FrkMarge sa for siden:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8195343:confused::confused::confused:
Hvilket kolesterol snakker vi om her da, det "gode" eller det "dårlige"??? Det sier artikkelen ingenting om.
FrkMarge sa for siden:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8195343:confused::confused::confused:
Hvilket kolesterol snakker vi om her da, det "gode" eller det "dårlige"??? Det sier artikkelen ingenting om.
Eirik N R sa for siden:
Her snakkes det om kolesterol, molekylet. Det man i dagligtale kaller "dårlig" og "godt" kolesterol er ikke kolesterol, men lipoproteiner, som frakter bl.a. kolesterol
FrkMarge sa for siden:
Ble ikke mindre forvirret av det....:confused: "Alle" snakker jo om godt og dårlig kolesterol... det jeg har lest i allefall...:confused:Eirik N R sa for siden:
[url="http://http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol"][/url]snl.no/kolesterol
snl.no/lipoproteiner
FrkMarge sa for siden:
Om kolesterol ikke er farlig, hvorfor måler vi det da?
Og hvorfor er det så viktig at vi har den ene eller andre typen???
Om det faktisk er lipoprotein som er farlig eller ikke, hvorfor måler ikke legene det isteden?
Eller er det det de gjør men bare kaller det kolesterol???
Eirik N R sa for siden:
Det er bl.a. lipoproteinene som måles. Sånn som HDL og LDL. Det kalles i dagligtale bare for kolesterol, men kolesterol er et eget fettstoff, og når man snakket om kolesterol i mat, så er det dette som menes. Litt forvirrende, men..
Megvel sa for siden:
FrkMarge sa for siden:
Ok... men hva med rekene... Er de fulle av kolesterol (som da egentlig er helt uvesentlig om jeg har forstått det rett), eller er de fulle av farlige eller ufarlige lipoproteiner???
Eller er dette bare en helt tåpelig artikkel (noe jeg leser den som uansett da jeg kommer til å fortsette å spise reker):rolleyes:
smgj sa for siden:
Problemet er ikke i så stor grad hvilken type liipoproteiner maten din inneholder som hvilken type lipoproteiner kroppen din produserer.
Og det siste holder det på å bli større forståelse for at det nok ikke avhenger så mye av fettet vi spiser som sykdommer vi har og sukkeret vi spiser... Igjen.
Dessuten er reker proppfulle av sporstoffer som maten vår ellers inneholder mindre og mindre av og nettopp det kan kanskje være årsaken til at de øker mer HDL enn egg? Kroppen vår trenger sporstoffene for å lege seg selv og det å leve er en kontinuerlig nedbrytingsprosess...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.