Artikkelen peker på aspartam og MSG som to mulige kilder til fedme gjennom at de øker blodsukkeret (uten å tilføre karbohydrater). Dessverre kan jeg ikke se noen link til originalstudien i materialet. Uansett - selv om Mercola sin informasjon er bloatet med reklame for hans kosttilskudd så finnes det info å hente her. Noe er unøyaktig, men jeg har ikke funnet direkte feil så langt.
Artikkelen inneholder linker til msg-forskningen, men jeg finner ikke aspartamforskningen linket opp. Mulig det er bakt inn i den studien som tok for seg MSG og andre smakstilsetninger... så langt orket jeg ikke å lese.
Jeg snakker kun av egen erfaring, men merker at når jeg drikker sukkerfri brus får jeg en helt vannvittig ulvehunger og kan trykke nedpå enorme mengder med mat, selv om jeg egentlig er stappfull. Har hørt om andre som også har det på denne måten.
Denne virkningen er vel antydet flere ganger i ulike studier men såvidt meg bekjent har de vel ikke funnet noe endelig bevis for at kunstig søtning gir svingende blodsukker, ekstra insulinutskillelse, sultfølelse, osv. Jeg prøver sågodt jeg kan å holde meg til ren mat og bruker litt stevia i isteen min. Hender av og til at jeg tar meg et glass cola zero på cafe o.l. men prøver så godt jeg kan å styre unna, det er jo 100% unaturlig :D
Tror dette må være individuelt. At noen får blodsukkerstigning og andre ikke og så er det grader midt imellom? Jeg blir ikke sulten av det, mer mett heller.
Helt sikkert. Det er jo derfor man bruker mer enn ett individ i studier - nettopp fordi man ikke kan påstå noe om "deg" eller "meg", bare om "folk flest".
Paradokset er at det som stemmer for "folk flest" som oftest også vil stemme for "deg" eller "meg". ;)
Del av grunnen til at man legger på seg av MSG er jo at det får maten til å smake unaturlig godt, slik at produsenter kan pakke masse næringsløs dritt og masse karbo i maten, og den smaker fortsatt fantastisk.. Altså lurer MSG oss til å spise mer drittmat.. ALT smaker bedre med MSG. Ang. lettbrus.. Gjelder ikke dette all nullkalori-søtning? Eller er det bare aspartam de mener har denne effekten?
Selvfølgelig går man inn i transe og husker ingenting..... aspartam er jo dop :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.