< Tilbake til oversikten

Malte frø og nøtter, hvordan?

aslaug sa for siden:

Hei, fant en oppskrift hos lena b der noe skulle være malt, linfrø, solsikkekjerner ol. Hvordan gjør jeg det?:D:D

smgj sa for siden:

Jeg bruker stavmikseren med hakkebollen eller foodprocessoren og kjører til det er mel. Som regel går det helt fint. (Stavmikseren kan gå varm om det er større mengder.)

shailene sa for siden:

Har du kaffekvern går det visst an å bruke det også.

Fedona sa for siden:

Du får kjøpt malte linfrø på helsekost butikker. Kanskje solsikker også. Er ikke lett å male de selv har jeg funnet ut...

smgj sa for siden:

Ikke til helt finmalt mel, nei. Men jeg oppnår samme "knusningsgrad" som det linfrømelet jeg kjøper på meny. Sikkert forskjellig etter hvilke maskiner man har. Som sagt må frøene kjøres en del før de knuses.

Solsikkekjernene går lett.

Fedona sa for siden:

Det heter flax powder det som jeg kjøper og det synes jeg er helt finmalt.... Er det det du kjøper også?

smgj sa for siden:

Nei, det har jeg ikke kjøpt. Jeg har ikke kjøpt noen av dem forsåvidt - etter at jeg ristet på pakken og fant ut at det jeg lagde så likt ut. Men de jeg så var ikke finmalte, mer fin- og grovknuste. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.