestemmer deg for en dato for ny start. Når dagen kommer, passer du på at du har hus, skap og kjøleskap fullt av lovlige varer, og så er du i gang igjen!:D
Noen ganger stritter livet i mot alle gode intensjoner, men det er bare du som kan kjempe den kampen for deg selv!:klem:
Som Kitt skriver noen går ned andre ikke etter flere omganger i ketose. Hvorfor er nok individuelt, men min teori (som ihvertfall gjelder meg selv) er at det litt blir litt mer enn man tror av en del ting andre/tredje/fjerde.... omgangen for nå "kan man", man "vet" hvor mye man "tåler" osv osv. Det fører lett til at man kanskje får formye/lite fett, for mye/lite kh, for mye/lite kalorier, for mange partystoppere mm. En annen ting kan være at kroppen nå "kjenner" ketosetilstanden og dermed ikke slipper kilo like lett, men er man disiplinert nok går det nok.
Jeg synes at dersom du trivdes med ketolysekostholdet så prøv igjen, husk bare med å være nøye med å kontrollere hva du spiser. Selv om fokuset i dette kostholdet ikke nødvendigvis er på kaloritelling så er man nødt til å ha et visst underskudd for å gå ned. Dette føles enklere i ketose for sult/fyse følelsen forsvinner. For noen regulerer matinntaket seg selv og for andre (som meg :o) finnes ikke den reguleringen og da har man diett.no til å hjelpe seg.
Gå på ketolyse igjen du men bruk mest mulig rene, enkle råvarer og ikke alle mulige erstatninger. Prøv et par måneder og se hva som skjer, hvis ikke vekta rikker seg kan vi ta en en ny runde og se på hva du evt kan gjøre.
Det funker selv etter 6-7 langvarige sprekker.. Jeg har sannsynligvis gått ned 60kg jeg, problemet er at det er de "samme!" 15-20 hele tiden.
Jeg kommer fort i ketose etter en lang sprekk, men noen ganger kan det ta uker og måneder før jeg går ned..
Og når jeg spiser høykarbo går jeg opp 1kg i uka, og jeg tuller ikke, jeg spiser ikke mere kalorier enn vedlikeholdsbehovet for min kropp.. Feks fra februar 2011 til august 2011 gikk jeg opp drøyt 20kg og det samme skjer hele tiden. Bruker en evighet på hver kg og hvert kg er en kamp å bli kvitt og de kommer på på en to tre om jeg sprekker.
Liker du ketogent, så hold deg til det. Knekkebrød uten smør og med lettost er ingen høydare:lol:
Jeg synes du skal gjøre det som passer for deg. :) Lavkarbo må ikke bety null karbo, ingen frukt eller ingen potet. Alt under 150 gram karbo per dag er jo lavkarbo. :)
Men kanskje ikke så lurt å spise "feil" karbo for å fylle opp kvota?
Jeg må ha 100 gram per dag for at ikke stoffskiftet mitt skal kræsje, men har store helsegevinster med det. Jeg teller også kcalorier og kan dessverre ikke spise store mengder med fett.
Sånt finner du ut. Nok en gang, kondolerer med pappa! Håper du finner din sti! Lykke til! :klem:
Jeg sliter med det samme som deg, har falt ut og lurer på hvordan saken skal angripes... Nå faller jeg ofte ut, for så vidt, men har det så utrolig mye bedre på lavkarbo at jeg ikke forstår hvorfor jeg ikke kan holde meg der. På vanlig mat er jeg i praksis spiseforstyrra og en overspiser, det er forferdelig slisomt og vondt og skamfullt. På lavkarbo er jeg helt fin! Så hvorfor skal det være så vanskelig??
Jeg har endelig kommet i gang nå, fra og med i går, men er fremdeles usikker på hvor jeg skal legge meg. Jeg skal ned i vekt, og må derfor kikke på energiinntaket også. Foreløpig sikter jeg meg inn på under 20 g kh, men har ikke egentlig ketose som mål. først nå er det om å gjøre å komme gjennom de første dagene så alle lystene forsvinner! Lykke til til oss. :-)
Tusen tusen takk til hver og en av dere som svarte her. Takket være dere så er jeg nå i gang igjen. Har enda ikke møtt på noen problem. Viljen har kommet tilbake tror jeg hehe.
Går så langt ned jeg klarer nå i starten på karboene så ser jeg etterhvert. Kanskje holde meg der en stund for å se om vekta begynner å bevege seg. Hvis ikke må jeg ta nye grep.
Jeg begynte på lavkarbo 15. Mai 2012. For meg har det vært en veldig "fin" reise. Jeg har pr nå gått ned totalt 10 kg ganske nøyaktig. Jeg teller ikke karbohydrater eller noe, men ser bare kritisk bak på pakningen. Alt under 10g pr 100 er "OK" for meg.
Men så er det hovedgrunnlaget for min nedgang, er nok også i stor grad at jeg spiser mange ganger så lite som før. Jeg spiser maks 3 måltider pr dag, ink. evt. noe småspising av salat o.l. Jeg spiser fast salat til både frokost og lunsj, og gjerne pølse/egg/ e.l. til middag. Det fungerer superbra.
En helg nå og da skeier jeg litt ut, og det er et helvette hver søndag, fordi da viser vekta plutselig 2 - 3 kg mer, noe som er demotiverende, men samtidig vet jeg at dette ikke er fett, menn vann og ev. "rester" som ligger igjen i magen min fra helga. :)
Når man går opp og ned de samme kiloene utallige ganger pga man har lange perioder med "sprekk", så kan vel ikke dette kalles livsstilsendring,men slankekur.
Vet det ikke er lett å gå ned i vekt og bli der, har gjort det mange ganger selv. :o
Eh... jeg har gått på lavkarbo i over et år og hatt noen få små sprekker men har hentet meg inn og gått ned mange kg. Nå hadde jeg gått ned så mye at i følge BMI var jeg normalvektig og trengte faktisk ikke gå ned mer. Derfor bestemte jeg meg for at i mai skulle jeg spise normalt når vi var i selskap. Jeg har ikke gått opp og ned:confused:.
Det som fikk det til å skli ut var at jeg hadde rett og slett ikke tid til å tenke kosthold nå når faren min døde. Jeg har endret kosthold og jo dette er en livsstilsendring for meg. Har aldri hatt det så bra. Men det var mest utenforstående årsaker som gjorde slik at jeg nå har gått opp igjen noen kg. Da blir det straks vanskelig å gå over på lavkarbo når lystene rir som verst. Men det er lavkarbo jeg skal spise. Så nei... dette er ingen slankekur.
Jeg har bestilt meg time hos legen nå. Tror jeg må måle stoffskiftet og kolesterol.
Tusen takk for klemmen langaard. Jeg er igang igjen nå og energien er meget bra. Jeg ser faktisk en smule positivt på ting opp i all elendigheten og det er jo et pluss.:rolleyes:
Det var ikke ment som kritikk og det var ikke spesielt myntet på deg. Jeg bare konstanterer at det ikke er lett å holde vekta og at også lavkarbo er en slankekur så vel som livsstilsendring.
Har jo prøvd å leve på flere varianter av lavkarbo jeg også og vet av erfaring at det ikke er så lett. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.