Hei.
Jeg sliter litt med sult de gangene jeg velger å spise måltider omtrent uten karbohydrater. Jeg har innsett at det kanskje er litt lite næring i de måltidene. Etter å ha letet litt rundt har jeg funnet ut at for å unngå å være sulten etter jeg har spist burde jeg spise mer fett.
Spørsmålet er da: hvordan skal jeg få mer fett i måltidet? Jeg må holde meg unna laktose, men det virker som det går greit med vanlig norvegia ost, så jeg har ofte spist ost etter middag for å få i meg litt mer fett.
Det hadde dog vært kjekt med noen stalltips fra ekspertene.
Litt vanskelig å gi deg gode råd når du ikke sier hva et typisk lavkarbomåltid består av for deg.
Men jeg kan jo fortelle hva jeg gjør selv :)
jeg må også holde meg mest mulig unna meieriprodukter. Jeg har ikke laktoseintoleranse, men det stopper åpenbart vektnedgangen min, så derfor begrenser jeg det så mye som mulig (vanskelig i disse jordbær og fløte-tider:rolleyes:)
kan du spise smør? Om du kan så stek maten i smør. Noen grønnsaker og sopp trekker til seg fett i panna, så om du bruker sopp, squash, aubergine osv, så er det lettere å få i seg mer av stekefettet.
Om du bruker brøderstatning eller lavkarboknekkebrød, så ha godt med smør på der også.
Cocosa og eller Eggemelk i kaffen er fine fettkilder.
Oljedressing på salaten?
Majones?
Bruke cocsa eller kokosmelk i sauser, smoothie osv.
Spis fet fisk, marmorert kjøtt (nakkekoteletter istedenfor svinekoteletter fx) og avokado.
Sikkert mye her jeg har glemt, men dette er noen tips i allefall :o
Noen liker den best rå, med salt og pepper.. for eksempel.
Andre liker den best stekt på pannen.
Personlig liker jeg begge varinter, men kan jo være greit å prøve å se om du liker en av variantene bedre, for å få mer avokado i kosten. Siden den tross alt er rik på fett og kalorier.
Men ellers så ser din kost ut som om den er ganske lik min, selv om jeg gjerne får i meg mer til middag, i og med at jeg bare har to måltider for dagen. Jeg er lite plaget med sult. Der igjen, hvor lenge har du holdt på? Mange blir veldig sulten i starten av kostomleggingen, hvis du enda er i en dine første uker så er det normalt å føle mer sult. Det vil ofte bedre seg etterhvert.
Ellers så er jo nøtter ganske så energirike, og fettrike. Proteiner er også mettende, og mindre kaloririke, dersom det er vektnedgang du ønsker. Men jeg aner ikke om nøtter er "tillatt" med paleo. Så er det jo mulig å øke mye på mengden grønnsaker, dersom det er følelsen av lite mat i magen, da grønnsaker ofte er kalorifattige men opptar plass :)
Ost er godt, men Norwegia er i magreste laget- Prøv med Gräddost. Den sitter i kroppen ei stund.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.