Dere med aaaalt for mange kilo på kroppen ... Tenker dere noen gang på hvilken klesstil dere ville hatt om dere kunne velge klær fra øverste hylle, og om alt hadde sett bra ut på dere? Jeg tenker mye på det ... Har for såvidt en stil nå; dongeribukser og svarte gensere, men hadde nok ikke vært så lite varierende om jeg hadde hatt flere muligheter til å kjøpe klær. Det er vel sånn at det er tilgangen til klær som i stor grad bestemmer klesinnkjøpene, ikke mine preferanser til stil.
Men jeg lurer ofte på det: Hvilke klær hadde jeg valgt hvis kroppen min hadde vært annerledes: 50-talls rockabilly-klær? Joggebukser og hettegensere? Classy og elegant? Søtt og enkelt? Stramt og stilig? Dongeribukser og t-skjorter? Utringninger og korte skjørt?
Jeg har ikke altfor mange kilo, men svarer likevel :p
Jeg er og blir en feminim liten sak, så jeg kjører på det jeg :ja:
I dag velger jeg bort noen av klærne for de sitter ikke fint på, men drømmeantrekk er og blir kvinneklær. Altså klær som viser at man er kvinne. Kjoler, skjørt, fine bukser og bluser. Litt classy uten å være for pynta.
Jeg er veldig glad i farger, og selv om jeg har alt for mange kilo å dra på så kler jeg meg i glade farger.
Blir også veldig fornøyd når jeg finner klær som ikke alle andre bruker.
Kler meg ikke i telt, men heller ikke i krops nært.
Bruker ledig klær.
Tror nok at jeg ikke hadde forandret stilen veldig om jeg hadde vært mye tynnere.
Synes nesten det er lettere å si hva jeg ikke ville bruke :o
Ikke veldig korte skjørt/shortser. Ikke så utringet av melonene nesten detter ut. Har ikke noe imot å vise litt kløft, men når man har store meloner, blir det fort for mye som ofte ser litt billig ut.
Ikke så trangt at ting er limt på kroppe, men heller ikke så stort at alle former blir skjult ;)
Trives vel best i ting som fremhever de beste delene av kroppen, og er vel mer over på det feminine enn det rocka :D
Drømmer om å kle flagrende, lyse, duse gavanter. En veldig feminin og luftig stil. Men så ser jeg bare ut som en gutt som har kledd seg i kjole når jeg prøver slike klær :geip:
Bruker mye kjoler, selv om jeg ikke har "figur til det", for jeg nekter å la andre definere hva som passer... men de der flagrende, lekre kjolene da... det hadde vært noe!
Jeg kommer nok til å ha ca samme stil som nå. Mye figurnære t-skjorter og andre topper (gjerne med dyp v-hals eller båthals), mye singleter, mye hettegensere, mye munkejakker, bukser med stramme lår og vide fra kneet (gjerne sleng). Gjerne i spreke farger. Bruker også mye svart da.
Åååh, nå kom jeg til å tenke på noen av buksene jeg gledet meg til å få på meg igjen som lillesøstera mi ga bort uten å spørre meg. Synes det var litt råttent gjort. Hun vet jo at jeg holder på å slanke meg... Prøver å være litt større menneske og tenke på at de ble gitt til noen som trengte det (en familie i bygda), men fy fader da! :( Plutselig ser jeg ei dame på lokalbutikken med BUKSA MI! Den er ikke akkurat nøytral... Lilla med batikkmønster og stramme lår og sleng fra kneet. Jaja, buksa var fin på henne da. Og hun likte den lilla der så godt at hun hadde visst gått med den på 17. mai også.
...Dette er fortsatt uniformen min mesteparten av tida også. :o
Men det jeg har "oppdaget" i takt med vekttapet er at selv når kroppen min er normalstørrelse er jeg jo begrenset til det utvalget av klær som butikkene velger å ha inne etter sesong og trend. Og det er faktisk ganske snevert når man feks foretrekker et buksesnitt som har vært ute av motebildet i noen år. :rolleyes:
Jeg har for tiden litt 50-talls stil, det kler den runde fasongen min godt :) Og om jeg klarer å gå ned de 10 kilonene jeg burde, så tror jeg at det fortsatt vil være 50-talls stil...
Jeg svarer selv om jeg har gått ned en del, håper det er greit.
Det jeg merker stor forskjell på er at det er mange flere plagg som jeg synes er fine på. Før var det mer slik at dersom noen av de plaggene som jeg prøvde passet og så grei ut, så kjøpte jeg det.
Ettersom jeg opplever at det er mange fler klær som passer til meg, og som ser fine ut, så blir det mye vanskeligere å velge hva jeg skal kjøpe. Så da ender jeg opp med å bruke alt for mye penger :rolleyes: Har endt opp med et overdimensjonert klesskap, tror jeg har over 60 kjoler med de to jeg kjøpte i dag. Ganske unødig, men shopping er litt min terapi, i hvert fall nå når jeg ikke spiser som terapi (eller prøver å la vær!)
Tror ikke jeg har forandret stil etter vekttapet, jeg er forsatt veldig glad i kjoler og skjørt.
Jeg hadde brukt fine ting som Prada og Gucci! :D Dette er jo en fantasi for min del, så da spiller ikke prisen noen rolle. ;)
Men jeg kunne gjerne tenkt meg elegante kjoler og duse, pene farger.
Jeg går alltid i svart. Det kamuflerer liksom litt. Men blir jeg tynn skal jeg bruke mer farger! :) Men jeg synes svart er veldig stilig uansett jeg, da.
Uff, jeg går med mye rart for øyeblikket! Det går mye i lange skjørt (som endelig begynner å sitte der de skal). Og litt lengre, smale topper.
Men drømmeantrekket er: Michell Pfeiffer i Grease2. Svarte bukser med litt vidde på bena (sånn litt smalere dressbukse) og en v-genser i tynt garn som sitter rett over hoftene og svarte støvletter med litt hel! Gud hvor jeg gleder meg!
Jeg hadde definitivt hatt mere turtøy, skikkelige turbukser, skallklær og mere ullundertøy, jeg er en ullnerd.
Og til hverdags hadde jeg kanskje brukt mere skjørt og kjoler, sannsynligvis 50tallsstil. Men jeg bor fortsatt på et kaldt sted, i et kaldt hus, så jeg hadde nok først og fremst tatt av på ullfronten.
Jeg drømmer om å kunne gå inn på en sporstsbutikk el.l.og kunne plukke ut en tur damebukse uten å lete i bunnen av haugen. Nå går jeg på ultimo, kjøper de billigste turbuksene i strl 66 herre og klipper av 30 cm på beina, syr inn beina og ender med lårlommene rundt knærne.
Etter å ha gått ned 30 kg kan jeg ikke si at jeg har skiftet stil.
Det kan ha noe med at jeg har jobbet med klesbutikker i mange år, og sikkert har vært mer opptatt av klær enn mange andre, og sikkert hatt bedre / billigere tilgang også, så jeg er bestemt på hva jeg liker og hva som kler meg :o
Jeg har derimot kastet mellom 8 og 10 søppelsekker med klær det siste halve året, så det har jo blitt noe nytt for å fylle opp igjen :p
Men stilen er litt 50 talls aktig når jeg pynter meg, og på jobb så er ofte skinny jeans, med bluse / topp til, ballerinasko, og dressjakke / skinnjakke. Det eneste jeg ikke bruker overhode lenger er tunikaer, men det har nok like mye med at jeg er drittlei det plagget, enn at jeg har gått ned i vekt.
Og topper med blondekant, er heller ikke i klesskapet mitt lenger, det får jeg faktisk utslett av :D
Tja, si det. Men de alller fleste turtøyprodusenter har opp til 46 dame( haglöfs har ikke større enn 46 i bukser til dame de heller), og 56 herre. Ultimo er unntaket. 66 herre tilsvarer ca 52 dame. Hadde jeg funnet 54-56 dame( som jeg egentlig trenger, så hadde jeg måttet klippe av beina uansett pga jeg er bare 160cm).
Jeg trodde stormberg hadde store strl, helt til jeg så deres størrelsestabell. 4xl er ikke lik det jeg er vandt med at 4xl er, det tilsvarer rundt 50 dame på stormberg, mener jeg å huske. Utrolig kjipt, for jeg føler meg ikke vel med tunika og tights i villmarken altså.
Iløpet av -30 kg har jeg prøvet og feilet og lært ganske mye om hva som funker og ikke funker av klessnitt, da. Takk og lov for stativene med "halv pris av halv pris" overalt. :p Har blitt mange poser til fretex med skjørt i feil lengde/fasong/stoff, bukser med feil livhøyde/lommer/legg/stoff, overdeler med feil farge/snitt/utringning/stoff, osv. Jeg har lært noen enkle "sannheter" om meg selv og hvordan jeg vil kle meg:
Stoffet må være mykt og behagelig. Bukser og skjørt må være "tunge" (ha struktur?) og ikke klistre seg til pæreformen min. Ting som må strykes er uaktuelt.
Jeg skal IKKE ha pologensere eller krager tett opp til halsen.
Jeg skal IKKE ha skjørt/shorts som ikke dekker knærne.
Klær til underkroppen skal være mørkfargede, helst sorte.
Klær til overkroppen foretrekkes sorte, men kan også gå i grått, kaldrosa og kaldblått, evt "kald-brun". Tverrstriper er et stort pluss for å fremheve byste-midje-hofte.
Ikke hvitt. Jeg søler og kløner for mye for noesomhelst i hvitt.
Jeg skal IKKE ha nagler, paljetter, frynser, blomster eller broderier.
Kjoler bør ha sin egen fasong og ikke ta fasong fra kroppen min - i praksis blir dette som regel det jeg tror er femtitalls-stil med store, vide skjørt og tettsittende øverst.
Livet i et plagg må være ganske høyt, både fordi jeg har høyt liv og fordi jeg er kortere enn gjennomsnittet. (I praksis må jeg unngå H&M, hvor nesten alle plagg har sitt smaleste punkt der hvor jeg har hofter.)
Barneavdelingen er topp! Jeg er barnslig og liker tegneseriefigurer og pusekatter og romvesen. Dessuten finner man sorte trikottopper i str 164/170 (som fint tilsvarer 36-38) til ca halvparten av prisen på de sorte trikottoppene i voksenavdelingen. Men viktig å se nøye på om det er plass til en voksen hals i dem.
Osv osv osv. Så, eh, jeg har ganske mange bestemte meninger om hva slags klær jeg skal ha, men egentlig ikke noen stil å snakke om. Jeg tror det hele blir litt sånn... avslappet geek chic? :p
Når det gjelder Haglöf så kan det bestilles, jeg kunne fått gjort det for noen år siden i en G-sport butikk. Men det ble ikke gjort da jeg valgte en annen løsning.
Ah, det var jo lurt. Vet du om det er dyrere? Jeg må nok helst satse på å komme inn i 46 dame, men dit er det 50kg til.. Sist jeg kunne bruke 46 veide jeg 70kg..
Nå har jeg akkurat brukt et par timer på litt nettshopping, siden jeg trenger noen nye gensere/ topper. Og innser at grunnen til denne stilen er at det er "safe" og trygt og sikkert og anonymt. Iallefall inni hodet mitt. For jeg har sett noen kule plagg som ikke er svarte, men som jeg ikke er tøff nok til å gå med. Så handlekurven ble "all black" denne gangen også.
Kanskje jeg klarer å komme bort fra bare svarte topper når selvtilliten blir litt bedre? Forhåpentligvis vil den bedre seg når kiloene blir færre (noe som kan bli lenge til om ikke jeg skjerper meg igjen!!)
Anyways: "stilen" jeg har nå hører nok sammen med vekta og størrelsen på kroppen - og mangelen på selvtillit og selvsikkerhet.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke tør å gå med farger... Det er ikke som at man viser hele kroppen eller noe, det er bare en farge. Joda, jeg hører at folk sier at man vil ikke tiltrekke seg oppmerksomhet, men det trenger ikke være neonfarger bare fordi det er farger. Mitt klesskap inneholder mye svart og andre nøytrale farger, men også mye farger. Særlig rosa, hehe. Jeg har nok rosa klær til å fylle opp opp en maskin. La ved et bilde der jeg er helt rosa. Det var en tulle-photoshoot altså. :geip: Litt vel mye rosa til å gå med til vanlig. Men den rosa buksa går jeg med ofte. Det er ikke mange bruk igjen da.. Den er så slitt mellom beina at det går hull veldig snart... :hylgrine: Jeg kjøpte samme fløyelsbuksa i knallblå. :snill: Den er nesten like slitt... :(
Haha, nå hørtes jeg ut som den fjortissen eller bimboen som har så mye rosa, men jeg er egentlig ikke det altså. :geip:
Jeg skjønner hva du mener, supera, og egentlig er jeg enig, men likevel har jeg en mental sperre mot disse fargene. Don't ask me why! Men, som sagt, jeg tror det handler om et ønske om å forsvinne i mengden. Jeg skiller meg allerede ut som tjukkas, og synes vel i grunnen det er nok.
I tillegg synes jeg mange fargerike klær i store størrelser ser ut som om de er sydd av gardinstoff ... og jeg vil ikke se ut som en vandrende gardin!
(må legge til her at alt er ikke like ille :))
Med fare for å høres skikkelig gammel ut: Du er litt yngre enn meg. Og klærne mine har blitt svartere og svartere med årene ... Har aldri "vært" rosa, men jeg brukte mer farger før da jeg var både yngre og hadde færre kilo på kroppen.
Jeg har en BMI på 38, så jeg er ikke så veldig liten akkurat. Jeg brukte knallrosa og andre knallfarger da jeg hadde en BMI på 47 også, jeg. Men jeg har bedre selvtillit enn de aller fleste overvektige. Ikke vet jeg hvorfor.
Jeg hadde lik rosa bukse som deg Supera en gang i tiden.. Kjempebehagelig!
Jeg drømmer om å kunne kle klærne jeg kjøper litt bedre. Jeg har en veldig blandet stil, liker jeans - Gjerne i forskjellige farger, kjoler, tights og topper osv..
Men når vekten sier over 140 er det ikke mange klær som sitter som de "skal" på kroppen min, desverre.. =/
Nå har jeg masse klær i klesskapet mitt som jeg kjøpte sist jeg gikk ned 30 kg. De passer jo ikke engang på en god dag, så de ligger bare der og minner meg om hva som kunne ha vært..
Tror det var på Cubus jeg kjøpte dem. Før sommer 2004 i alle fall, fordi det var da bildet ble tatt. Love them!
Litt ekstra utfordring å kle en stor kropp, ingen tvil om det. De fleste plus size-klær er som telt og sitter ikke som de bør. Jeg hadde en gang en visjon om å lage et system der man lagde en 3D-modell av seg selv som kunne brukes i alle nettbutikker som støttet dette systemet. Slik at man kunne prøve klærne på SIN kropp, online, og se hvordan det ville se ut og om plagget ville passe. Det hadde jo vært genialt. Og så hadde det blitt mye færre returer av klær som ikke passet for nettbutikkene.
De klærne som er for små, jeg bruker dem som en gulrot. Jeg blir ikke lei meg av å se på dem. Jeg gleder meg til å kunne bruke dem! Men det ser ut til å vente på seg... Har hatt et platå i to år nå...
Jeg var 20, men ikke for gammel til rosa! :geip: Jeg kom på at den rosa strikkegenseren jeg har på meg på bildet lå i en skittentøyskurv hjemme med noen andre ullgensere og ventet på at det skulle bli mye nok ull til å vaske en maskin med ull. Jeg bruker ikke mye ull... Generelt varm av meg. Vel, jeg stuet den skittentøyskurven inn i badstua for nesten ett år siden. Men det går an å komme seg inn dit... Badstua er ikke ferdig og foreldrene mine har ikke installert vifta enda, så det er et stort hull mellom bad og badstue. En katt hadde vært oppi skittentøyskurven og tisset! Grrr! Og det må ha vært lenge siden... De har ikke mus i huset (har hatt ca 10 katter de siste årene, og dessuten fant jeg ikke noe muselort) og genserne var fulle av hull! En grå genser som var i 100% merinoull var verst angrepet. Haha, den hadde jo faktisk så mye hull at den ble kul! Kattepiss er tydeligvis etsende på ull... Jeg hadde plagg i andre stoffer også der, men de klarte seg.
Haha!!
Men den ble faktisk litt kul ja.. Kattepiss har jeg en viss erfaring med dessverre, men har aldri opplevd at det har etset hull i klærne mine... xD
Har en blå jeansbukse i skapet som er SUPERfin bare den blir passe. Virkelig holdin effekt og jeg føler meg myyye tynnere i den. Men det er vel omtrent 20 kg til passer tenker jeg...
Den gensern ble jo kjempekul supera! Og passa ekstremt godt over den røde toppen. Kjempestilig. :) Det er litt sånn stil jeg har nå og garantert kommer til å fortsette å ha når jeg tar av 30 kg. Litt Nemi stil. Har kledd meg sånn i mange år.( begynte som 11 åring, hehe) Bare periodevis andre stiler da jeg falt litt vekk fra meg selv, men er helt klart det som er stilen min. :)
Eg likar litt blonder og romantiske klede, ala Cream (ikkje at merket betyr noken ting, men stilen likar eg), og figursydd uten å vere åletrangt.
En kombinasjon av duse fargar og sterkare fargar.
Jeg elsker farger og syns at veldig mange butikker som selger klær til oss tjukkaser har et veldig kjedelig utvalg. Det går mye i svart, grått, beige og hvitt syns jeg...
Helt enig bærrgen. Synes det er utrolig vanskelig å finne stilige klær i stor nok størrelse. Merkelig at de ikke bare lager de vanlige klærne opp i større størrelser. Hvorfor må man i det hle tatt i egne butikker liksom. Veldig irriterende å se et plagg man virkelig liker, men som ikke finnes i riktig størrelse.
Ganske enig med mye som er sagt, men, vanlige klær bare lagt større kan lett se stygge ut på oss som har litt mye å ta i :rolleyes:. Men, helt enig med at de ikke trenger å være grå, sorte og kjedelige. Men de må nok ha en litt annen passform enn de vanlige klærene på Hennes og Mauriz.
Jeg ville kjøpt en haug med stilige businesskjoler!
Ellers ville jeg kledd meg ganske likt som nå. Dvs svart med en eller annen farge til. Er allergisk mot mer enn to farger sammen.
Ja, det er klart. Kommer jo helt an på fasongen. Synes det er vanskelig nok å finne klær i riktig passform når jeg er slank jeg da, hehe. Kort og rund i beina og smal om livet, så bukser har jeg hvertfall gitt opp enten det er i små eller store størrelser.:p
Helt enig. Det snåle er at jeg finner bare kjedelige klær på KappAhl her, men kan dra til Tromsø eller Kiruna og finne mye sprekere klær på KappAhl der. Spesielt i Kiruna har de et mye mer spennende fargeutvalg enn her. sukk
For tiden går jeg KUN i svarte tights, lang singlet (svart, grå, lysebrun) og bruker en eller annen form for topp eller genser over der igjen. Hender jeg tar på meg en kjole, men det er sjeldent.
Jeg savner SÅ å kunne ta på meg en jeans og føle meg bra i den.
Noe så enkelt som jeans og t-skjorte, tror folk hadde fått seg en god latter dersom de så meg i det nå... :P
Kjenner følelsen. Nå er det ikke jeans jeg drømmer om å komme inn i igjen, men kjolene mine. Går liksom bare i to tre forskjellige antrekk jeg bytter om på hele tiden. :o Heier på at vi alle kommer i drømmeantrekket sitt :D
Mitt drømme antrekk ville vært jeans og en korsett, jeg har alltid ønsket meg en korsett. Jeg har ikke gått i jeans på sikkert 6 år eller kjøpt en på like lenge. Jeg har også en forkjærlighet for 50-talls stilen og har en del kjoler i sånn stil, men de passer ikke lengre.
Mitt størst ønske foruten om å kunne gå i jeans og korsett, er at kjolen jeg kjøpte til 2500 skal passe som støpt, slik den gjorde når jeg kjøpte den for to år siden. Den kjolen er nemlig rålekker!
Mitt drømmeantrekk må være et svart, smalt blyantskjørt, en lys litt løsere silkebluse, og høye pumps til:o og en råstilig veske fra Salvatore Ferragamo for å gjøre antrekket komplett ;) sukk! men, en vakker dag... ;)
Oooh, hørtes classy ut. Liker classy. Man går sjeldent feil med classy.
Aldri hørt om den designeren... Men man skal ikke se bort fra at jeg bruker litt mer penger på klær når jeg en gang blir slanke. Man får ikke mye designerklær i min størrelse akkurat. En kollega som er større enn meg (i omkrets i alle fall) som er "luksushore" driver og kjøper dyre vesker og sko. Jeg kan tenke meg hvor mye designerklær hun hadde kjøpt hvis hun var slank. :eek: Det er snakk om at hun har nærmere ti vesker til rundt 5.000 kr (kjøpt i utlandet off course) (Chanel, Marc Jacobs og sånt) og nå ser hun på en veske til 30.000 kr. Og over 50 par sko, mange av dem dyre. Blant annet Louboutin. Jeg hadde ikke gått like amokk som henne, men litt dyre plagg hadde jeg nok kjøpt. Noen fine silketopper kanskje.
Hjelpes! KUnne faktisk ikke falt meg inn å bruke så mye penger på hverken vesker eller klær, mennå er ikke jeg rik heller da.:rolleyes: De beste klærne jeg har har jeg faktisk funnet på loppis. Fant noen klær på kappahl nå da, på salg. Fikk BH, 2 kjoler og en topp til under 400. :D
Hun er ikke så rik hun heller, men hun prioriter å kjøpe designervesker og designersko. Vi tuller med at hun kommer til å ende på luksusfellen, men det skal sies at hun bruker faktisk ikke penger hun ikke har og ikke kjøper hun sånn at hun må leve på vann og brød i perioder heller. Den veska til 30.000 rettferdiggjør hun ved å si at andre kjøper bunad til 30.000 som de bruker en gang eller kanskje to i året, mens hun hadde brukt veska si hver uke. Jeg tror hun ender med å kjøpe den. :geip:
Sant nok. :D Det handler om prioriteringer. Har man råd og det er det man ønsker å prioritere så er jo det greit. Vi har to barn i hus vi da, så her går det klesbudsjettet til barna så klart. :) De vokser jo ut av alt på en to tre. Heldigvis arver minsten masse fra storesøster :D
Min største drøm når det gjelder klær er å få på meg en skinny-bukse uten stretch! Jeg har en del bukser, men bruker de som regel aldri da jeg egentlig ikke føler meg veldig vel i dem.
Det blir en stor dag å kunne gå inn i butikken å kunne plukke ut det jeg helst har lyst på, ikke det jeg tror muligens kan passe. Det kommer til å skje en dag, til da må jeg bare være tålmodig! :)
Takk begge to! :D
Det er veldig deilig å kunne ha noen andre mål ja,noe å se frem til. Og denne gangen VET jeg at jeg vil nå det målet etter hvert, noe som er veldig rart. Dette er jo bare noe jeg har drømt om før, og aldri egentlig trodd at jeg ville nå. Selv på andre "slankekurer". Lavkarbo:love:
Har fått meg et drømmeantrekk jeg bare MÅ komme inn i. Målet mitt. En skinnjakke, en svart kjole jeg kjøpte på nett, et par høye svarte boots og en hvit strømpebukse m. svarte roser.
Åååh, på midnatt.no var det mye rååååstilig!! Takk for tipset der :D
Jeg har vel egentlig samme stil som før, etter vektnedgang på 20 kg har jeg kunnet bruke klær som har ligget i klesskapet i 5-6 år på vent. Jeg bruker mye jeans og singletter med cardigans/gensere. Ellers elsker jeg kjoler, også til hverdags. Har mange, mange kjoler til allslags bruk.
Det er det altså. Når jeg får penger skal jeg bestille derfra, helt klart. Elsker kjoler jeg og. Har et hav av kjoler, men bare et fåtall jeg kommer inn i. :rolleyes:
En farlig side :P Hvorfor måtte jeg lese dette ;) Mange flotte kjoler der inne :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.