Er det mindre bivirkninger med å omstille kroppen til ketogen forbrenning når man allerede lever lavkarbo( paleo, 50-150karbo dgl) ?
Er det lettere for kroppen å komme i ketose da, en når man går fra høykarbokosthold?
Er det lettere å komme i ketose når man trener?
Jeg hadde bare bivirkninger de første gangene jeg kom i ketose, andre gangen var det vel mest bare hodepine.
Nå merker jeg ingenting og jeg bruker ca et døgn på det hvis jeg har spist høykarbo. Regner med at det går fortere hvis man allerede spiser lavkarbo.
Man kan være i ketose på 70-100 g karbo om dagen - men da er det ikke målbart med ketostix.
Trening vil nok gjøre at man tømmer glukoselagrene fortere.
Trening tømmer glykogenlagrene og ketosen kommer fortere.
Denne overgangsperioden, alle snakker om vet jeg ikke noe særlig om.. Om den blir lettere å ha med å gjøre om man spiser lavkarbo fra før aner jeg ikke...
Jeg kommer i ketose i løpet av kvelden den dagen jeg kutter karbohydratene, uansett hvor mye karbohydrater jeg har spist i perioden før.. Er vel individuelt, som alt annet.
Etter 1mnds platå, skal jeg forsøke å ete ketogent en stund og se om det rykker seg litt mere nedover.¨Skulle helst vert på 66kg, men om kroppen min vil være her jeg er( 68,5kg)så er det sefølgelig greit!
Men har vert litt liberal med karbsene( en del frukt) i det siste, så det kan også være grunnen til at jeg har stagnert.
En annen grunn kan også være meieriprodukter ELLER mye trening over en lengre periode.
jeg har også ligget på ukes snitt 2300-3000kcal i et par måneder- det er jo mye. selv om jeg tror at jeg trenger så mye.
mange spekulasjoner altså :)
Jeg kuttet melkeprodukter en stund, og det hadde i allefall noe med mitt forrige platå å gjøre
Arbeider til daglig med frukt, så det blir ofte både 3 og 4 frukt om dagen. Og jeg ser nnå( diett.no) at karbsene de siste 2mnd har gått opp en del, pga fruktspising.
Da blir det strikt paleo på meg, minus frukt. og masse bladsalat og grønnsaker i stede for frukta
Du holder vel så noenlunde rede på muskelmassen din? Jeg mener - det virker som du trener mye, så det er vel ikke engang sikkert at du reellt har stått stille?
Hva forteller caliper/fettprosentvekt eller målebånd? (Du husker at vekta kan lyve... ;) )
godt poeng dette smgj :)
Ja jeg trener mye, og med ulik intensitet. Men blir god og svett hver dag, ja. Og pulsklokka sier jeg forbrenner omkring 500-1000kcal pr workout.
Så det er kanskje bare kroppskomposisjonen(fett/muskler) som har endret seg...
Jeg har gått opp i cm rundt livet, pga magemuskler som har vokst.
Ellers har jeg ganske likt med cm som for 1mnd siden. ser at rumpa har fått seg et løft da.
forresten så begynte jeg på minipillen for ei uke siden, kanskje det gjør noe med vekta?
Minipillen kan, ja. Verst med de som inneholder østrogen, vet ikke om din gjør det da. Det er noen med, og noen uten, mener jeg å huske.
(Om du etterhvert vil tenke hormonfri prevensjon så kan du jo vurdere denne www.femcap.se/ Skal av cerazette og bruke denne selv nå - har tørrtrenet i en stund. ;) )
Den svenske forhandleren er kjempegrei mhp spørsmål og sånt, og veldig ivrig etter å spre produktet også i norge.
Jeg skal bruke denne fruktbarhetsappen + digitalermometer med to decimaler i tillegg for å holde rede på eggløsning - når det kan lønne seg å være ekstra forsiktig. ;) play.google.com/store/apps/details?id=com.chris.android.mydaysfree&feature=search_result
... så var det bare å vente på mensen da. (Mistet den på progesteron-pilla, så det blir spennende når jeg får igjen mens og eggløsning... )
Jeg var overbevist og fast bestemt på en hormonfri løsning, da jeg ikke liker å tilføre kroppen hormoner...:rolleyes: Men legen var like bestemt på at det ikke fantes noe alternativ som var hormonfritt. Pessar var uaktuelt pga at jeg ikke har født barn, og fare for å lage arrvev i fødselskanalene.
Men dene tappe-greia du linket til fortalte han ikke noe om. det er sikkert nytt for de fleste leger vil jeg tro?
Skal se hvordan det går med disse minipillene nå, også har jeg det i bakhånd. Så langt har jeg fått kviser( som jeg trodde jeg var kvitt for godt etter jeg la om kostholdet til paleo/PB)
Ellers kjenner jeg meg litt oppblåst. Jeg vil tro at det kommer av p-pilla.
Vel - legene er vel ikke veldlig kjent for å pushe mekaniske alternativ (pessar, regner ikke med spiral siden sistnevnte godt kan tulle med kroppen siden vi tar opp både kobber og hormoner).
Femcap kan godt brukes om man ikke har født/vært gravid, men har man bakovervendt livmor kan det være litt kinkig. Den er laget av myk sillikon og man bruker en sæddrepende krem i tillegg. Den er vel ikke kjent i Norge siden den ikke er "lettvindt", tenker jeg. I land hvor man er mer mistenksom ovenfor hormonell prevensjon og ikke vil bruke spiral siden det teknisk sett kan kalles en abort er slike mekaniske løsninger og sekretobservasjons-/temperatur-/telleløsninger (samt billing-metoden og andre slike metoder som ovuview-appen samler og bruker) mer i bruk. Kombinerer man et par sånne skal man ved stabil mens ha større sikkerhet enn ved p-pillebruk... og da uten bivirkninger. :) Men det krever da litt planlegging, så spontan sex må planlegges litt. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.