< Tilbake til oversikten

Bukplastikk, fastlege og gangen videre

ElisaT sa for siden:

Jeg vet det har vært skrevet tråder om bukplastikk før, men alle er ganske gamle, så jeg drister meg til å starte en ny :o

Jeg er ikke overvektig, BMI rundt 25. Det har sneket på seg noen kilo det siste året, men dette er pga mye stillesitting, litt ekstra karbohydrater i kosten og lite trening, men jeg er tilbake, fit for fight, og nå er kroppen snart der jeg vil den skal være. Er kvinnelig i formen, men hofter og rumpe, proposjonert smal i livet, grei størrelse på puppene ;)

Men så var det magen, da. Jeg har to barn, begge var 4,5 kg ved fødsel. I tillegg har jeg hatt en operasjon i underlivet, og fått et arr akkurat som keisersnitt. Jeg har ikke så mye hengemage, mer balkong. Og når jeg ikke holder inne magen og legger hånden under forsvinner hånden når jeg ser ovenfra... Jeg blir også fuktig, særlig når jeg sitter mye.

Magen min ser litt slik ut, bare ikke så mye heng og litt mindre strekkmerker. www.bukplastikk.com/2011/09/lena/ (Håper det er greit å linke, det er jo en anonymisert, offentlig nettside)

Problemet er at jeg har en stemme i bakhodet som sier at jeg overdriver og det er bare å gå ned x antall kilo til, så blir det så bra. Men selv når jeg har vært veldig trent er magen der, og balkongen forsvinner ikke.

Nå har jeg mannet meg opp til å bestille time hos fastlegen min :eek:!

Hvordan legger jeg saken best fram? Hva slags råd har dere som har fått dette dekket? Ber jeg bare om å få sendt en henvisning? Jeg har et godt forhold til fastlegen min, men dette er noe jeg knapt har nevnt for mannen min, faktisk... Jeg har alltid hold magen inne og brukt hold-in undertøy, og bader gjør jeg aldri, så jeg tror ingen har reflektert over dette. Jeg er rett og slett redd for å bli bagatellisert. Legen min er seriøs, men jeg blir veldig usikker på hvordan jeg skal legge det fram.

Jeg bor slik at Sørlandsparken spesialistsenter er et alternativ, går ikke de for å være flinke?

Tar imot alle tips og råd med takk!

Kitt sa for siden:

Sørlandsparken er kjempeflinke!
Ellers kan du jo prøve Skien!

Jeg tror du trenger å få en bukplastikk MED sammensying av magemuskler. Det du forteller om balkong, kan høres sånn ut. Alt er liksom slapt "inni" magen også!
Du må få fastlegen til å sende en GOD henvisning hvor han beskriver hvilke medisinske plager du har, svangerskap, at du ikke skal ha flere barn, BMI, heng etc. Legg gjerne ved et bilde og et lite personilig brev der du forteller om hvor plaget du er av dette, fysisk og psykisk!
Skriv en liste over hva du syns bør være med + brevet før du kommer til legen, legg dette frem som et medisinsk problem og si du har tenkt på dette lenge og nå ønsker å gjøre noe med det.

Om du får avslag et sted, prøv gjerne et annet. Ikke alle kirurger som ser likt på det.
Ellers koster det vel opp mot 50 000,- å få det gjort privat! Jeg betalte ca 40 000,- for noen år siden og det var verdt hvert enenste øre! Selv om jeg har lagt på med over 20 kilo i etterkant ble det ekle henget borte og alle musklene sydd på plass!

Lykke til!

ElisaT sa for siden:

Takk for gode råd, Kitt. Jeg skal forberede en liste til legen min, og lage et brev som jeg kan ta med. Kan jeg evt sende det til deg så du kan ta en titt og evt komme med bemerkninger? Har time i neste uke.

Problemet sitter mest i hodet mitt, jeg tenker som så at siden ingen ser magen min, vil jeg garantert ikke få godkjent dette. Men de ser ikke at jeg ALLTID går med hold-inn truser og holder magen inn til jeg blir blå i trynet!

Jeg vet at det går an å dekke det selv, men er student for tiden... Det sier vel sitt :)

Kitt sa for siden:

Send meg gjerne både brev og bilde, du, så skal jeg hjelpe deg videre!:)

Jeg hadde aldri kunnet bruke så mye penger på meg selv om jeg ikke hadde fått forskudd på arv. Var som sagt verdt det, uansett!
Sammensying av muskler dekkes visstnok ikke alle steder, men mener Sørlandsparken og Skien gjør det!

Ja forresten, få med denne operasjonen og arret. Særlig om det er plagsomt stramt, stygt, vondt osv ;)

Catwoman sa for siden:

Fikk ett lite sjokk/aha opplevelse når jeg så bildene på linken.. Det var som å se magen min. Og jeg har alltid tenkt at mitt heng og mine plager er vel for små til å få dekket. Men kanskje det er hvert ett forsök alikevel?
Önsker deg masse lykke til med legebesöket :heia:

Kitt sa for siden:

Magen i linken er jo nesten fin, den. Min hang ned så jeg ikke kunne se dotten:eek:, men pga BMI på 32 fikk jeg ikke operasjonen dekket. De krever som regel BMI på 27/28 eller lavere.

Catwoman sa for siden:

Hvis jeg löfter opp og dytter inn magan litt så ser jeg min ;):D
Men det er ganske irritabelt med fukt og lukt spesielt....

Kitt sa for siden:

Fukt, lukt og sårhet er noen av de medisinske grunnene som kan gi "gratis" operasjon!:)
Om henget er såpass palgsomt og man har "riktig" BMI!

ElisaT sa for siden:

Har sendt deg PM, Kitt :)

Det er så godt å ha noen med erfaringer og kompetanse å spørre!

ElisaT sa for siden:

Takk skal du ha! Jeg er veldig spent, men har nå fått kjempegod hjelp fra Kitt, og ser lysere på ting :)

Jeg tror at vi ofte godtar ting med oss selv og tror at problemene er småting, det gjelder i hvert fall for meg. Slet i mange år med vonde mens-smerter som varte i dagesvis. Til slutt kom jeg meg til legen, og fikk rett og slett fjernet livmoren! Angrer ikke et sekund, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før...

Kanskje du også burde komme deg til legen ;)?

Kitt sa for siden:

Å fjerne livmoren er jo et større inngrep forbundet med en del bivirkninger på sikt. Jeg fikk fjernet livmorslimhinnen og slipper langvarige styrblødninger hver 3. uke!:D Mer skånsomt, og heldigvis nok for min del!:)

ElisaT sa for siden:

Så bra du det var nok, vet alt om styrtblødninger ;) Min livmor var fem ganger for stor pga muskelknuter. Kanskje ikke så rart jeg blødde... Operasjonen var selvfølgelig et stort inngrep, men jeg vet at hvis det er mulig fjerner de livmoren vaginalt. Og det er mye mer skånsomt.

Kitt sa for siden:

Ja, jeg var heldig og hadde bare noen små knuter de fikk med seg på skånsoms mulig måte. De var klare på at om det første inngrepet ikke var nok, ville de fjerne hele senere. Kan se ut som jeg slipper det siden både blødningene og de ville smertene så og si er borte!:)

Tror ikke mange vet om muligheten med å fjerne kun slimhinnene og tror de må fjerne hele for å få hjelp! Men heldigvis finnes det mer skånsomme metoder for de som kan ha hjelp av det! Ikke at jeg har noe bruk for livmoren min mer, men den holder jo ting og tang på plass blant annet der den sittter!:p

Noen ting må endres innenifra! 3-4 dager hver måned så jeg høygravid ut fordi den lettere betente livmoren min blåste opp hele magen. Utrolig godt å slippe det! :)

Dolsi sa for siden:

Dette her får du dekket vet du. Ikke trenger du t-snitt heller, så bare å søke om vanlig bp.
De har godt rykte og kort ventetid på Sørlandsparken, så bare å be fastlegen din om henvisning :)

ElisaT sa for siden:

Takk! Godt å høre at det er flere som har hørt godt om Sørlandsparken. Burde jeg ringe de før jeg skal til legen, forresten?

Skal til legen på onsdag, krysser fingrene. Rapporterer her etterpå :D

Kitt sa for siden:

Trenger ikke ringe dem på forhånd, nei. De sender deg brev etter at de har fått henvisningen!
Lykke til hos legen!:)

ElisaT sa for siden:

Takk, Kitt :klem:

ElisaT sa for siden:

Nå har jeg snakket med legen min. Hun så på magen min, og var veldig klar på at samme hvor mye jeg går ned vil jeg alltid ha "balkongen" der, og det var helt riktig av meg å ta det opp med henne. Hun skrev en fin henvisning til Sørlandsparken, så nå er det bare å vente :spent:!

Kitt sa for siden:

:heia: Ser du! Det var ikke så skummelt! :heia:

ElisaT sa for siden:

Takk, det gikk over all forventning! Fastlegen min er gull verdt, sammen med gode råd fra deg :stortsmil

Kuredu sa for siden:

Så bra at det gikk bra! Jeg er inne på tanken selv, men jeg tror nok ikke jeg går innenfor de kravene som stilles. Min mage bare buler utover, har ikke særlig heng, annet enn når jeg sitter da selvsagt.

Blir spennende å høre hvordan det går videre, du får holde oss oppdatert :) Lykke til!

Kitt sa for siden:

Dersom grunnen til at magen buler ut, er ødelagte magemuskler, er dette et medisinsk kriterie og kan gi rett til å få dekket en operasjon!:)

Det er ikke bare svangerskap som kan ødelegge magemusklene, så selv menn kan ha behov for å få dem sydd på plass igjen! Bare så det er sagt, liksom!

Kuredu sa for siden:

Er det virkelig det? Trodde det i seg selv ikke var nok jeg...... Kanskje jeg må sjekke opp litt mer. Ikke vet jeg om magemusklene er ødelagt heller, finner liksom ikke helt ut av det på egenhånd....(selv om jeg vil tro det er det etter 3 svangerskap....hehe)

Men takk for info :)

Kitt sa for siden:

Jeg fikk tilbake 28% av utgiftene til full bukplastikk med sammensying av magemuskler fordi det var medisinsk betinget pga musklene. Klarte aldr i komme ned i lav nok BMI (under 27) til å få det gjort offentlig, men kirurgen skrev til Skatteetaten og dermed fikk jeg en del tilbake!
Så snakk med legen din, du! :)

milena sa for siden:

Mye nyttig informasjon her! Det jeg lurte på var om det samme gjelder for brystløft. Føler at resten av huden klarer å følge med, mens brystene som var og fortsatt er store, nærmer seg magen mer og mer:eek:!

Jeg vil jo selvfølgelig vente til jeg har holdt vekten en stund og til jeg ser om det blir barn på meg i nærmeste fremtid. Men, det er godt å vite om det er en mulighet!

Kitt sa for siden:

Desverre dekkes ikke brysløft, bare brystreduksjon! :_oppgitt:
Men om du i tillegg må fjerne litt, om enn bare noen få gram, kan man få det dekket!;)

milena sa for siden:

Jeg fjerner gjerne litt:D! Vet jo ikke om jeg må, men det hadde ikke skada noe. Bruker jo 80/85F for øyeblikket. Drømmer om å ikke syns det er tungt å jogge.

Dilly sa for siden:

Jeg har fått dekket både bukplastikk, brystred/løft og lårplastikk hos Sørlandsparken spesialistsenter. Er kjempefornøyd med behandlingen der.

Oppskriften er å gå til fastlegen, og der kan du ønske hvilket sykehus du vil henvises til, og så tar de vurderingen der. Hvis de medisinske kriteriene for operasjon er oppfylt, så dekkes alle utgifter. (bortsett fra den loddrette streken på magen, altså t-snittet, pga. at de ikke har avtale om dette. Det kostet meg 15.000)

ElisaT sa for siden:

Så godt å høre at du er fornøyd med Sørlandsparken, har bare hørt godt om de :).

Legen min har sendt henvisningen. Ventet du til Sørlandsparken kontaktet deg eller tok du kontakt selv? Legen min mente at jeg ikke trengte å legge ved bilder eller brev (slik Kitt foreslo), skal jeg ettersende disse? Hva synes du som har erfaring fra Sørlandsparken :)?

Dilly sa for siden:

Jeg hørte ikke noe på 2 uker, og da ringte jeg bort. Det viste seg at legen min ikke hadde sendt henvisningen likevel... men etter å ha ringt dit så fikk jeg telefon og time til konsultasjon på ca 2 uker, og det tok bare 2 uker etter dette igjen før jeg ble operert. Bilder og brev var ikke nødvendig. De er skikkelig proffe og flinke der.
Lykke til

Kuredu sa for siden:

Sist jeg sjekket (begynner å bli en stund siden!) så var det et krav om antall cm fra halsgropen (i det søkket nedenfor strupehodet hvis du skjønner hvor jeg mener...litt dårlig forklart....)og ned til midtlinjen ved brystvortene. Hvis avstanden her var over et visst antall cm (28 mener jeg å huske???)så ville man få brystløft.

Men kjenner ikke konkret reglene her, så ta det med en klype salt! dette kan jo være endret nå, men slik var det en stund iallefall.

Ellers er jo str din rimelig stor så ville ikke tro det skulle være noe problem å få dette dekket. Er jo bare å fortelle hvor ille det er med groper på skuldre, vonde skuldre, hodepine, ryggsmerter, svetteansamling, litt sopp til tider, osv osv osv - pluss det psykiske - selvsagt, og vanskeligheten med å få tak i undertøy og badetøy, så skal du nok se det ordner seg. Det tar jeg som en selvfølge her, og jeg vet legen støtter meg 100%. Håper det ordner seg for deg også!

Dilly sa for siden:

Ja, det er visst noen slike betingelser for å få brystløft/red. Mine var lange nok, for å si det sånn, he he.. og ganske tomme. Så for min del ble det nok mer løft enn reduksjon. Det ble fjernet 150 gram med hud på hver side, men de ble løftet opp et par etasjer.

milena sa for siden:

Hihihi, måtte jo selvfølgelig måle med en gang... 28 blank...:D Men, vil jo selvfølgelig ikke operere hvis ikke det trengs, så jeg kommer til å fortsette å trene brystmusklene og håpe på at jeg får et resultat jeg er fornøyd med.

Kuredu sa for siden:

For å si det sånn, da får du det helt sikkert - hvis du ønsker det! Jeg skal også gjøre det, men har små barn, så må vente til det "passer". Jeg har hatt et ønske om å gjøre det fra jeg var 18-19, men legen min ville jeg skulle få alle barna jeg skulle ha først, og der er jeg nå. Så håper at jeg kan starte prosessen til vinteren. Gleder meg veldig!

Jabba sa for siden:

Noen som har blitt operert av Vanja Busic ? Han opererte visstnok tidligere ved Collosseum klinikken i Stavanger.....Erfaringer ?
[color=#1f497d][/color]
Noen som har erfaring med Kolibri Medical på Forus / Sandnes ?
Noen som har erfaring med Collosseum klinikken i Stavanger

Jabba sa for siden:

Ingen ?

milena sa for siden:

Da har jeg fått henvisning av fastlegen min til konsultasjon på Collosseum i stavanger for brystreduksjon!!!!! Gleder meg! Er det noen som har erfaring med hva som er viktigst å få med på den konsultasjonen. Hvordan stille best beredt og med argumenter for. Jeg er litt redd for at jeg ikke er så flink til å stå på mine krav og meninger og at det er ganske lett å kjøre over meg...

smgj sa for siden:

Jeg mener det finnes et eget forum for plastiske operasjoner. Jeg er sikker på at det der finnes brukere med mye mer kunnskap om denne problemstillingen? Lykke til!

Kuredu sa for siden:

Hvordan har det gått med deg? Er du noe nærmere en operasjon?

Jeg ble operert for 9 dager siden - hurra! Endelig er det gjort! Spent på å høre mer :)

milena sa for siden:

Har ikke fått innkalling til konsultasjon en gang:confused:. Ringte for 10 dager siden og fikk beskjed at henvisningen min lå hos kirurgen... Og at hun skulle purre på ham. Men, ingenting...

Er det bukplastikk eller bryst du har operert? Nysgjerrig på dine erfaringer. Og hvis det er bryst du har operert - hvordan dere kom fram til hvor mye som skulle tas.

Kuredu sa for siden:

Jeg har hatt brystreduksjon! Fikk i grunnen ikke si så mye ang størrelse, kirurgen stoppet meg raskt da jeg ymtet frampå et ønske om C cup, han sa han ville skape noe som sto i stil til resten av kroppen, og kunne jo ikke si noe annet enn ja til det.

Men jeg synes det hørtes rart ut at henvisningen ligger hos kirurg? Det er jo sekretærene som kaller inn til konsultasjon? Det du kan gjøre er å sjekke frittsykehusvalg.no for behandlingstid ang brystreduksjon. Evt få legen din til å sende henvisvningen dit det er kortest ventetid. Jeg ble operert ved Aleris Oslo. Fra henvisning ble sendt til operasjonen var over gikk det 1,5 mnd - men jeg kom inn så fort pga en såkalt lynliste. (en slags venteliste).

Og en annen ting - husk at du må ikke røyke i god tid før og etter oprerasjon! Samt slutte med p-piller osv. (vet ikke om noe av dette er aktuelt for deg da men....).

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på!

milena sa for siden:

Takk for flott svar. Jeg er henvist til Colosseum som hadde kortest ventetid i hele Helse-Vest og i tillegg så bor jeg i Stavanger så det er mest praktisk.

Jeg røyker ikke og tar ikke p-piller så jeg er sikker der. Det som bekymrer meg mest er at jeg får såååå dårlig samvittighet for å sykemelde meg. Men, jeg tror bare at jeg må prioritere dette.

Når det gjelder størrelse så var jeg av den oppfatning at de måtte ta 500 gr fra hvert bryst og da tror jeg ikke at de kommer til å stå i stil med resten av meg. Har alltid og er nå en formfull dame. Og vil gjerne beholde timeglassfiguren min:p.

Hun som jeg snakket med sa at den lå i journalen min som var hos kirurgen...:confused:

Kuredu sa for siden:

Skjønner at du har dårlig samvittighet for sykemelding, men sånn er det bare. Det vil gjøre livet ditt lettere da! Nå vet ikke jeg hvor fysisk krevende jobb du har, men jeg har det og ser ikke for meg å jobbe på en god stund. Hadde jeg hatt kontorjobb hadde jeg nok kunne startet så smått etter 2 uker slik det ser ut (har bare gått 10 dager enda).

Kravet for å få det dekt inn under det offentlige er visstnok 400 gr pr bryst (jeg fikk fjernet 400 og 480), men det går også på plager, hvor langt heng du har (nevnt tidligere i tråden). Dessverre er det jo slik at det er opp til kirurgen, har hørt om flere som har fått avslag hos en eller to kirurger for så å få ja hos en tredje! Forstå det den som vil....

Treffer du på en like god kirurg som min så lar han deg beholde det som står i stil til kroppen din! (jeg synes egentlig han kunne tatt litt til, men blir nok bra til slutt!).

Sist råd ville vært å google kirurgen som gjør slike operasjoner, jeg hadde sjekket litt lite, men var heldig med min fant jeg ut i ettertid. Det er ikke alle som har godt rykte på seg eller gode resultater for å si det sånn!

Og hadde jeg vært deg - jeg hadde ringt igjen og igjen! (var nok "litt" masete i forkant av min konsultasjon, he he).

Lykke til ;)

milena sa for siden:

Herlig du er, takk for svar!!!

Jeg har en kontorjobb og en skikkelig rolig også (mye arbeid, men ikke altfor krevende). Så jeg regner med å være raskt tilbake i jobb der. Vekterjobben (dørvakt) blir det nok verre med:D.

Jeg kan liksom ikke forestille meg hvor mye 400 gr er... Men, ser det når jeg kommer dit.

Jeg har gått opp noen kilo siden minstevekt så det er litt greit egentlig å få tid til å få dem av. Hva var BMIen din da du ble operert?

Lemen sa for siden:

Tror ikke det er noe minstekrav om hvor mye som skal fjernes. Kirurgen jeg var til sa at han måtte fjerne så mye at han kunne gå god for at det var en brystreduksjon han gjorde, og ikke et brystløft. (Et rent brystløft får man ikke dekket via det offentlige.) Jeg er for tiden i tenkeboksen på om jeg skal spare, og selv betale for et brystløft, eller om jeg skal gå for en reduksjon. Har forsåvidt mer enn nok å ta av med mine I-cup'er, men er litt redd for å få for små bryster, siden jeg alltid har vært vant til å ha store... :o

Det er helt naturlig at henvisningen ligger hos kirurgen, han må jo lese hva fastlegen har skrevet, og vurdere om du skal taes inn til konsultasjon eller ikke. Jeg fikk første gang jeg søkte avslag om å komme til konsultasjon fordi jeg ikke hadde vært stabil i vekt lenge nok, og det var kirurgen selv som sendte svar til fastlegen min om dette. Nå siste gang jeg sendte henvisning så godkjente kirurgen henvisningen, så var det helsesekretæren som fant time til meg.

Dolsi sa for siden:

Kirurgen ser alltid på henvisningen før den kommer til sekretærene. Det er jo kirurgen som avgjør om personen skal få komme til vurdering.

Kuredu sa for siden:

Ok, det visste jeg ikke. Ingen som sa det til meg da jeg var i kontakt med Aleris - og jeg maste masse på de, he he.....:p

Kuredu sa for siden:

25,2!

Kuredu sa for siden:

Det med minstekravet på 400 g har jeg lest på bukplastikk.com, vet ikke om det stemmer.

Når det gjelder størrelse så ble ikke det en problemstilling i mitt tilfelle. Jeg hadde G/H cup og kirurgen sa han ville lage noe som passet til meg. Det skal passe inn med resten av kroppen. Er veldig få som føler de har fått for små bryst, heller det motsatte utifra hva jeg har lest!

milena sa for siden:

Uff, jeg er på 27... Håper det går greit... Hvis ikke så får jeg vel vente litt...

Kuredu sa for siden:

Du har jo virkelig vært flink å gå ned i vekt etter hva jeg har skjønt, så det er jo ingen bråhast! Det er viktig at man klarer å gå ned mest mulig før en slik operasjon. Også er det viktig å holde seg der i etterkant! Jeg har et håp om å gå ned noen kilo framover - har så mye ekstra på magen. Men håper og tror det ikke har noe å si for resultatet mitt, er uansett overlykkelig for å ha fått gjort dette! Ventet i maaaaange år (halve livet, he he).

Nå begynner jeg bare å bli utålmodig i forhold til at jeg ikke får gjort noe! Var en tur ute og gikk på søndag og hadde smerter resten av dagen, så da var nok turen litt for lang ja......ikke lett å ta slike hensyn!

milena sa for siden:

Snakk om sola so kjem den! Da har jeg fått innkallelse til konsultasjon på fredag:eek::eek::eek:. Det ble litt snart det. Kunne jo fått litt tid på meg, men skal ikke klage i det hele tatt. Nå må jeg bare gjøre meg klar og stille med en liste over de spørsmålene jeg lurer på!

Kuredu sa for siden:

Åååååå - så spennende da!!!!! Kommer til å gå så fint det vet du. Har du noen spørsmål før du skal på konsultasjonen er det bare å fyre løs :)

Lykke til!!;)

milena sa for siden:

Takkk! Jeg gleder meg veldig, men gruer meg litt også. Gruer meg for å få avslag og gruer meg for å få dato:o. Gruer meg til mye rart. Det er et vanskelig valg å ta. Jeg gruer meg litt får å få den "men du har jo mer å ta av, hva trodde du, at du kunne få operasjon sånn som du er"! Vet jo at det ikke skal skje, men det er liksom skrekkscenarioet i hodet mitt...

Jeg har lest litt på nettet og kommentarene om kirurgen er positive. Men har ikke funnet så mye. Vet du om det finnes en oversikt noen plass (sånn som det finnes for fastleger)?

Vet jo at alt er avhengig fra person til person: arrdannenlse (er redd for stygge arr), senere følelse, amming, hvor fort ting gror osv. Men, jeg får bare ta steget og så få all mulig informasjon, og så trenger jeg vel ikke å si ja eller nei i morgen.

Men, hvordan går det med deg? Er formen grei?

Kuredu sa for siden:

Jeg vet ikke om noen oversikt - men inne på bukplastikk.com er det en egen tråd ang dette, så du kan jo søke på navnet til vedkommende inne på forumet der. Det kan være lurt!!!

Formen min er grei, jeg skulle ønske det gikk litt fortere, er litt utålmodig kjenner jeg. Skulle gjort så mye. Det renner over av rot og klær overalt og jeg blir mildt sagt helt GAL av det!!! Skulle hatt en egen avdeling her hjemme som bare var MIIIIN!!! He he he. Men får ta det litt etter litt......

Lykke til i morgen da, sikker på at det kommer til å gå kjempebra!

milena sa for siden:

Jaja, da var konsultasjonen over og jeg fikk avslag. Han mente at de ikke var store nok og at hvis han skulle ta noe, så hadde han tatt toppen 250 gr fra hver ellers så hadde jeg blitt flatbrystet. Og det blir ikke dekket. Og så mente han at puppene var helt i stil til mine 32 år, kanskje litt mer heng enn vanlig men ikke mer enn hvis jeg hadde født... Litt skuffet, litt lettet men også på en måte fornøyd for han syns brystene mine var helt fine:o. Litt rart det... Nå får jeg tenke litt framover og se om jeg kanskje vil gjøre det for egen regning. Og så skal jeg gå og spandere noen gode, dyre og fine bh-er på meg selv. Har liksom utsatt det i tilfelle jeg skulle opereres...

Dilly sa for siden:

Har du vurdert Sørlandsparken spesialistsenter? Jeg fikk ordnet mine henge.. der. Var bare løshud, og fjernet c 150 g på hver, men det ble helt utrolig forskjell, kjemperesultat. Da skal du bare be om en henvisning dit, og så er det kirurgen der borte som vurderer. Lykke til!

Kuredu sa for siden:

Så kjipt da, når man først har tatt steget er det jo kjedelig med avslag. Hvilke. Str bruker du forresten? Sliter du med kløe, utslett, sopp, groper på skuldrene, finne treningsbh?

Sa han noe om vekt/bmi?

milena sa for siden:

Kan jeg be om ny henvisning når jeg har fått avslag? Jeg får tenke på det...

Nå gikk jeg på butikken og kjøpte noen gode bh-er og størrelsen ble 80 DD og 80 E. Tror nok jeg i neste omgang skal ned i 75. Er jo ikke så stort. Jeg har slitt med vond rygg og stresshodepine. Treningsbh har jeg ikke prøvd å finne en gang... Har liksom ikke kommet meg til jogging ennå. Men, nå har jeg liksom fått svar og det er bare å gå videre og tenke på hva jeg skal gjøre. Var jo veldig usikker til å begynne med...

Når det gjaldt BMI så nevnte han ingenting. Han betegnet meg som normalvektig :o. Han la vekt på det at jeg ikke hadde født ennå. Men mente at brystene mine var fulle og fine og at det nesten er unødvendig med operasjon - til og med kosmetisk:D.

TrillTrall sa for siden:

75 E er da ikke sååå stort? Jeg har det sjøl og må innrømme at et lite løft ikke hadde vært av veien (men ikke aktuelt! ingen får skjære i mine pupper med mindre det står om livet!), men størrelsesmessig er de passelige, selv om jeg kunne tenkt meg et par spretne b-cups, da hadde det vært mye lettere å kjøpe billige bh'er.

Når det gjelder bh'er så kan ikke jeg bruke den typen som har bryterrygg, da havner all vekten på nakken og det funker ikke. Jeg må ha vanlige bh'er med god støtte i cup'en og gode skulderstropper.

milena sa for siden:

Så absolutt klar over at det ikke er så stort. Var veldig klar på at jeg i beste fall er i grensesonen. Men, var selv betenkt på hvor mye mindre jeg ville ha dem. Og vil jo at de skal passe mine former.

Kuredu sa for siden:

Bare husk at når man går ned på cm str rundt rygg må man opp en cup str - så skal du ha 75 må du sikkert ha E/F! Vi begynner å komme et stykke ut i alfabetet da ja... Selv på det største hadde jeg J cup, men det var ifm graviditeter osv.

Ang det vil jeg absolutt anbefale å evt få barn før du gjør noe, mine pupper forandret seg veldig mye! Alltid hatt store, men luften gikk litt ut hvis du skjønner, hehe. :p

Dolsi sa for siden:

Ikke gi deg på dette her. Husk at vi har fritt sykehusvalg her i landet.
Vet at f.eks kirurgen på Sørlandsparken utfører brystløft og kaller det brystreduksjon enda han bare fjerner litt hud.
Har selv hatt brystløft på medi3 og jeg også fjernet bare noen gram hud. Vanskeligere å få det innvilget der nå da om man ikke har noe å redusere, men det skader ikke å søke. :)

Dolsi sa for siden:

Fjernet kun hud jeg. 35 gram fra det ene brystet og 40 gram fra det andre brystet. Puppene ble også løftet masse så det er en helt utrolig forskjell. :)

Lemen sa for siden:

Men det er vel noen år siden? De er mye strengere nå enn for 4-5 år siden.

Dolsi sa for siden:

Ja, det er strengere nå, men fortsatt så er det noen kirurger som utfører løft uten å fjerne noe særlig fra puppene. :)

milena sa for siden:

Takk for støtte og svar! Jeg er nå ennå mer i tankeboksen. Var jo veldig i tvil før, og nå er jeg ennå mer. Det var jo derfor jeg ville til konsultasjon for å få litt mer klarhet i sakene. Tror jeg avventer ting litt nå. Er jo 32 og har ikke barn. Planlegger de jo ikke med det første, men, kan jo ikke utsette det sååå mye lenger:D (med eller uten mann:rolleyes:). Så, jeg setter meg litt på pause når det gjelder brystene og så kan jeg ta det etterhvert. Jeg tar heller og spanderer på meg noen gode støttebher - dyre kan de være - blir jo mindre enn 40000 som operasjonen hadde kostet:p.

Kuredu sa for siden:

Tror jeg hadde tenkt litt mer på det hadde jeg vært deg ja- særlig hvis du ønsker barn! Som du sier - må jo skje innen "rimelig" tid, så kan du heller ta opp dette igjen senere.

Gode BH merker for oss (kanskje ikke jeg lenger, he he) som trenger litt ekstra støtte og andre størrelser er Freya og Fantasie. Du kan sjekke bravissimo.com, dessuten har LaLina i Oslo hatt fine produkter, men vet ikke om de har like bra utvalg enda. Netty i Bergen er også bra!

Håper du finner noe fint som du kan møte sommeren med ;)

grotingeling sa for siden:

Da har jeg vært til «utredning» for bukplastikk på Haraldsplass i dag, og har så vidt jeg forstår fått klarsignal (yey tror jeg :confused::confused:)
Men jeg skriver utredning i hermetegn, for det var absolutt ikke noe i nærheten av hva jeg hadde forestilt meg.
Var forberedt på å måtte av med klærne slik at legen fikk sett på elendigheten, men neida.
Det hele var over på 10 minutter, legen leste henvisningen fra Fedonklinikken, så på meg (fullt påkledd) og veide meg. Thats it!
Ingen vurdering av kroppen uten klær på, bare beskjed om at jeg blir innkalt om 1 år for kontroll og da må jeg ha holdt vekten men helst gått mer ned.
Hvis jeg om 1 år ikke har gått opp vil jeg få operasjon etter nok 1 år, altså 2 år fra nå.
Er det virkelig slik det foregår?????? Very confusing...........

Hadde henvisning for brystreduksjon også, men det utfører de ikke på Haraldsplass så der må jeg uansett henvises et annet sted da hun ikke en gang ville ta stilling til om jeg var kandidat.

Nå skal jeg på Fedonklinikken neste onsdag, og da skal jeg høre med legen hva jeg bør gjøre.
Føler veldig for å be om og få sent henvisning til Fana Klinikken (privat) som har avtale med Helse Vest, de utfører både bukplastikk og brystreduksjon.

Vet ikke helt hva jeg skal tro nå........., har jo i og for seg fått løfte om operasjon selv om jeg ikke har noe skriftelig.
Ble rett og slett så satt ut at jeg helt glemte alt jeg hadde tenkt å spørre om.
Noen som kan si om dette høres normalt ut??
Hjælp????!!!!!

LillemyDesign sa for siden:

Hei, jeg har ikke lest alle innlegg, men legger med min erfaring.

Jeg har hatt tvillinggraviditet som min første graviditet. De døde desv i magen 3 uker før fødsel. Etter det fikk jeg mye ekstra skinn og ballong mage. Når jeg lå på ryggen og presset så bulet magen min, jeg trodde helt fram til for et par år siden at det var musklene mine som bulet. I aug 2001 fikk jeg ei jente og aug 2004 fik jeg en gutt, jeg gikk ned til 59 kg og da normal bmi, bestemte meg for å søke om bukplastikk. Og det fikk jeg ;) 4-5 mnd etter fødselen ble jeg opperert. Fjærnet 1,7 kg med skinn. Magen min så myye bedre ut enn hva den var før.
Men så så jeg senere at de bula ut mer på ene siden på hoften, hadde ei pølse med fett over arret, skinnet ha blitt litt løsere midt på magen rundt navlen liksom. Navlen så ut som den bare var klistra på. Klaget etter 6 mnd, men fikk bare beskjed at det var normalt dette og at det så så bra ut osv..

Men ble ikke bedre, og bestemte oss at vi ville ha et barn til.. Han ble på 4940 gr og 54 lang så jeg var stooooor og med null magemuskler så var jeg enorm :/ Han kom i aug 2007, senere så kom det ei jente i 2010 på 52 cm og 4800 gr 9 dager før tiden ;)
Året etter så bestemte jeg meg for å ta en lege sjekk og fikk da beskjed at mine magemuskler var ekstremt delte.. Jeg har også vert med en kirurg som var på omreise fra columseums klinikken tror jeg det var, og fikk en gratis time, han kunne stikke hele hånda mellom musklene og fortelle at de var delt langt ned og langt oppe..
Han syntes det var merkelig at de ikke sydde sammens magemusklene da de tok bukplastikken. I vårest spurte jeg legen om han kunne henvise meg til sjukehuse ang magemusklan, først til molde, blankt nei, var kostmetisk og ikke noe medisinsk grunn. Fikk ny henvisning til kr. Sund, samme svare der pluss kjeft for at jeg hadde brydd meg å ta turen dit sia jeg fikk det svaret i molde..

Jeg har ikke gitt opp, jeg skal ned de kg jeg må og da få henvisning til ålesund både for mage og skinn :)

grotingeling sa for siden:

Skulle jo tro at med så ekstreme magemuskler så fikk du operasjon på medisinsk grunnlag.
Antar legene så på deg, altså at du måtte av med noe klær?

Jeg har som nevnt tenkt å ta dette opp med legen på Fedonklinikken som henviste meg, håper jo at det er mulig å få en ny utredning på Fana Klinikken for både mage og bryster.
Stusser vel egentlig mest på at legen på Haraldsplass ikke en gang tok en titt på hudfolden jeg har etter en nedgang på 30kg, hun var mest opptatt av at jeg skulle forstå at jeg måtte holde vekta (eller gå ned) det neste året.
Og den lille oppgangen jeg har hatt på 5kg siden november var hun ikke særlig fornøyd med (husker litt mer etter hvert gitt :rolleyes:)

Peppa Gris sa for siden:

Be om henvisning til Medi3 i Ålesund, de har vistnok er godt rykte.

Jo da, lå på benken og de kjente på meg 2 min så ble jeg bare husja bort. Var kun kosmetisk dette sa de :(

Ja fikk tips om det, men jeg må bare få normal bmi før legen min henviser meg :)

Hadde jeg hatt peng så hadde jeg dratt til coluseumklinikken og fått det fikset, men det har jeg ikke desv. Er ganske overbevist på at nedre rygg prob kommer av magen, men det blåste de av. Kun fastlegen min som støtter meg i det ;)

Dolsi sa for siden:

250 gr fra hver pupp, det er da ikke nødvendig når man kan søke f. eks Sørlandsparken der de bare fjerner noen gram og kaller det reduksjon.
Be legen din sende henvisning dit du :)

milena sa for siden:

Er du sikker på at det fortsatt er sånn? Har hørt at de skjerpet reglene for en stund siden. Men, har kommet fram til at jeg skal vente litt uansett. Han legen ga meg litt mer selvtillit så får jeg se etterhvert når vekta har stabilisert seg helt og styrketreningen har gjort sitt!

Dilly sa for siden:

Det tok bare to uker fra legen min sendte henvisning og til jeg ble innkalt til konsultasjon. Legen min gadd heller ikke å se på hengehuden min før han sendte henvisningen, for det er kirurgene på Sørlandsparken som tar avgjørelsen videre. Jeg sendte ingen bilder.

Jeg er kjempefornøyd med både operasjonene og klinikken, de er helt fabelaktige og det føles veldig trygt å kunne kontakte dem døgnet rundt etter operasjonen, om det skulle være noe.

Noen ganger kan det være litt ventetid på å få dekket operasjon, pga. at de jo er en privatklinikk som har avtale med det offentlige, og får tildelt et visst antall forskjellige operasjoner i året.

Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.