< Tilbake til oversikten

Må nok telle kcalorier i tillegg, men jeg er jo så sulten!

Kuredu sa for siden:

Jeg har gått ned 16 kg på LCHF/Lavkarbo og er svært fornøyd med det. Har ligget på et platå de siste 4-5 mnd, pluss at jeg nok har blitt litt slappere underveis, men det skjer ikke noe med vekten om dagen, og da merker jeg at jeg gir litt F til tider. Etter å ha nå lest litt rundt omkring på nett og forumet her så har jeg vel innsett at jeg er en av de som nå faktisk må telle kcalorier (igjen....). hadde håpet at det var noe jeg ikke trengte å gjøre igjen siden det har vært en stor del av livet mitt tidligere. Men for å gå ned ytterligere virker dette som en faktor jeg må ta hensyn til. Problemet nå er at jeg er såååå sulten! Dvs, jeg føler at jeg spiser god og nok mat, men jeg går hele tiden og snoker i kjøleskapet etter et måltid og føler jeg ikke er mett lenge. Jeg har etter mange tips her inne gått inn og registrert det jeg spiser på diett.no og ser at jeg ligger på 70% fett, ca 30 g KH og 70-130 g proteiner. Kcalorimessig ligger jeg på ca 1700.

Er det noen andre som har erfaring med kcaloritelling og om dere har vært mer sultne enn da dere ikke tenkte på det? Jeg kan nevne at jeg har kuttet ganske drastisk ned på fløte og ost, kanskje dette er med på å øke sultfølelsen?

VSB sa for siden:

Kjenner meg litt igjen. Må prioritere naturlig mat. Lite ekstra fett i form av smør, fløte osv protein er mettende, og så passe mengde fett naturlig i maten. Spiser flere måltider, så ja, litt tilbake mot gamle vaner, og så masse masse grønnsaker.

Nerthus sa for siden:

Sjekk kh-inntaket. Kan det være såpass høyt at det er derfor du er sulten? Som VSB sier, øk på med proteiner om du ikke allerede ligger høyt nok (1-2.5 g pr kilo kroppsvekt, avh av aktivitetsnivå).

Jeg har også måttet redusere på totalinntaket, og opplevde sult de første par tre dagene, men det gikk over. Nok protein, passe med fett og MYE grønnsaker er "fasiten" :)

Kuredu sa for siden:

Takk for tilbakemelding :) Ja jeg skal teste det noen uker og se hvordan det går. Kan hende jeg totalt spiser mindre mengde mat og fett og at det er derfor jeg opplever sult nå i starten. Og øke på grønnsakene er nok det viktigste, har litt å gå på der!

Kuredu sa for siden:

Har lagt inn alt jeg spiser på diett.no den siste uka, og ligger på rundt 30 kh, det skulle ikke være for høyt i følge mine erfaringer. Er ikke spesielt aktiv, så derfor tror jeg 70-130 g proteiner pr dag er ok. Men det med grønnsaker skal jeg følge opp, øke mengden der. Pluss at jeg nok sikkert har spist litt for mye generelt i forhold til hva jeg nå trenger, både i mengde mat og antall kcal, sikkert derfor jeg går rundt og er sulten. Håper det går over! (og at vekten går litt ned igjen, he he)

Yrla sa for siden:

ja, det er ikke rart at du blir sulten om du spiser mindre enn kroppen er vant til å få, den vil prøve å få det som den er vant til. Jeg ville forsøkt å få karbo kun fra grønnsaker, spist nok protein og litt fett til hvert måltid. Drikk masse! Hva spiste du sist du etterpå gikk og snoket da?

nonta sa for siden:

Ketose fjerner sult og sug. Jeg ville redusert karboinntaket og økt fettinntaket. Da slipper du dessuten å telle kalorier... (jeg hadde prøvd med et daglig inntak på 15 g karbo fordelt jevnt utover måltidene og se om det gjør utslaget) :)

Sugarpill sa for siden:

Det er faktisk endel som må passe på kalorinntaket selv i ketose, på et kosthold med minimalt med karbohydrater og høy fettprosent.

Yonah sa for siden:

1. Veldig mange er i ketose ved 30g karbo slik hovedinnlegger sier hun spiser.
  2. Ikke alle mister sultfølelsen, en del spiser mye for det. Jeg har det slik i perioder, i perioder er jeg også ekstremt lite sulten.
  3. Ketose betyr IKKE garantert vektnedgang, man kan endog gå opp i vekt også, om man spiser alt for mye( noe som definitivt ikke er hovedinnleggers problem).

Yonah sa for siden:

Kuredu, hvor overvektig er du egentlig? Hva sier BMI? Mulig du er så nære normalvekt at kroppen bare må få tiden på seg og stabilisere den utrolige vektnedgangen du allerede har hatt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.