Er det noen som har snøring på om vi får i oss såpass mye folat på lavkarbo at tilskudd ikke trengs for prøvere? Har lest litt på nettet og noen hevder man ikke bør få i seg for mye folat. Jeg tenker da at vi som spiser mye kjøtt, egg og grønt får i oss mer enn høykarbofolket...så kan det bli for mye med tilskudd på toppen??
Folat er vel ikke noe problem, men folsyretilskudd (som IKKE er det samme som folat) kan det antakelig bli nok av. Så spis gjerne lever ofte.
Se spesielt chriskresser.com/folate-vs-folic-acid
En prøvende(gravid skal ifl myndighetene ha 400 mcg folat. Dersom du bruker f.eks diett.no kan du sjekke om du får nok. I går fikk jeg f.eks i meg 140 mcg hvor mesteparten (70%)kom fra blomkål. Det hadde mao ikke vært nok om jeg prøvde å bli gravid.
Poenget mitt var at du søkte etter folatkilder, og selv om jeg trakk fram én så hadde jeg også gitt deg informasjon om flere. ;) Og siden du ikke siterte så trodde jeg du snakket om hele innlegget.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.