Mister hår i et forrykende tempo. Tar ekstra b-vit. Har også litt lav bp så burde ha tatt jern, men ser at det ikke anbefales å ta ekstra jern på ketolyse. Eller tar jeg feil her? Hvorfor isåfall? Frustrerende med dette håravfallet:(
Du får jern fra kjøtt bl.a det er derfor, men du trenger muligens c vitamin (paprika f.eks) for at jernet opptaes i kroppen? Det er ikke bare jern og b vitaminer som står bak håravfall.
Jeg mistet i en periode mengder med hår og fikk tips fra frisøren om å ta zink. Om det var tilfeldig eller ikke skal jeg ikke si at jeg kan vite sikkert, men hårtapet ble det stopp på etter relativt kort tid.
Zink er bra mot hårtap, b-vitaminer har aldri hjulpet meg, annet enn at håret vokser fortere. Det finnes hauger av årsaker til hårtap, men jeg vil si at det er relativt normalt å miste hår under vekttap, uansett årsak. Jeg gjør det selv. Bruker en shampoo som heter Nisim. Den bremser hårtapet drastisk. Relativt dyr, men den funker som ei kule!
Alle mangler (sink, b-vitamin, jern, jod, osv osv) + sykdom, hormonendringer, søvn og stress (og vekttap er stress for kroppen uansett hvordan man ellers oppfatter det) og vil påvirke hårveksten og hårtap.
Om du har lave jernlager (ferritin) eller blodprosent vil jeg absolutt anbefale jerntilskudd. Å ha for lite jern er ikke bra - ketolyse eller ikke. Gevita (aminojern) er mildt mot magen og en av de jerntypene som best tas opp. www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=15&prodid=45869
Det beste du kan gjøre (ut over å prøve den shampooen som folk anbefaler) er å minimere stressfaktorene og spise så vitamin-/mineralrikt som mulig. Altså å unngå tomme kalorier og spise variert protein- og grønnsaksmessig. Vurder kostilskudd om du kan være i faresonen for å mangle noe.
Jeg mistet 2/3 del av tykkelsen på håret første halvåret av ketolyse, spiste nesten ikke grønnsaker og tok ingen vitaminer.
Etter jeg begynnte å drikke forever sin aloe vera gel så sluttet det. Nå elsker jeg grønnsaker å spiser masse av det + drikker aloe vera juice. Men håret begynnte ikke å komme tilbake før jeg begynnte å bruke Nisim sin shampo og balsam som heter fast. Du kan kjøpe de billig på ebay ;) jeg pleier å betale 260 max for begge, da inkl porto. Men prisen for produktene er under toll grensen så da blir det heldigvis ikke noe ekstra der ;)
Hva spiser du? Spiser du sunn kost, med næring? Da tenker jeg på : Kjøtt (alt mulig kjøtt),fisk, skalldyr (alle typer), egg, alle mulige grønnsaker og bær? Eller går det mye i erstatninger for høykarbo? Brød erstatninger, barer, smoothies osv osv? Jeg tror det er en del som gjør feil der altså. Tenker man litt mer paleo, er det nesten umulig å gjøre noe særlig galt.
Det er godt mulig at det er sånn som du skriver her, men samtidig kan det ikke benektes at det å gå ned i vekt er en stressreaksjon for kroppen og at veldig mange da vil oppleve hårtap som et følge av dette. :)
Jepp. Hver gang jeg går betydelig ned i vekt, så mister jeg hår. Og da har jeg gjerne spist superrent og erstatningsfritt (hvilket jeg stort sett gjør uansett), masse grønt, nok fett og proteiner etc. Det er ikke akkurat produksjon av hår kroppen prioriterer når man forbrenner fett, og det er ganske vanlig at hårsekkene går i tellogen fase. (Hvilefase).
Hear you ... :o Det jeg snakker om er vel mer det "normale" og forbigående. Da jeg mista hår i første omgang var det definitivt ikke fordi jeg gikk ned i vekt ...
Men nå spirer og gror det veldig etter en real runde med Nisim, flink til å ta både jod, selen, sink og d-vits. Pluss hodebunnsmassasje, ikke så dumt det heller! (Men jeg har jo vært gjennom mange sånne "nå blir det bedre"-runder før, da. Jeg vet jo aldri om det er denne gangen det virkelig går seg til, om det noen gang gjør det ... :o)
Spiser det jeg skal av vitaminer, spiser så variert som mulig. Flink med både, kjøtt, kylling, fisk, egg og skalldyr. Spiser variert, men er kanskje ikke så flink på grønnsakene. Er dessverre ikke noe salat-menneske, men det skal vel ikke få meg til å miste såå mye hår vel? Sukk, skal kjøpe de Nisim produktene, evnt klippe meg kort. Begynner å bli ganske slunkent det lange håret mitt nå.
Ser altså ut til at det er en autoimmun sykdom, så da bør jo lavkarbo være et godt alternativ :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.