Hvilket merke velger dere? :confused:
Har til nå brukt mandelmelet fra funksjonell mat, men syns det er så mørkt og liker ikke helt smaken. Men så så jeg at de hadde mange flere varianter på iHerb, både lyst og mørkt, men det så ut til at det lyse inneholdt endel flere karber... Er så mange produkter der inne, at går meg helt vill :o
Noen som kan anbefale noen favoritter, med minst mulig kH?
Tror ikke du finner lignende mandelmel på iherb, som det fra Funksjonell Mat. Jeg har iallefall leita flere ganger. Det er fettredusert og har derfor ikke så sterk mandelsmak.. De på iherb er bare malte mandler, enten hele eller skåldede. Lyst "mel" er av skåldede mandler, derfor har de mer karber (skinnet på mandlene veier jo litt, men har ingen karber). Det skåldede har veldig sterk mandelsmak (kan brukes til marsipanlaging og mandelkaker), og det mørke har litt mindre smak, som kan dekkes med f.eks. kakao eller krydder. Men ingen av delene har helt samme bakeegenskaper som melet fra Funksjonell Mat, og liker du ikke smaken på det liker du neppe smaken på de på iherb heller (mandelmel smaker jo mandler uansett).
Er veldig fornøyd med disse to, men som sagt er det jo malte mandler og ikke mandelmel som du spør etter (tror jeg).. Den første av uskåldede mandler har minst KH av alle de selger, er jeg rimelig sikker på.. Og den andre er av skåldede mandler, og har en del mer KH, men er veldig god.
Et lite tips, hvis det er en smaksnøytral melerstatning du er ute etter.. Kombiner mandelmelet med pofiber og/eller bakepro, det gir helt fantastisk bakst, uten bismak. :)
Åhh har du fått tak i det mørke mandelmelet til Funksjonell mat? Jeg regner med at når du sier det er så mørkt at det er det som er mørk gråbrunt på farge (de tar med skallet i malingen)?
Det jeg har nå er helt lyst, nesten som marsipan i farge. Fikk beskjed på helsekosten at de ikke hadde det mørke lenger. Er usikker på om det bare er helsekosten eller om det gjelder funksjonell mat. Er det kanskje en stund siden du kjøpte melet? Jeg kjøpte den pakka med lyst for bare noen dager siden så kanskje du skal ta deg en tur på helsekost eller sende en mail til Funksjonell mat og spørre?
Ellers så kan jeg signere på at Iherb desverre ikke har fettredusert mandelmel. Det fungere utmerket for det, men baksten blir mye "tyngre" i konsistensen. Selv bruker jeg ikke bakepro siden dette inneholder soya. Men når jeg bestiller mandelmel fra Iherb bestiller jeg dette:
Ok. Tusen takk for oppklarende svar dere :)
Har lagt til forslagene deres i ønskelista mi på iHerb, får prøve det neste gang jeg skal handle inn...
Kjøpte mandelmelet fra Funksjonell mat for et par dager siden på en Meny-butikk. Er det sånn at de har slutta og selge det?
Vet ikke helt hva det er med det som jeg ikke liker så godt, men syns ikke det smaker mandler hvertfall, for det er jo kjempegodt.
Du kan godt male mandler selv men da får du ikke tilsvarende mandelmelet til Funksjonell mat, det er nemlig avfettet og dermed "tørrere". Du kan godt bruke det men vil nok oppleve at enkelte ting blir "tyngre" og mer kompakte ved bruk av kun malte mandler. Pga av denne avfettingen vil melet ikke smake så "mye" mandler siden mye av smaken sitter i oljen.
Det jeg mente var at FM har hatt to typer mandelmel. Et lyst (skoldede mandler) og et mørkt (skallet er tatt med). Jeg likte beste det mørke, men nå sa de på helsekosten at de har ikke det lengre, kun det lyse. Ble usikker på om det bare er min helsekost eller om det er kuttet helt ut fra FM også. Får nok sende en mail og finne det ut ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.