< Tilbake til oversikten

Tror dere jeg er ute av ketose?

Fancy sa for siden:

Har vært bortreist i helga.. På fredag spiste vi taco. Jeg droppa lefse, å spiste bare kjøtt, salat, rømme osv. Men kjøttdeigen var jo laget med taco krydder. (spiste en del likevel, kunne ikke ha vært så ille?)

Fikk også i meg lavkarbo brød, som jeg etterpå fant ut at var rugmel, spelt og naturell yoghurt.(Knallgodt!!) Spiste 2 av de skivene. Bortsett fra det har det gått i salat, egg, vi hadde kalkun og grønt i går. Saus laget med kraft, rømme, fløte, salt/pepper osv. Jeg er livredd for den kjøttdeigen og de 2 skivene. Skal det lite til??

index sa for siden:

Ikke få panikk nå da! Du har spist helt greit til å være ute blant "vanlige" folk, og er mest sannsynlig fortsatt i ketose. Hvis ikke, vil du snart komme dit igjen. Hva er problemet? Om det tar deg to dager ekstra å nå målet ditt så kommer du jo likevel frem?

Fancy sa for siden:

Problemet er at, jeg ser for meg det blir å ta lengre tid å komme inn i ketosen andre gangen, enn første.. Jeg er utålmodig!

Dietta sa for siden:

Tror ikke det tar lenger tid andre gangen altså. Hvor fort du kommer inn i ketose er avhengig av hvor mye kh du har "på lager" i kroppen.
Selv om det ble litt mer kh enn normalt i helgen, er det jo ingenting i forhold til hva du ville hatt med et annet kosthold.
Slapp av - du er snart tilbake i ketose :)

Kitt sa for siden:

Svært mange er i ketose opp mot 50 karber og jeg kan ikke se at du har overskredet denne grensen i det hele tattt!
Slapp av og bare fortsett som før! Stress er verre for vektnedgangen enn en dag eller to med bittelitt mer karber enn vanlig!;)

Fancy sa for siden:

Vel, jeg hadde i alle fall ikke gått ned noe. Å det er litt skuff! :(

BitTorres sa for siden:

Om du svever i den villfarelse (som vi alle gjør i begynnelsen) at Ketose = ned i vekt...tro om igjen. Du kan faktisk være i ketose å skli OPP i vekt. Ketose betyr bare at du ikke har nok karbohydrater til å dekke energibehovet, så kroppen spalter fett for å få nok energi. Men la oss si at du trenger 2300 kcal for å holde kroppsvekten, men trykker i deg 5000 kcal om dagen, og du spiser 90 % fett...da vil du spalte fett og derved danne ketonlegemer. De du ikke forbruker vil havne i urinen, og du vil da får utslag på stixen. Men de 2700 kcal du spiste for mye...de vil kunne legge seg å sidebena uansett hvor lite insulin du har i blodet, kroppen har flere måter å lagre fett på :)
Du kan også være i ketose UTEN å få utslag på stixen. Jeg er et eksempel på det, spiste store mengder fett, og trente hardt, og brukte dermed opp mesteparten av ketonlegmene=høyoktan energi.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.