< Tilbake til oversikten

Cottage/Shepherds pie

Cyan sa for siden:

Cottage- og Shepherds pie er, etter min mening, det beste det engelske kjøkkenet har å by på. Det er en kjøttdeigbasert rett med et lokk av potetmos som stekes i ovnen. Jeg har gjort den lavkarbovennlig ved å bytte ut potetmosen med blomkål- og sellerimos og jeg syns faktisk resultatet ble bedre enn orginalen. Forskjellen på Cottage og Shepherds pie er at den førstnevnte er med storfekjøtt mens Shepherds er med lammekjøtt.

Denne oppskriften holder til 5-6 porsjoner. Server den gjerne med en grønn salat og/eller lavkarbobrød - eller spis den som den er.

Kjøttfyll:
500 gram kjøttdeig av storfe eller lam
200 gram bacon eller røkt sideflesk i terninger
4-5 (store) grovhakkede champinjonger
1 stor løk, finhakket
1 kinesisk hvitløk, finhakket
(eller litt mindre hvis du ikke er så glad i hvitløk som jeg er)
2 ts worcestersaus
1 drøy ss tomatpure

1 ss tørket persille
1 dl rødvin
(kan byttes ut med kraft, men gir veldig god smak)
1.5-2 dl kjøttkraft (jeg bruker for enkelhets skyld bare 1 oksefondpakke i gryta og heller over vann til rett tykkelse)
1 revet gulrot (kan droppes hvis du er veldig striks på karbene, men gir god fylde og sødme til retten)
Salt og pepper

Blomkål- og sellerimos til lokket:
1 blomkålhode i buketter
1/4 (ca 200 gram) sellerirot i terninger
1 ss smør
1/2 dl kremfløte
1 eggeplomme
Salt, pepper og muskat

50-100 gram revet cheddarost

Bruk en stor stekepanne (med høye kanter) eller en kjele. Stek kjøttdeigen og legg den til side. Brun baconet i godt med smør. Tilsett løk, hvitløk og sopp og stek til det blir gyldent. Tilsett kjøttdeigen, worcestersaus, tomatpure og persille og bland godt. Tilsett vin og kok litt ned. Ha i litt og litt kraft til passe tykkelse (Det skal ikke være for flytende. Rør inn revet gulrot og la småputre uten lokk på lav varme i 20-30 minutter til væsken er kokt inn. Smak til med salt og pepper.

Mens kjøttfyllet koker lager du mosen. Kok blomkål og sellerirot møre. Hell av vannet og la grønnsakene stå litt i kjelen (uten lokk) på varm plate for å få mye av fuktigheten til å fordampe. Tilsett smør og fløte, og mos med stavmikser til glatt mos. Smak til med salt, pepper og muskat. Rør til slutt inn en eggeplomme.

Legg kjøttfyllet i en ildfast form og bre mosen over som et lokk. Dryss til slutt over litt revet cheddarost. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter - til osten er gylden. La den hvile i 5 minutters tid før servering.

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=686&amp;pictureid=3683[/img]

Yonah sa for siden:

Nam! Abonerer på denne tråden.

Hamster59 sa for siden:

Shepherds pai er en gammel favoritt, fra mange år tilbake. Savner den, så kanskje jeg må prøve denne. Tror jeg skal lage den i to former, for jeg har noen i familien som ikke er så glade i blomkål. Kanskje blandinga med sellerirot vil funke bedre, men jeg kan lage en med poteter også.

shailene sa for siden:

Så lurt! Shepards pie er en av yndlingsrettene mine også, av en eller annen grunn har det aldri slått meg at det går an å gjøre den lavkarbo.

Kanutten sa for siden:

Jeg spiste faktisk denne med selleri- og blomkål i Dublin i høst. Enig i at dette var bedre enn potetmos!!

crystal sa for siden:

Denne står i ovnen nå, andre gang den lages her i huset. Mannen elsker shepards pie å syns denne varianten er bedre en den orginale:) Enda han ikke pleier å like de fleste lavkarboversjoner.
Takk for denne oppskriften!:D

Gekke83 sa for siden:

Denne var kjempegod på smak, vi brukte persillerot istedenfor sellerirot. :)

lav1 sa for siden:

Dette må jeg lage til middag neste uke :) lyst å synde med poteter..

Carisma sa for siden:

Har ikke persillerot veldig mye mer karbohydrater?

Gekke83 sa for siden:

Sellerirot har 2,8g/100g
Persillerot har 7,3g/100g
For meg som brekker meg av sellerirot, så er det verdt det. :)

Carisma sa for siden:

Forsøkt å halvblande blomkål og sellerirot?

Gekke83 sa for siden:

Jepp, klarte det ikke, og endte opp med å ikke spise det. Blandet derfor persillerot og blomkål, det gikk fint.

Yonah sa for siden:

Dytter opp, dette er høstmat!

BenteR sa for siden:

Denne må prøves!

Reason sa for siden:

Tusen takk for oppskrift, utrolig god smak i denne! :)

Har laget oppskriften et par ganger, og gjorde et par endringer i kjøttfyllet denne gangen;

I tillegg hadde jeg oppi ca 150g selskapserter - litt mye karber, og jeg holder meg egentlig unna belgfrukt, men synes det er fint med litt grønt oppi. Dessuten er jeg vant til at "vanlig" shepherds pie inneholder erter... :p

Fantastisk oppskrift å lage nå på høsten, og skikkelig god som "restemat" til lunsj dagen etter :D

Photobscura sa for siden:

Lagde en variant av denne med storfekjøtt i går. Hadde ikke kjøttkraft, så slengte i litt vann og soyasaus i stedet for. Brukte bare blomkål i lokket, og droppet fløte og ost til fordel for to hele egg. Vil gjerne teste den helt ut en annen gang, men dette var mer en sånn jeg-tar-hva-jeg-har-i-skapene-på-en-søndag-middag, og den ble uansett suuupergod! Og ikke minst helt perfekt for en litt fyllesyk kjæreste. ;)
Men sikkert litt nærmere "brennende kjærlighet" enn cottage pie?!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.