Jeg har tråkket over (igjen), og har bestilt meg ekstra støtte som jeg skal benytte når jeg trener fremover. Men, er det spesielle øvelser jeg bør bruke for å trene opp musklaturen igjen? Noen tips? Eller bør jeg gå til lege og be om henvisning til fysio?
Og jeg som endelig begynte å like å gå/jogge turer i skogen...
Om du velger å bruke skinne så husk at den også må AV om du skal få trent opp styrken... Bruk den gjerne i "høyrisikosituasjoner" i begynnelsen, men en ankel som står i skinne blir ikke sterk om den brukes hele tiden.... Jeg hadde nok kun brukt den der risikoen er veldig høy og heller gått for sko med ankelstøtte eller støttebandasje ellers (da det ikke låser fullt ut, men gir noe bevegelighet). Du bør kjenne etter og redusere støtten i takt med at anklene blir sterkere.
Kva med strekkøvingar? Det brukte eg sist eg trakka veldig over. Fekk eit par tips av fysioterapeut då. Blant anna brett strekket i to og stikk foten inn i strekket, trakk på strekket med andre foten, og hald strekket stramt opp, og stå vanleg (om det gir meining) - og så vippar du foten utover, eller gjerne litt på skrå oppover, med motstand i strekket.
Då eg trakka over for andre gong på eit halvår ville legen at eg skulle bruke støtte, men fysioterapeuten ville IKKJE det... Enda opp med å IKKJE bruke den. Har ikkje trakka over sidan, heldigvis.
Signerer på denne og anbefaler deg å bruke skinne/støtte så lite som mulig. Det var det rådet jeg fikk av kiro/fysio og min erfaring er at ankelen leget raskere og ble sterkere dess mindre skinne jeg brukte. Jeg skulle kun bruke tape/skinne i "høyrisikosituasjoner" som Smgj kaller det.
Trening på balansebrett/bosu, ulendt terreng, alle balanseøvelser der du må stå på foten, ja nesten all stående trening vill virke. Følg denne linken her så finner du beskrevet en del øvelser som jeg ble anbefalt av fysio for opptrening.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.