Hvilke søtningsmiddel bruker du i kakeoppskrifter o.l.? Ser det er så mye ute i markedet og lurte på om dere har noen erfaring til hva som er best og ikke. Jeg har sukrin sukker og splenda. Jeg la merke til at jeg fikk vondt i magen av å bruke for mye splenda i grøt, sukrin sukker har jeg ikke prøvd enda, men lurer på å bruke denne i kaker :)
Jeg bruker alltid halvt om halvt (i vekt) av Sukrinmelis og Tagatose. Syns det smaker mest likt sukker. Sukrin funker som regel best når du bruker det i kombinasjon med et annet søtstoff, alene gir det ganske sterk bismak. Natreen syns jeg også fungerer greit i bakst.
Jeg har hørt sukrin sukkeret ikke smaker så godt, derfor jeg har vært skeptisk å prøve dette. Men må nesten bruke det, siden jeg har kjøpt det. Får se om jeg finner Tagatose og ha en blanding :)
Men noen av oss tåler tagatose veldig dårlig - greit å sjekke det også før man begynner å bake kake med det. :o (Jeg høres ut som et tordenvær etter å ha fått i meg en teskje av det, feks...)
Jeg bruker stort sett Natreen nå. Har både Sukrin og Tagatesse i hus, men bruker det lite. Sukrinen smaker dritt og gjør meg rar i magen, og Tagatessen er forsåvidt OK men dyr. Så til det lille jeg trenger av søtning (det skal ikke så mye til lengre) er Natreenen mitt foretrukne alternativ. Splenda er også helt OK, brukte den mer før.
Kjøpte noe rart i London med Stevia i for et par måneder siden, men har ikke åpnet pakken. Jeg merker at jeg ikke er like opptatt av søtt som før...
Jeg bruker stort sett litt sukker, stevia og sukrin. På den måten halverer eller senker sukker mengden til 1/3... og da kjenner man ingen kunstig søtsmak. (Lurer iallfall mannen - og han hater sukrinsmaken.)
Bruker mye tagatesse i baking, synest det gir lik smak til sukker og gir bra konsistens i bakverket. Jeg styrer mest mulig unna kunstige søtstoffer, bruker helst naturlige. Stevia (egner seg ikke så godt til baking som eneste søtningsmiddel) tagatesse, sukrin + er jo også bra. Jeg har mange forskjellige søtningsmidler hjemme, og liker godt å blande flere sammen. Men som andre nevner her, man KAN reagere på tagatesse da det er en del FOS i det for eks. Jeg tåler d heeelt fint, men spiser man uhemmet kan jeg merke det godt;-) måtehold er nøkkelen, jeg spiser mindre og mindre søtt, konsemtrerer meg mest om ordentlig mat. Men klart det er godt med kake/godteri av og til:-)
Bruker stort sett sukrin og sukrinmelis. Sukrin går veldig godt å bruke sammen med bær, f.eks. i syltetøy. Bruker ca 1/2 dl på 1 kg bær + 2 ss frysepulver. Har også brukt sukrin i kaker, da bruker jeg minst mulig fordi jeg synes det fort blir altfor søtt. Men man kan jo smake seg fram ved å tilsette litt etter litt.
Har også en pk sukrin+ stående, det er sukrin iblanda stevia. Har ikke prøvd den enda, er litt usikker på hvor søtt det blir.
Splenda bruker jeg ikke, er ganske skeptisk til det søtstoffet. Synes det kom litt vel fort på markedet. Dessuten er jeg redd for hva det gjør med miljøet. Man finner det igjen i naturen uten at forbindelsen (som er en klorforbindelse!!) er brutt ned.
På grøten bruker jeg sjelden noe søtt, men cocosa sukker smaker godt. Inneholder mer karber enn sukrin, men har relativt lav GI.
Xylitol er et brukbart alternativ til grøten, synes jeg. Det er mye karbohydrater, men bra lav GI og man trenger ikke så mye. Av en eller annen grunn synes jeg "feil" søtsmak blir veldig tydelig spesielt på grøt og andre "strøsukker"-situasjoner. I bakst og inne i desserter kommer det mer bort.
Aner ikke - holder meg unna tyggis - bliir sulten og får luft av å tygge på tomgang...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.