< Tilbake til oversikten

Shailenes knekkebrød (0,3 kh per stykk) *med bilde*

shailene sa for siden:

Tynne, luftige og knasende knekkebrød, som er faste nok til å holde hva du måtte ønske av pålegg. De er kjappe og enkle å smekke sammen, kjevle ut og steke. Knekkebrødoppskriftene jeg har prøvd meg på før har jeg ikke fått helt til å funke for meg - enten er de for grove og harde etter min smak, eller så tar det timesvis å få de ferdigstekte i min dårlige ovn. Disse ble derimot supre! Hele røra inneholder bare 11 g karbohydrat - altså 0.3 g karbo per knekkebrød, hvis du lager 32 stk. Nok til 2 brett.

Du trenger:

• 60 g grovknuste linfrø

• 60 g sesamfrø

• 60 g solsikkefrø

• 30 g Pofiber

• 10 g Fiberhusk

• 2 ts salt

• 2 ts Sukrinmelis

• 3 egg

• 1 dl vann

Slik gjør du:

• Still ovnen på 170 grader.

• Bland de tørre ingrediensene i en bolle.

• Bland i eggene og vannet.

• La deigen svelle i ca. 10 minutter, da blir den lettere å håndtere.

• Plasser halve deigen midt på en stekeplate med bakepapir, og legg to store plastposer (brødposer) over deigen, så hele stekeplata er dekket av plast.

• Kjevl deigen utover plata, har du ikke kjevle kan du bruke et vannglass eller lignende. Gjør deigen så flat du får den, ellers er det vanskelig å få knekkebrødene sprøstekte.

• Bruk et pizzahjul (evt. kniv) til å kutte deigen opp i passe store ruter, alt etter hvor store du vil ha knekkebrødene dine. Jeg får 16 ruter per brett, altså 32 knekkebrød fra hele oppskriften.

• Stek knekkebrødene midt i ovnen, i ca. 30 minutter. Hvis ovnen din steker ujevnt, kan det være lurt å snu stekebrettet etter ca. halve tiden.

• Avkjøl knekkebrødene på rist, da blir de sprøere. Hvis nødvendig kan de tørkes på rist i ovnen med døra på gløtt, på ca. 100 grader.

StineH sa for siden:

Disse jaa... Håper jeg kan lage dem på onsdag! :D

shailene sa for siden:

Håper de faller i smak! :)

StineH sa for siden:

Ingrediensene er her, MEN jeg glemte å kjøpe meg vekt og har sååå lyst til å lage disse i kveld..
Det er vel ikke mulig at du kunne funnet ut hva de forskjellige mengdene i gram er i dl? Sånn ca, så skal jeg se hva jeg får til.. :D

shailene sa for siden:

Fikk ikke mulighet til å måle opp i går, men kan gjøre det i dag hvis du ikke får kjøpt deg vekt. Tenkte å lage ny porsjon selv iløpet av dagen :)

StineH sa for siden:

Håper jeg får tid til å kjøpe en i dag, men kan du ikke måle opp når du lager? Da ville jeg blitt veldig glad :D

Fancy sa for siden:

60 g linfrø = 1 DL

60 g sesamfrø = 1 DL

60 g solsikkefrø = 1 DL

30 g pofiber = ( jeg har ikke pofiber så prøver meg med kruskakli i stedet for ) = DL

10 g fiberhusk = 3 ts

StineH sa for siden:

Takk! :D
Du glemte hvor mange dl pofiberet/kruskaklien var.. ;)

Fancy sa for siden:

Oi! Ja det gjorde jeg! Men det ble 1 DL det også :)

Fancy sa for siden:

Å det funket forresten helt fint å bruke kruskakli. :)

StineH sa for siden:

Tusen takk! :D
Da skal jeg prøve meg så fort vesla sovner.. :D

Fancy sa for siden:

Måtte vente på det samme jeg også ;p De ble knallgode!!

StineH sa for siden:

Nå står første runde i ovnen, ferdig om 25 minutter - Er sååå spent på om jeg får dette til!

shailene sa for siden:

Bra at knekkebrødene ble vellykka! Det blir vel litt annerledes med kli, men greit man kan variere litt da. :)

StineH sa for siden:

De ble kjempegode!
Veldig godkjent av både meg og samboeren. Så i dag ble det knekkebrød til lunsj, middag og kvelds.. :p

shailene sa for siden:

Hehe.. Så koselig å høre at dere likte oppskrifta da! :D

rava sa for siden:

Hvordan oppbevarer du dem. og hvordan er holdbarheten. Tenker siden det er egg i dem. De andre tradisjonelle lavkarbo knekkebrødene med vann holder seg jo fint i en tett boks i flere uker..

Antoinette6 sa for siden:

Tusen takk for spennende oppskrift jeg skal prøve så snart jeg har spist om mine Nannahs. Jeg har vært vant til dem i over et år, nå, - og i dag ser jeg disse. Juhuuuu !

Men atte du ? Bruker du varmluft ? Ja, det gjør du vel siden du har to brett inni på en gang, går jeg ut i fra ?

:blomster: til deg, Shailene ! Jeg gleder meg . . .

. . . og takk for nydelig kostholdsblogg !

:klem:

shailene sa for siden:

Oppbevarer dem i tett plastpose i kjøleskapet. Tror de skal holde rundt 1 uke i kjøleskapet, hvis du steker dem helt knusktørre, uten at jeg skal påstå noe 100% sikkert..

Bruker ikke varmluft nei, steker ett brett om gangen. Usikker hvordan du gjør det hvis du har varmluft, er sånn eldgammel ovn jeg har.. Håper knekkebrødene faller i smak, iallefall! Og koselig at du likte bloggen. :)

Kristin_B sa for siden:

Disse står i ovnen nå :spent:

Jeg stekte mine to brett samtidig på varmluft. Gikk kjempefint, men noen ble litt brente i kanten. Må skru ned varmen. Og så måtte de inn i ovnen igjen etter steketid for å tørke litt mer.

Men smaken var kjempe, kjempegod ! TAKK :blomster:

smgj sa for siden:

Disse ble buklete som takstein, men kjempegode på smak. Min favoritt så langt.

Mods:
30g solsikkefrø
50g gresskarkjerner
Ikke noe søtt
Et par ts oregano (kjente ikke noe mer til den)

Mer vann, sånn at røra kunne smøres ut i stedet for å kjevles ut.

Jean1986 sa for siden:

Mine favorittknekkebrød så langt er

200 g solsikkefrø
50 g sesamfrø
50 g linfrø
50 g kruskakli
5 dl vann
(tror det var 1 eller 2 ss fiberhusk)
litt salt og noen urter oppi så blir de kjempe gode!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.