Endelig fått testet dette brødet og det var godt. Men så kommer spørsmålet, hvor lenge holder dette brødet seg?
Kan det i det hele tatt oppbevares i romtemperatur?
Eneste grunnen til at jeg tester ut brødmikser er pga camingturer. Et brød er lett å ha med seg og det kan gjøre et måltid eller to litt lettere. På campingtur har jeg med kjølebag, men om et par uker skal vi til femundsmarka og det er ikke like lett å holde maten kjøleskapskald, så det må bli noen kompromisser, brød er et.
Er ikke helt sikker på at jeg klarer å holde de sprø, for det er temmelig store temperaturforskjeller og i tillegg er sjansen ganske stor for at knekkebrødene blir slått til smuler i løpet av noen dager..
Jeg har hatt med knekkebrødene i tett metallboks i campingvogna, og da ble de myke pga det er så stor luftfuktighet om natta.
Så jeg vurderte å gå for et brød+ en uåpnet pakke med fiberrik( til et par dager) for de tåler litt mere.
Hehe, jeg har har tenkt gjennom ja, spekulerer så mye på turmat at jeg holder på å bli sprø. I fjor gav jeg opp og gikk opp 15-20 kg på noen måneder.. Vil ikke gå i den fella nå igjen.
Hva med å investere i en kjølebag som kan gå på sigaretttenneren da (om det er campingvogn du skal feriere i denne gangen også da så du har tilgang på strøm...)
Nannaknekkebrødene tåler litt mer om du lager dem litt tykkere forresten. Jeg liker dem ikke så flortynne så jeg lager dem tykkere enn oppskriften.
Pakk dem i en boks og fyll rundt med tørkerull. Det vil hjelpe mye og det trekker til seg fuktighet :)
Vi skal på villmarkstur;) Og campingvogna har nok ikke strøm nok til å drive kjølebaggen.. Den første turen nå blir med hustelt( basecamp), så jeg har kjølebag, men mulighetene er store for at jeg ikke får frosset ned kjøleelementer nok. Den andre turen er en tur i femundsmarka, med kano.
Men knekkebrød i helt tette bokser/poser med støtdemping kan fortsatt fungere:)
Hva om du tar med deg frossent brød da? Da varer det jo et par dager ekstra?
Forresten kan jeg gi deg et annet tips: Avispapir fungerer veldig godt som isolasjon.
Jeg pakket matvarer for hyttetur i fjor og hadde ikke plass i kjølebagen. Jeg brukte da en hel vanlig bag som jeg fôret med hele aviser. Frysevarene ble pakket tett og helt omsluttet av aviser (i lag som var tykt som en avis helel vegen).
Varene var fortsatt helt frossne og iskalde uten noe som helst tegn på tining eller fuktighet 8-10 timer senere. Det var faktisk mye mer effektivt enn å bruke fyseelementer i kjølebag.
Om du har frosne brød som pakkes i aviser vil de trolig være frosne dagen etterpå også, så kan du kjøpe deg en dag eller to med "ferskt" brød. Og aviser veier mye mindre enn fryseelementer.:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.