< Tilbake til oversikten

Kakos! Kake fra NYTlavkarbo

nonta sa for siden:

Blogg: nytlavkarbo.blogspot.no/2012/06/kakos-kake.html

Kakos: kake- kokos-skum. NAM.

Utrolig kleint av meg å ikke ha bilde... Den forsvant så fort!
Jeg må kanskje lage ny da.. he he ;)

Inntil videre se på bloggen min for bilde av inspirasjonskilden:Blogg: nytlavkarbo.blogspot.no/2012/06/kakos-kake.html
Bildet og inspirasjonen er hentet fra [url]www.detsoteliv.no[/url] Søk etter "skumkake" i menyen til venstre. Eller som sagt, se bildet på bloggen min..

Denne oppskriften er en videreutvikling av kokoskaken jeg hadde med på forrige temakveld i Kostreform (Med Torkil P.Andersen)
Videreutviklingen består av en annen bunn og annen søtning: Denne er søtet med Sukrin + framfor sukrinmelis og stevia som jeg vanligvis bruker. Sukrin+ har blitt en ny favoritt her i huset :)

Denne bunnen ble veldig god, og kan veldig godt brukes på andre kaker. Det er for mange en veldig fordel at det ikke er nøtter i bunnen, både med tanke på karbohydrater, men også nøttenes egenskaper. (Det er jo mange som reagerer på nøtter)

Ingredienser:

Bunn:
1-2 dl kokos (mengde justeres slik at du får en tykk klebrig masse når du blander i smør og søtningsstoff)
30 gram klarnet smør (Etter tips fra Torkil Andersen smeltet jeg smør i mikroen. Unngikk bunnfallet (salt og melkeproteinet)og brukte kun oljen på toppen. Ev. kan usaltet meierismør brukes. (ca 2 ss)
ca 2 ss sukrin+

Dette ble et tynt lag, ønsker du mer bunn er det bare å justere mengdene..
Elt sammen til "deig" og press ut i en kakeform.

Bruk en rund springform

Fyll:
2 eggehviter
2,5 ss sukrin+ (smak til..)
1-2 ts vanilje
1 boks kokosmelk (hele boksen)
6 plater gelantin
ca 1 dl kokende vann (jeg brukte en god aromatisk te)

100g mørk sjokolade
1 ss smør

Legg gelantinplatene i kaldt vann. Ca 10 min eller til de er myke.
Stivpisk eggehvite og sukrin+.
Vend forsiktig i kokosmelk og vanilje

Rør gelantinen ut i litt kokende vann (eller te)
Tilsettes kremen i en veldig tynn stråle mens kremen piskes. (slik at gelantinen fordeler seg jevnt inn i kremen)
Kremen has på bunnen. Settes i kjøl eller frys (avhengig av hvor god tid du har.. min ender alltid opp i frysen :p )

Smelt sjokolade forsiktig sammen med smør på lav temperatur til den er akkurat smeltet. (Enkelt og raskt i mikro. - I en plastbolle som tåler mikro..)
Hell sjokoladen på kaken og bre sjokoladen utover. Er du veldig glad i kokos kan du pynte med kokos på toppen også. (Jeg synes det er unødvendig)

Denne kaken falt i smak hos ikke lavkarboere også, og er frisk og lett med en god kokossmak.

Yonah sa for siden:

Denne hørtes veldig god ut. Men jeg fikk ikke linken til å funke..

Dietta sa for siden:

Ikke jeg heller :hylgrine:

Zincite sa for siden:

:p prøv detsoteliv.no og søk på skumkake oppe til venstre .... hvisker en som tidligere stadig siklet over den siden :liste:

Yonah sa for siden:

Hvorfor skal man gå inn på det søte liv, når det er linken til bloggen til nonta som ikke virker???

Odde sa for siden:

He he, fordi det er den linken som ikke virker - blogglinken virker, men det er en ø i [url]www.detsøteliv.no[/url] - det skal være en o - [url]www.detsoteliv.no[/url]

Odde

nonta sa for siden:

Takk Odde :)

På [url]www.detsoteliv.no[/url] er det bilde av skumkake...

Min kake ser ganske lik ut, men skiller seg fra en vanlig skumkake ved at jeg har brukt kokosmelk i fyllet i tillegg til stivpiskede eggehviter. Også er bunnen annerledes. "Det søte liv" sin bunn er kun kokosmasse fordelt utover bunnen. Det er ganske godt det også :)

Supera sa for siden:

Linken til bloggen til nonta skal være nytlavkarbo.blogspot.no/2012/06/kakos-kake.html ;) "2012" stod på feil plass og jeg flyttet bare litt rundt på den.

Yonah sa for siden:

Fikk det til jeg og, men linken i hovedinnlegget er fortsatt feil, om nonta gidder å fikse det.

Zincite sa for siden:

Linken til nonta sin blogg fungerte for meg i går, som Odde skrev var det bare "Det søte liv" jeg ikke kom inn på, og derfor jeg la inn den. Nå kommer jeg ikke inn til nonta jeg heller - utenom med Supera sin link.

nonta sa for siden:

Heisann :) Er visst ei stund siden jeg har vært innom.. men jeg har prøvd linkene i hovedinnlegget, og de funker da de..?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.