nonta sa for siden:
Blogg: nytlavkarbo.blogspot.no/2012/06/kakos-kake.html
Kakos: kake- kokos-skum. NAM.
Utrolig kleint av meg å ikke ha bilde... Den forsvant så fort!
Jeg må kanskje lage ny da.. he he ;)
Inntil videre se på bloggen min for bilde av inspirasjonskilden:Blogg: nytlavkarbo.blogspot.no/2012/06/kakos-kake.html
Bildet og inspirasjonen er hentet fra [url]www.detsoteliv.no[/url] Søk etter "skumkake" i menyen til venstre. Eller som sagt, se bildet på bloggen min..
Denne oppskriften er en videreutvikling av kokoskaken jeg hadde med på forrige temakveld i Kostreform (Med Torkil P.Andersen)
Videreutviklingen består av en annen bunn og annen søtning: Denne er søtet med Sukrin + framfor sukrinmelis og stevia som jeg vanligvis bruker. Sukrin+ har blitt en ny favoritt her i huset :)
Denne bunnen ble veldig god, og kan veldig godt brukes på andre kaker. Det er for mange en veldig fordel at det ikke er nøtter i bunnen, både med tanke på karbohydrater, men også nøttenes egenskaper. (Det er jo mange som reagerer på nøtter)
Ingredienser:
Bunn:
1-2 dl kokos (mengde justeres slik at du får en tykk klebrig masse når du blander i smør og søtningsstoff)
30 gram klarnet smør (Etter tips fra Torkil Andersen smeltet jeg smør i mikroen. Unngikk bunnfallet (salt og melkeproteinet)og brukte kun oljen på toppen. Ev. kan usaltet meierismør brukes. (ca 2 ss)
ca 2 ss sukrin+
Dette ble et tynt lag, ønsker du mer bunn er det bare å justere mengdene..
Elt sammen til "deig" og press ut i en kakeform.
Bruk en rund springform
Fyll:
2 eggehviter
2,5 ss sukrin+ (smak til..)
1-2 ts vanilje
1 boks kokosmelk (hele boksen)
6 plater gelantin
ca 1 dl kokende vann (jeg brukte en god aromatisk te)
100g mørk sjokolade
1 ss smør
Legg gelantinplatene i kaldt vann. Ca 10 min eller til de er myke.
Stivpisk eggehvite og sukrin+.
Vend forsiktig i kokosmelk og vanilje
Rør gelantinen ut i litt kokende vann (eller te)
Tilsettes kremen i en veldig tynn stråle mens kremen piskes. (slik at gelantinen fordeler seg jevnt inn i kremen)
Kremen has på bunnen. Settes i kjøl eller frys (avhengig av hvor god tid du har.. min ender alltid opp i frysen :p )
Smelt sjokolade forsiktig sammen med smør på lav temperatur til den er akkurat smeltet. (Enkelt og raskt i mikro. - I en plastbolle som tåler mikro..)
Hell sjokoladen på kaken og bre sjokoladen utover. Er du veldig glad i kokos kan du pynte med kokos på toppen også. (Jeg synes det er unødvendig)
Denne kaken falt i smak hos ikke lavkarboere også, og er frisk og lett med en god kokossmak.