< Tilbake til oversikten

Muskler veier mer enn fett, sant?

Fancy sa for siden:

For nå veier jeg mer på morgenen enn for 3-4 dager siden :(

faktisk, 2.7 kg mer! Å det syns jeg er ganske mye! Å veldig demotiverende.. Jeg håper håper og atter håper at det bare er svære muskler som plutselig har kommet frem, men jeg vet ikke..

Dette var ikke noe moro. :(

nellie sa for siden:

Du har neppe pakket på deg den slags muskelmasse på kort tid. Dette er vann.. Muskler veier ikke mer enn fett, nei. 1 kg er en kg:p

Fancy sa for siden:

Vann? 2.7 kg med vann? :confused:

Yonah sa for siden:

2.7 kg vann er da ikke så mye. Og det er jo ikke fett, så det spiller vel ingen rolle, med mindre du er så stinn i fingre o.l. at det er ubehagelig.

smgj sa for siden:

mage-tarm-innhold: 1-2kg, full blære 1l/kg ... vann i musklene etter oppkarbing eller hard trening 1-5kg... vannsamling ifm med mens o.l. 1-2kg. Og så har vi andre ting som påvirker vannsamling som kortisol og alkohol.
Alle faktorer slår sjelden inn samtidig, heldigvis. (Men det hender jeg får det sånn som det der etter helger hvor det har vært frislipp av karbohydrater/usunn mat som gjerne både er salt, søt, fet og ikke har næring, men tilsetninger og spesielt om det skjer i kombinasjon med alkohol og gjerne også brudd i søvnrytmen. Jeg er ikke 20 lenger og kroppen godtar ikke den samme julingen som før... og godt er kanskje det. )

På under en uke går man dessverre ikke opp kg i muskelmasse men gram...

shailene sa for siden:

Muskler veier mer enn fett per kvadrat, for å si det sånn. Det er derfor vi gjerne skal bruke målbånd. Du legger ikke på deg 2.7 kilo på noen få dager av hverken muskler eller fett, så det er nok hovedsaklig vann. Hvis du har trent, vil musklene binde mye vann. Stress og dehydrering gjør også at kroppen holder på vannet.

index sa for siden:

Slike svingninger er helt vanlige! Jeg for min del var 2kg tyngre nå på mandag enn jeg var før helgen, men i dag morges var 1,8 kg av disse borte igjen. To dager til, så tipper jeg at jeg er i rute igjen. Ingenting å bekymre seg for altså, bare vann og/eller mageinnhold som lurer deg litt...

nellie sa for siden:

Er nok litt mer realistisk med 2.7 kg vann enn det er med 2.7 kg muskler på 3-4 dager.:)

Yrla sa for siden:

å mamma mia

Photobscura sa for siden:

Pfft. Illustrert vitenskap, da! :rolleyes: At muskler har høyere egenvekt enn fett gjør det fortsatt ikke mer sant. Som Nellie skrev -en kilo er en kilo. Selvfølgelig er alt relativt, muskler har lavere volum enn fett. Ellers vil noe som er "dødt" kontra noe som er "spent" føles tyngre å bære, men setter du det på vekta, vil ALLTID en kilo av ditt veie like mye som en kilo av datt. At muskler tar mindre plass enn fett i forhold til kilo er langt mer presis.

Matmomsen sa for siden:

En liter muskel veier rundt 1007g
En liter fett veier rundt 905g

nuff said.

Liter er ikke et mål for tyngde, men volum. En kilo muskler veier 1000 gram, ett kilo fett veier 1000 gram.

Matmomsen sa for siden:

Hvis du legger på deg en kilo muskel ville du ha fylt litt i overkant en kubikk desimeter. mens hvis du hadde lagt på deg en kilo fett ville du ha ha fylt circa 9/10 deler av en kubikk desimeter, ergo en kilo fett veier like mye som en kilo muskel, men likevell vill du ha en større kropp hvis den er fylt med 10kg muskler en 10kg fett. så man kan på en måte si at muskel veier mere en fett (noe som jeg tror han mente med spørsmålet.)

Har jeg sagt noe annet? Uansett hvordan det vris og vendes på, ingenting VEIER mer enn noe annet, gitt at det er likt antall gram, kilo, tonn whatever. ;) Da kan man jo alltids mene hva man vil, det blir ikke mer sant av den grunn.

Matmomsen sa for siden:

Sant det :), prøver å svare på spørsmålet hans. sånn som jeg tror han mente å skrive det :)

nellie sa for siden:

Enten man tenker volum, masse whatever, så er det ingen som legger på seg den slags muskelmasse på noen dager.. Lettere å miste muskelmasse enn å bygge den, kan man trygt si.

amritam sa for siden:

Når noen sier at muskler veier mer enn fett, mener de selvfølgelig i forhold til volum. Noe annet blir jo helt meningsløst.

Næsj. Jeg bråker ALLTID når noen sier at muskler veier mer enn fett, for tenk. :cool:

senorita sa for siden:

Har sett mange som ser superslank og fit ut, som faktisk veier mer enn meg, nettopp fordi dem er muskelbunter, og jeg er mer... fett :P

Så bør jo ikke bare se på vekt. Viktigere å være sunn enn lett...

LIBBA sa for siden:

Det gjør jeg også :lol:

Lillemy71 sa for siden:

Ser det er mange her inne som tror de kan ha fått mer muskler for det at de går opp i vekt etter en del uker på lavkarbo også har de jo trent litt (gå litt tur og sånt)....

Som bl.a Nelli skriver, muskelmasse kommer ikke så raskt. Man skal trene MYE, tungt og målrettet for å bygge muskelmasse over en kort periode. Det kan la seg gjøre i løpet av noen få mnd men krever en enorm selvdisiplin der hele døgnet handler om trening og mat (på helt bestemte klokkeslett, se f.eks her).

Sånne vektsvingninger er vann, vann og atter vann. Som så mange andre nevner, vekta svinger med +/- 2-4 kg hos svært mange av oss alt etter syklus, saltmengde i mat, varme, trening osv osv. Når det er sagt så er 1kg en kilo uansett :D Men ta en kilo biff og en kilo ister og legg ved siden av hverandre så ser du hva som tar størst plass ;)

Kula sa for siden:

Usedvanlig kverulerende til deg å være. Herlig! ;)

amritam sa for siden:

Hvis vi virkelig skal kverulere, så må vi begynne å snakke om forskjellen mellom tyngde og masse også... men det gidder jeg altså ikke ;)

For enkelhets skyld kan alle overvektige ta seg en tur til månen.

shailene sa for siden:

Jeg syns ikke det var feil av dem å skrive at muskler veier mer enn fett? Hvis de hadde skrevet at 1 kilo muskler veier mer enn 1 kilo fett hadde det såklart blitt feil. Uansett.. Vits å kveruelere når alle skjønner, og det utdypes i et helt avsnitt, at det er forskjellene i vekt i forhold til volum det er snakk om.. :p

Det blir litt kjedelig om jeg bare skal være diplomatisk hele tida. ;)

index sa for siden:

Alle vet jo at en kilo fjær og en kilo bly veier det samme, men så var det volumet da...

Jeg hadde ikke hatt noe problem om jeg hadde veid 200 kg jeg om jeg bare hadde sett slank og veltrent ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.