Tynne, luftige og knasende knekkebrød, som er faste nok til å holde hva du måtte ønske av pålegg. De er kjappe og enkle å smekke sammen, kjevle ut og steke. Knekkebrødoppskriftene jeg har prøvd meg på før har jeg ikke fått helt til å funke for meg - enten er de for grove og harde etter min smak, eller så tar det timesvis å få de ferdigstekte i min dårlige ovn. Disse ble derimot supre! Hele røra inneholder bare 11 g karbohydrat - altså 0.3 g karbo per knekkebrød, hvis du lager 32 stk. Nok til 2 brett.
Du trenger:
60 g grovknuste linfrø
60 g sesamfrø
60 g solsikkefrø
30 g Pofiber
10 g Fiberhusk
2 ts salt
2 ts Sukrinmelis
3 egg
1 dl vann
Slik gjør du:
Still ovnen på 170 grader.
Bland de tørre ingrediensene i en bolle.
Bland i eggene og vannet.
La deigen svelle i ca. 10 minutter, da blir den lettere å håndtere.
Plasser halve deigen midt på en stekeplate med bakepapir, og legg to store plastposer (brødposer) over deigen, så hele stekeplata er dekket av plast.
Kjevl deigen utover plata, har du ikke kjevle kan du bruke et vannglass eller lignende. Gjør deigen så flat du får den, ellers er det vanskelig å få knekkebrødene sprøstekte.
Bruk et pizzahjul (evt. kniv) til å kutte deigen opp i passe store ruter, alt etter hvor store du vil ha knekkebrødene dine. Jeg får 16 ruter per brett, altså 32 knekkebrød fra hele oppskriften.
Stek knekkebrødene midt i ovnen, i ca. 30 minutter. Hvis ovnen din steker ujevnt, kan det være lurt å snu stekebrettet etter ca. halve tiden.
Avkjøl knekkebrødene på rist, da blir de sprøere. Hvis nødvendig kan de tørkes på rist i ovnen med døra på gløtt, på ca. 100 grader.
Ingrediensene er her, MEN jeg glemte å kjøpe meg vekt og har sååå lyst til å lage disse i kveld..
Det er vel ikke mulig at du kunne funnet ut hva de forskjellige mengdene i gram er i dl? Sånn ca, så skal jeg se hva jeg får til.. :D
Hvordan oppbevarer du dem. og hvordan er holdbarheten. Tenker siden det er egg i dem. De andre tradisjonelle lavkarbo knekkebrødene med vann holder seg jo fint i en tett boks i flere uker..
Tusen takk for spennende oppskrift jeg skal prøve så snart jeg har spist om mine Nannahs. Jeg har vært vant til dem i over et år, nå, - og i dag ser jeg disse. Juhuuuu !
Men atte du ? Bruker du varmluft ? Ja, det gjør du vel siden du har to brett inni på en gang, går jeg ut i fra ?
:blomster: til deg, Shailene ! Jeg gleder meg . . .
Oppbevarer dem i tett plastpose i kjøleskapet. Tror de skal holde rundt 1 uke i kjøleskapet, hvis du steker dem helt knusktørre, uten at jeg skal påstå noe 100% sikkert..
Bruker ikke varmluft nei, steker ett brett om gangen. Usikker hvordan du gjør det hvis du har varmluft, er sånn eldgammel ovn jeg har.. Håper knekkebrødene faller i smak, iallefall! Og koselig at du likte bloggen. :)
Jeg stekte mine to brett samtidig på varmluft. Gikk kjempefint, men noen ble litt brente i kanten. Må skru ned varmen. Og så måtte de inn i ovnen igjen etter steketid for å tørke litt mer.
Men smaken var kjempe, kjempegod ! TAKK :blomster:
200 g solsikkefrø
50 g sesamfrø
50 g linfrø
50 g kruskakli
5 dl vann
(tror det var 1 eller 2 ss fiberhusk)
litt salt og noen urter oppi så blir de kjempe gode!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.