< Tilbake til oversikten

Rabarbrasuppe

#1

Fancy sa for siden:

I følge internett er det 0.7 gr KH pr 100 gr i rabarba. Å vi har en gedigen rabarbra plante i hagen som må høstes. Jeg ser oppskrift på vanlig rabarba suppe inneholder 200 gr sukker, men hvor mye tilsvarer dette i f.eks sukrin? Splenda? Osv. Jeg tror det blir UHYRE søtt med 200 gr av både splenda og sukrin.. noen kloke hoder? Å hva annet enn potetmel kan jeg bruke for å tykke suppen?


#2

shailene sa for siden:

Smak til med det du har av søtstoff? Et par ss om gangen. Du kan tykne med bittelitt johannesbrødkjernemel, men det er ikke sikkert det trengs. Jeg bruker veldig lite vann, og ingen tykning.


#3

Fancy sa for siden:

Har du en konkret mengde vann og rabarbra?

:P Hadde vært godt med dette til kvelds :)


#4

Kitt sa for siden:

Kok opp med lite vann, smak til med flytende natreen og bruk stavmisker til å tykne bare en liten del, så blir det så bra så!:sikle:


#5

Fancy sa for siden:

Huff, flytende natreen klarer jeg rett og slett ikke. :P Det blir FOR søtt uansett hvor lite jeg bruker av det. Så tror jeg går for sukrin heller. :P


#6

Fancy sa for siden:

Grei mengde dette :)


#7

BenteR sa for siden:

Jeg bruker 1 liter rabarbra i biter, 2 liter vann, 1 dl sukrin, 1 kanelstang og 1 vaniljestang og koker det 3-4 minutt til rabarbraen er helt smuldret opp.
Bruker ikke jevning, men drikker det avkjølt i krus.


#8

BenteR sa for siden:

Rabarbra i biter er forresten supert og fryse i porsjonspakninger og så bruke dem i smoothie :D


#9

Tone-G sa for siden:

mmmm fikk lyst på rabarberagrød med fløte :sikle:


#10

Fancy sa for siden:

Måtte ha en del sukrin i ja. :P Men jaggu så godt det ble!!


#11

Shadow sa for siden:

I går ble det årets første rabarbrasuppe, kokt med så lite vann som mulig og jeg hadde oppi litt sukrin. Jeg rundet det av med en skvett fløte oppi tallerkenen og en liten rest av tyrkisk yoghurt. Friskt og godt :):)


#12

Gracella sa for siden:

Hvis du bruker splenda, så bruker du tilsvarende volum som sukker.
Dvs 200 g sukker (tror jeg ) er 2 dl. Da bruker du 2 dl splenda.

Hvis min oppskrift tilsvarer 2 dl splenda, så har jeg oppi en plass mellom 1,5 og 1,8 dl. Merker at "normal" søting av kaker og annet, blir fort for søtt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.