Jeg var innom Rimi forleden og grabbet 'Glad i mat'-magasinet på vei ut. Overraskende bra innhold!! (Beste jeg har sett for denne typen blad.)
Fant en majonesoppskrift der som virkelig frister, så skal lage den på søndag! (Har prøvd hjemmelaget majo tidligere, men da gjørde jeg feilen å bruke EV olivenolje. Det ble alt for mye oliven-smak! Denne gangen har jeg kjøpt en lys olivenolje, etter råd fra andre.)
<strong>Majones med hvitløk og sennep
Dette trenger du:
6 fedd hvitløk
2 eggeplommer romtemperert
saften av 1 sitron
4 dl olivenolje
3 ss grov sennep med frø
½ ts havsalt
litt nykvernet pepper
<strong>Slik gjør du: </strong>
Kjør raskt sammen hvitløk, eggeplommer og sitronsaft i en blender.
Tilsett oljen i en tynn stråle mens blenderen er i gang. Blandingen er ferdig når konsistensen er fast som majones.
Ha den over i en serveringsbolle. Rør inn sennep. Smak til med salt og pepper og evt. mer sitronsaft.
Ingenting er som heimelaga, men det blir helst til at vi lager hvitløksaioli når vi skal ha reker. Bruker stavmikseren og beholderen som hører til. Jeg synes forøvrig at den billigste rapsoljen fungerer best. Er ellers veldig glad i olivenolje, men akkurat til majones/aioli vil jeg ha en helt nøytral olje...
Huff fikk ikke laget den igår, for en liten sulten eggespiser hadde lurt til seg eggene mine :o
Kan definitvt underskrive på å bruke lys olivenolje også kalt 'prossessert' olivenolje hvis ikke du liker overdøvende olivensmak. Jeg kjøpte ybarra sin.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.