< Tilbake til oversikten

Hva er den beste iskrem-oppskriften?

davidentotre sa for siden:

Har akkurat kjøpt en ismaskin.
Spiser under 20 karbohydrater, per dag.

Noen som har en bra oppskrift?

Gracella sa for siden:

Det er flere tråder her inne med iskjeroppskrifter, du kan bl.a bare scrolle heeeelt ned på siden her, så får du noen.
Eller du går inn på oppskriftsdelen av forumet og ser der. Mye godt og mye man kan la seg inspirere av.

Denne lagde jeg nå:
3 eggeplommer vispes til ca eggedosiskonsistens med søtningsmiddel og vaniljeekstrakt. Det bør bli søtt.
visp inn 100 g philadelphiaost (kan sikkert bruke marscapone/annen kremost)
smelt 100 g mørk sjokolade i vannbad, avkjøl litt og pisk inn i blandingen
vispet også inn 1-2 ss sterk kaffe

3 dl fløte piskes lett til den begynner å stivne - det skal IKKE bli krem, bare litt tykk "saus"

bland alt sammen og hell i iskremmaskinen.

Denne ble fort til is, det tok bare halve tiden nå enn da jeg prøvde meg på vaniljeis.

Iskremoppskrifter kan man vel variere akkurat så mye man vil, her trenger man ikke vanlije eller kaffe eller osten, men det gav en god smak.
Jeg er også usikker på om man piske fløten eller om eggeplommene piskes til eggedosis. Det ble i alle fall ikke så ille resultat :)

gamlebyen sa for siden:

Grunnoppskrift for iskrem:
3 eggeplommer
3 eggehvitter
3 dl kremfløte
søtning, vaniljeessens

Pisk eggeplommene med litt søtning og vanilje til eggedosis. Pass på at eggehvittene er romstempererte og at alt av utstyr er helt rent. Et halvt knivsodd salt hjelper også på, piskes til du kan snu bollen på hodet uten at det faller ut. Pisk kremen stiv. Vend inn eggedosis i kremen, og så vend eggehvittene inn i blandingen, vær litt forsiktig slik at du ikke slår ut luften. Tilsett det du ønsker av smak, bringebær, sjkolade, lakris, whatevs... og nyt.

Mariann S sa for siden:

Enkelt og greit:
1 pk fløte og ei ts vaniljepulver piskes til krem,
3 egg og 20 g tagatesse piskes til dosis
Bland desse, so kan du smakssette med det du vil, feks:
ca 30 g raspa sjokolade, evnt litt bringebær eller andre bær osv.....
Oppi ismaskina med det.... :)

frøken sa for siden:

Kjempegod vaniljeis

*2 dl H-melk
*3 dl fløte
*5 eggeplommer

• 25 g sukrinmelis, 3 g splenda, 25 dråpar flytende natreen (eller smak deg frem med annen søtning)
    1 vaniljestang, eller ½ - 1 ts vaniljepulver

Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommene blander seg med resten. Tilsett vaniljefrø, stenger og søtning. Varm forsiktig opp mens du rører, ha det rett under kokepunktet til det tykner litt. Avkjøl, ha i ismaskina.

Moogie sa for siden:

Oioioi! Her var det mange nydelige oppskrifter!

Yonah sa for siden:

Min oppskrift( som øyeblikkelig havner i ismaskina):
3dl fløte piskes
3eggeplommer piskes med søtning etter smak, jeg tar 3ss sukrin gold
200g bringebær kokes med 1-2ss sukrin gold, eller etter smak og moses gjennom dørslag til bringebærpurè.Avkjøl.

Bland alt sammen og hell i ismaskina og spis nylaget= herlig softis. Alternativt kan den fryses i boks i dypfryser.

Smak til søtningen, her har alle forskjellig smak. Jeg likte godt sukrin gold i is, blir en herlig spiss på den.

hulr sa for siden:

For meg er bringebærsorbeten min perfekt lavkarbo-is :)
Drøye 3 karbohydrater pr. porsjon

Oppskrift HER!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.