Jeg har vært på lavkarbo i 2 mnd nå og holdt meg under 20 karbo hver dag så og si. De første to ukene gikk jeg ned 3-4 kg, men siden da har vekta stått helt stille. Gått ned 0.4 kg på 6 uker kanskje, men dette avhenger jo av når man veier seg på dagen osv.
Det skal sies at jeg ikke er en stor jente. Jeg veier nå rett under 70 kg, men ønsker meg ned under 60.
Jeg forstår bare ikke hva det er jeg gjør galt siden ikke jeg går ned. Hører historier om folk som raser ned i vekt, men her sitter jeg da, stuck på 69.5 kg. Jeg spiser for det meste kjøtt, tillatte grønnsaker, litt cottage cheese, ost og lavkarbo rømmegrøt lagd med litt fløte, mandelmel, salt, ekte meierismør, seterrømme og sukrin. Utrolig frusterende siden min bror driver med det samme, men han skeier stadig ut med karbofylte varer, og raser likevel ned.
Jeg hører folk sier at du fortsatt kan minste cm selv om vekta er den samme, og jeg merker at jeg er tynnere rundt livet, men bilringen vil ikke bort! Heller ikke lårene eller mine fine 'lovehandles' :P Jeg har ikke målt meg, men ser ikke store forandringen i speilet. Jeg merker at kjolene mine begynner bli litt store for meg, med det er mest fordi brystene har blitt mindre.
Har begynt å trene litt nå. Har dessverre ikke råd til treningsstudio siden jeg nettopp er ferdig student og nettopp begynt å jobbe + at jeg har kronisk beinhinnebetennelse så kan ikke drive med jogging og den slags. Går litt turer og begynt med pilates hjemme. Er sliten etter en økt og merker at musklene verker, men annet enn at armmusklene har blitt større merker jeg ikke.
Har kommet til punktet hvor jeg ikke tør veie meg fordi jeg vet jeg blir lei meg av å se at vekta står stille. Jeg har ikke tenkt å leve på under 20 karbo resten av livet, gjør det jo bare for å miste vekt, men kjedelig da når dette ikke skjer. Føler meg bra på lavkarbo og trives med det, men i utgangspunktet begynte jeg jo fordi jeg ville miste noen kilo. Vet ikke hvor lenge jeg vil holde på hvis ikke jeg ser en forandring snart.
Tar mer en gjerne imot tips og råd, trenger det sårt! :)
Du sier ikke noe om hvor høy du er, så det blir vanskelig å gjette ca hvor du er i forhold til "normalvekt". Jeg opplever selv at vekttap har gått mye, mye saktere, jo nærmere normalvektig jeg har blitt. (I hele 2012 så langt har jeg gått ned 2 kilo, ketogent kosthold. Det gikk en smule fortere da jeg fortsatt hadde flere titalls kilo å bli kvitt...)
Uansett er det sjelden lurt å sammenligne sin kropp og vekt med "alle andre" - vi er svært forskjellige og har forskjellige utfordringer og særtrekk. Menn går feks som regel lettere ned i vekt enn kvinner, selv om "alt" foregår helt likt. At du har kronisk beinhinnebetennelse kan godt være en såpass stor stressfaktor i kroppen at det også påvirker og forsinker vekttap. (Og om du tar betennelsesdempende medisin er de også kjente "syndere" hva angår å få kroppen til å tviholde på alt den har...)
Jeg ville ha prøvd å øke litt på karbohydratene og sett om det gir resultater. De som har best effekt av under 20g er de som har mye å ta av, 20-30 kg eller mer. Siden du er såpass nær idealvekten kan det godt være at du hadde hatt godt av å legge deg på f.eks. 40-50 gram. Legg til litt mer grønnsaker, evt en frukt til dagen eller en del bær f.eks. Jeg for min del har ligget på 40-70g i 11 måneder, og tatt av 22 kg så langt. Og mine 40-70 har da inkludert en frukt eller to på jobb hver arbeidsdag. Og jeg har alltid gått opp i helgene, og ned mot neste helg igjen selv om jeg har vært meget forsiktig med karbo i helgene. Kanskje noen av oss rett og slett trenger litt mer karbo for å gå ned?
Du går tydeligvis ned i fett siden du krymper. Dessverre kan vi ikke styre om fettet skal forsvinne fra lovehandels, lårene eller fra puppene.
Du må bestemme deg for om det er cm'ene, fettet eller kiloene som er viktigst for deg. (Og til det vil jeg si at alle kan SE cm'ene, men du trenger ikke å fortelle om kiloene.) For meg virker det som at kroppen din ommøblerer. Det må den få lov til å gjøre. Det er endring, og for meg virker det som det er en endring i riktig retning siden du sier at klærne blir løsere. (Mer vannvekt som går av? Eller ned i fettprosent?) Vær tålmodig og se hva som skjer når den er ferdig med ommøbleringen...
Når det gjelder å velge et koshold som du ikke vil leve på - så håper jeg at du gjør deg noen tanker om hva du skal gjøre når du avslutter dette kostholdet og hvordan du skal gjøre det. Sånn erfaringsmessig så er det veldig fort gjort å ta igjen det tapte om man ikke har et bevisst forhold til dette. En klok dame sa engang her inne at hun ble KJEMPESKUFFA da hun hadde gått ned til ønsket fasong - og så oppdaget at det var minst like vanskelig å holde vekta som å gå ned...
Om dette bare er en slankekur ville jeg revurdert hele opplegget. Vil du ikke være slank resten av livet og ikke bare en kort stund? Hvis ja, må du tenke ut hvordan du kan spise daglig resten av livet og være slank. Om du legger inn maten på diett.no ser du kanskje hva du gjør feil hvis du i det hele tatt gjør noen feil, noe som ikke er sikkert. Mulig du spiser akkurat det kroppen trenger og hverken går opp eller ned av den grunn. Hvis du skal slanke deg, noe jeg fraråder, må du innta mindre energi enn du bruker, altså mindre fett og karbo men ikke redusere for mye på protein for å unngå tap av muskelmasse så mye som mulig. En moderat lavkarbovariant er å få i seg litt fett, mye grønnsaker og nok kjøtt/fisk. Da reduserer du inntak av kalorier fordi du reduserer mengden fett. Det har vært en del som har trodd de kan spise ubegrenset med fett på lavkarbo og gå ned likevel fordi det å gå opp har de hørt er vanskelig. Men om man ikke lytter til metthetssignaler er det ikke vanskelig å gå opp i det hele tatt om man elsker masse god mat.
Hei og takk for svar :) For å svare på spm/kommentarer:
Skal begynne skrive ned hva jeg spiser neste uke og legge ut! Jeg er 1.66 høy (tror jeg da, var i alle fall d når jeg målte meg sist når jeg var 18, men d begynner blir noen år siden). I følge bmi var/er jeg rett under grensen til overvektig. Og jo, jeg vet det er dumt å sammenligne. Vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig, vet t.o.m. og menn går ned raskere, er bare frustrerende :P Går ikke på noen medisiner annet enn p-piller (+ biovit/sanasol, tran og magnesium tabeletter).
De siste dagene har jeg økt karboinntaket litt (begynt med litt kesam, bær og nøtter) og føler allerede jeg har gått ned, men har ikke veid meg. For øyeblikket koser jeg meg med å føle meg tynnere og kommer nok ikke til å veie meg fordi jeg er redd vekta fortsatt er den samme. Hadde jo ikke vært dumt om jeg faktisk må få i meg mer karbo for å gå ned :P
Hehe, ja kan virke som kroppen ommøblerer. Føler magen er den samme, muligens nesten større, men fettet rundt ribbeina er nesten helt borte. Kanskje derfor magenbilringen virker større; fordi øverste del av magen er blitt mye mindre! :)
Lavkarbo er selvsagt ikke en såkalt diett jeg skal gå på for å gå ned, så gå over til samme kosthold som tidligere. Jeg vet at jeg må leve slik resten av livet. Men jeg lever på under 20 karbo inntil nå, det har jeg ikke tenkt til å fortsette meg etter jeg har nådd målet mitt. Da vil jeg legge på 5 gram i uka til vekten blir stabil og jeg vet nøyaktig hvor mange karbo jeg kan ha uten å legge på meg igjen. Selvsagt vil jeg være tynn resten av livet :D :D :D
Har forsåvidt også begynt med trening nå. Prøvd ut Jillian Michaels "banish fat boost metabolism" og "30 days shred" og er veldig fornøyd med disse videoene. Kommer til å fortsette trene, får jo én til å føle seg bra om ikke annet. Digg når man begynner merke at musklene kommer frem :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.