< Tilbake til oversikten

Får vi nok folat på lavkarbo?

beths sa for siden:

Er det noen som har snøring på om vi får i oss såpass mye folat på lavkarbo at tilskudd ikke trengs for prøvere? Har lest litt på nettet og noen hevder man ikke bør få i seg for mye folat. Jeg tenker da at vi som spiser mye kjøtt, egg og grønt får i oss mer enn høykarbofolket...så kan det bli for mye med tilskudd på toppen??

smgj sa for siden:

Folat er vel ikke noe problem, men folsyretilskudd (som IKKE er det samme som folat) kan det antakelig bli nok av. Så spis gjerne lever ofte.
Se spesielt chriskresser.com/folate-vs-folic-acid

www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-folate-vitamin-B9.php
www.globalhealingcenter.com/natural-health/folic-acid-foods/

beths sa for siden:

Jeg har ganske høyt jerninnhold i blodet så lever utgår :)

smgj sa for siden:

Finnes jo litt mer enn lever på de to linkene jeg la inn da. :)

Marina sa for siden:

En prøvende(gravid skal ifl myndighetene ha 400 mcg folat. Dersom du bruker f.eks diett.no kan du sjekke om du får nok. I går fikk jeg f.eks i meg 140 mcg hvor mesteparten (70%)kom fra blomkål. Det hadde mao ikke vært nok om jeg prøvde å bli gravid.

beths sa for siden:

Jeg svarte på teksten du skrev i innlegget ditt...ikke på linkene :)

smgj sa for siden:

Poenget mitt var at du søkte etter folatkilder, og selv om jeg trakk fram én så hadde jeg også gitt deg informasjon om flere. ;) Og siden du ikke siterte så trodde jeg du snakket om hele innlegget.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.