< Tilbake til oversikten

Fastekur

Lillelord sa for siden:

Var det noen som så Schrödingers katt om fastekur? Hvordan man ved ikke å spise noe som helst over en periode kunne rense kroppen og kurere et utall sykdommer.
tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73002112/30-08-2012

Jeg må si at dette virket meget overbevisende. Noen som har noen erfaringer med dette?

Kula sa for siden:

De russiske forskerne konkluderer med at faste forbedrer blodverdiene med tanke på glukose, kolesterol, triglyserider og insulin, og at dette medfører en betennelsesdempende effekt. (Antakelig er det riktigere å si at det hemmer en betennelsesfremmende effekt.)

Med andre ord nøyaktig det samme som skjer i kroppen når man skjærer kraftig ned på karbohydratinntaket. Man behøver derfor ikke å faste og gå sulten for å oppnå disse fordelene, det holder med å spise lavkarbo.

Men forskerne har som vanlig ikke tenkt den tanken...

milena sa for siden:

Jeg så reprisen av programmet nettop og syntes det var utrolig spennende. Spesielt med tanke på psykiske lidelser. Og selvfølgelig så var det gøy å se hvordan mange av konklusjonene er passende for lavkarbokosthold.

Er ganske enig med deg Kula, men tror nok at fasten er litt mer agressiv og jeg husker at jeg følte meg utrolig bra når jeg fastet og etterpå (jeg fastet bare i 3 dager - hele prosessen var 7 dager med tilvenning og avvenning). Dette var jo før jeg hadde satt meg inn i lavkarbo, så jeg vet ikke om efektene er like. Jeg tror nok jeg skal prøve meg på en kur snart, så skal jeg gi lyd hvordan det går.

Lillelord sa for siden:

Selv har jeg gode erfaringer med lavkarbo. Mistet 23 kilo på det. Men har lagt på meg ti av disse snikende i etterkant (åtte av disse er nå borte igjen etter den siste runden med lavkarbo). Problemet er dog knyttet til trøstespising og mat som kos. Kanskje fasting er en grei måte å få gjort noe med denne avhengigheten? Ellers er det steinalderkost jeg har best erfaring med, og i steinalderen så må da mennesker jevnlig ha gått uten mat til tider?

Kula sa for siden:

Nei, det tror jeg ikke. Her er det snakk om å endre vaner, og jeg mener bestemt at man ikke bør venne seg til å faste. Da sulter man fort ihjel. ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg fastet for en god del år siden tre ganger i året a 10 dager inkl opp- og nedtrapping. Jeg drakk da daglig 0,5 liter av buljong, farris og grønnsaksjuice. Vann og te i tillegg. Jeg husker jeg fikk enormt med energi noe jeg aldri har fått via lavkarbo. Og siden du nevner sukkeravhengighet tror jeg det var da jeg kuttet ut omtrent alt av sukker og har ikke hatt lyst på det siden da.

smgj sa for siden:

En del prøver antyder at periodisk faste bidrar til å øke insulinsensitiviteten og kan være et bidrag under slanking for folk som ellers er friske. Andre kan oppleve forhøyet kortisol av for lange(?) faste-intervaller.

De som får det til å fungere rapporterer ofte denne mentale klarheten og opplagtheten. Jeg tror det er sånne faktorer som har gjort oss i stand til å leve lenge nok og være mentalt klare nok til å få tak i neste bytte i perioder med lite tilgang på mat.

Lillelord sa for siden:

Ble såpass inspirert av programmet at jeg ikke har spist noe idag. Føler meg ganske fin. Litt langsom, litt treg, men deilig å ikke tenke på mat i det hele tatt. Kommer dog mye ut.
Jeg prøver dette noe dager, og ser hvordan det går. Regner med at det går fint an å integrere som en del av steinalderkostholdet. Bryter jo mot mye av det jeg har hørt, men samtidig så gjorde jo tradisjonell visdom meg bare fetere og fetere. Rapporterer hvordan det går.

milena sa for siden:

Forrige gang jeg fastet leste jeg meg opp på alt. Du må passe på, skal venne kroppen til å faste og så gå sakte ut av faste for ikke å ødelegge alt og gjøre det for tungt for magen. Du må også forvente at dag 3 er den verste.

Jeg ville nok også vært påpasselig å ikke faste for lenge uten tilsyn av lege. De i programmet var jo alle del av et organisert opplegg hvor de ble fulgt opp hele veien. Ett par dager tror jeg ikke kan skade, men lytt til kroppen. Det jeg fikk med meg var at det viktigste å følge med på var å ikke få forstoppelse (mangel på fiber). Dette er spesielt viktig for at kroppen skal kunne kvitte seg med avfallsstoffer og gifter.

Ikke meningen å forelese her:o, men bare ett forslag.

synsegulla sa for siden:

Dette var spennende, her vil jeg følge med :)

senorita sa for siden:

Mister man ikke muskelmasse da når man sulter i 12 dager?? Kan vel ikke bare tære av fettet?

langaard sa for siden:

Det første man mister er fett, deretter muskelmasse:)

senorita sa for siden:

Jeg vil nå tro man mister begge deler. Er vel ikke sånn at om man slanker seg så mister man alt fettet og sitter igjen med bare musklene? Jeg har nå i alle fall mistet masse muskelmasse også nå som jeg har mistet vekt, og det er mye fett igjen å ta av..

milena sa for siden:

Støtter den. Noen av resultatene viste at kroppen sparte på proteinene og brukte fettet helt til fettprosenten kom ned i 20%. Da byttet kroppen om til å bruke proteiner. Dette er resultatene av studier av dyr i naturen og kontrollerte forsøk. De kom fram til at det er stor sjanse for at dette er en innebygd mekanisme som har utviklet seg hos dyr (og dermed hos og også) for å takle sulteperioder.

langaard sa for siden:

:ja:

Lillelord sa for siden:

Det samstemmer med det jeg finner på nettet, og i programmet. Muskeltapet skal være marginalt, inntil man kommer over i en "sult" fase. Jeg er langt unna det med min BMI på 32,9. En normal vektig mann skal visstnok kunne faste i 40 dager.
Føler meg fin etter min første dag noensinne uten mat. Kun vann og kaffe. Imorgen er planen å også kutte kaffen, for å teste den renselseffekten de skriver om. Da får jeg sikkert en grufull hodepine.
Ellers gikk jeg en times tur med bikkja ikveld. Følte meg fin, lett, klar i hodet. Litt rolig, kan godt forstå hvor religioner anbefaler dette, sikkert enkelt å komme i en religiøs stemning.
Dog hadde jeg litt ubehag tidlig i turen. Rapte ekstremt mye. Igjen og igjen. Veldig rart. Som noe ville opp og ut, var nær ved å kaste opp, men jeg hadde jo ingenting å kaste opp. Etter at luften vel var ute, følte jeg meg mye bedre. Går nå til sengs, vil holde dere oppdatert.

Kula sa for siden:

Jeg sitter ikke med det endelige svaret på om faste er sunt eller ikke, men jeg ville ikke gjort det. Faste setter kroppen i stressmodus, og kan påvirke forbrenningen din i lang tid fremover. Det at kroppen takler å være uten mat i ukesvis, betyr ikke nødvendigvis at det er sunt.

Lillelord sa for siden:

Jesus kan ikke ta feil :)
Jeg tar sjansen. Feit er jeg allerede, og tar sjansen for å få opp forbrenningen øker hvis jeg er noen kilo lettere. Pt. får jeg jo en skade i foten hver eneste gang jeg prøver å jobbe, så i nøden får man prøve litt desperasjon. Men går det til helvete, skal dere få beskjed.

smgj sa for siden:

Jeg er nok mer speptisk på verdiene av langvarig faste. Spesielt siden de vanligvis setter ned stoffskiftet kraftig. Denne reduksjonen i stoffskiftet gjør at man blir mer stillesittende, kald og "energibesparende". Og er et bidrag til å gå opp raskt når man begynner å spise igjen.

Men jeg skal også være den første til å innrømme at det jeg skrev i første avsnitt er årsaken til at jeg ikke har søkt mer om informasjon om langvarig faste. Periodisk faste har jeg lest mer positivt om, siden det vil bidra til mye av de samme positive effektene, uten det harde stresset på organismen.

Lillelord sa for siden:

Har nå gått uten mat i ca. 36 timer. Føler meg topp. Lett og klar som normalt, jobber for fullt. Er ikke sulten, men savner gleden over å skulle spise. Rapingen har gitt seg, ingen hodepine. Dog klarte jeg ikke å stå for en kopp kaffe, men den vanen er vanskelig å gi opp. Vekten var 800 gram lavere på ett døgn. Flere har rapportert om mer, men jeg som allerede var i ketolyse før denne kuren opplever trolig ikke dette. Foreløoig er målet å klare det i alle fall i tre dager. Tror jeg skal prøve å være en del fysisk aktiv nettopp for ikke at forbrenningen skal gi seg.
Fysiske effekter: Virker som om magen synes det er deilig å hvile.

ElisaT sa for siden:

Jeg har fastet to ganger i mitt liv, første gangen fastet jeg 2 uker, og andre gangen 3 uker. Og da har jeg ikke tatt med til- og avvenning. DDette var før jeg begynte å leve på lavkarbo. Jeg gikk ned noen kilo hver gang, følte meg helt fantastisk, og kunne nok fortsatt hadde ikke mannen min dratt meg ned på jorda igjen :D

Det er helt fascinerende å klare seg uten mat i så lang tid. Jeg drakk litt grønnsaksjus og buljong, men små mengder. Mye vann. Alt blir så rent! Magen og tarmene renses, og selv svettelukten er nesten borte, til og med!

Problemet mitt er at det er så lett å gå opp de kiloene jeg har gått ned. Har kjent at det frister i perioder, det er en "lettvin løsning" (hvis man takler å faste), men jeg tror lavkarbo er min vei. Men periodisk faste bruker jeg endel, og det fungerer veldig godt for meg.

milena sa for siden:

Herlig å høre at du har gode erfaringer med faste. Jeg ser nok ikke på faste som noe som skal hjelpe meg å gå ned i vekt, men generelt hjelpe kroppen til å føle seg bedre. Og tror nok ikke jeg kommer til å trenge så lange fastekurer for jeg føler at lavkarbo gjør at jeg og kroppen min er på bølgelengde. Blir nok mer rundt 3-4 dager for meg (7 dager tilsammen).

Kula sa for siden:

Beklager å måtte skuffe deg, men magen og tarmene tømmes under faste, de renses ikke! ;)

Og det er like greit, for det er faktisk ikke noe behov for å "rense" tarmene.

ElisaT sa for siden:

Hehe, det vet jeg godt, men det føles slik :D! Første gangen jeg fastet var under lege-påsyn, og da fikk vi noe engelsk salt (?) vi drakk som "renset" tarmene. Fungerte veldig bra, men vet ikke om jeg ville brukt det alene. "Ren" ble jeg i alle fall!

Hvordan går det med deg, Lillelord? Er det noen andre som faster?

senorita sa for siden:

Kunne tenkt meg å prøve, for tiden har det blitt periodisk faste og det funker fint det også.. :)

rut311 sa for siden:

Men - kan man ikke knytte faste til ketose? Da får man i seg både fett og proteiner, men er jo samme mekanismen..

Lillelord sa for siden:

Idag brøt jeg fasten. Jeg har en jobb som av og til er litt krevende fysisk, og igår og idag merket jeg at jeg ble helt unormalt sliten, såvidt jeg klarte å gå bortover gaten. Det nytter ikke i den jobben jeg har, og med en krevende agenda de neste dagene så var det ikke mer.
Noen erfaringer:

1. Den første dagen uten mat var veldig enkel, sikkert siden jeg kom rett fra ketolyse.
  2. Tidsfølelsen ble dempet. Veldig merkelig følelse. Forklarer sikkert hvorfor religioner er tiltrukket av dette.
  3. Føler absolutt at magen hadde godt av en pause.
  4. Deilig å vite for meg selv at jeg kan si nei til mat, og det går bra, en tid. Problemet oppstår først to døgn senere. Å si nei til et måltid er uproblematisk m.a.o.
  5. Vanskelig å kombinere faste med hard fysisk aktivitet.
  6. Fasting over lengre tidsrom bør nok gjøres i en fase hvor man kan ta det med ro.
  7. Tror jeg vil implementere periodisk fasting i mitt program. Pt. tror jeg at jeg vil la være å spise hver mandag, sikkert greit med en renselse etter helgen.

senorita sa for siden:

Prøvde jeg også.. holdt ut 24 timer, da orka ikke jeg mer, skal man fungere på jobb tror jeg ikke faste er noe særlig.. de som faster lenge er nok hjemmeværende og slapper av tror jeg??

Jeg holder meg til periodisk faste :) fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ denne er fin

Kanutten sa for siden:

Jeg var i fullt arbeide og dykket da jeg fastet. Energien kom ikke for fullt før etter tre-fire dager. Ikke mye hjemmeværing og avslapping på meg nei.

senorita sa for siden:

Okei, de som er i filmen er jo iinnlagt på et senter og det står jo flere steder man må regne med å bli ganske utslitt av det, i tillegg til at man også får mer energi.. Det er nok første dagene som er verst ja, men akkurat nå hadde jeg ikke ork til å holde ut.. Kanskje når det roer seg på jobb :)

Lillelord sa for siden:

Tror kanskje at dette blir annerledes hvis man spiser minimalt. Jeg spiste bare en neve med nøtter da jeg brøt fasten, og jeg følte meg utrolig mye bedre med en gang. Kanskje 250 kalorier som man får på den tyske klinikken er bra? Uansett er kanskje dette noe å prøve for en ferie, selv om ferie for meg alltid har vært å kose meg med god mat og drikke i mengdevis. Jeg har jo ikke blitt fet helt tilfeldig ;)

ElisaT sa for siden:

Har dere sett denne dokumentaren fra BBC horizon? Om faste :D! Verdt å se, Mosley ender opp med å faste periodisk et par dager i uka, hvor han spiser rundt 500-600 kcal om dagen (hvis jeg husker riktig).

Lillelord sa for siden:

Her er en god artikkel om det samme: www.telegraph.co.uk/lifestyle/9480451/The-52-diet-can-it-help-you-lose-weight-and-live-longer.html

Selv er jeg en fruktelsker av rang, især appelsiner er tungt for meg å leve uten på lavkarbo. Hvordan tror det at det går med meg hvis jeg prover 5:2 dietten, og at jeg spiser et par appelsiner (100 kalorier i hver) på de dagene?

Når jeg fastet gikk vekten ned med 800 gram, etter fasten er vekten opp med 1200 gram. Men regner med at det er en del vann, siden jeg har spist salt igjen.

Kula sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg stusser litt over selve begrepet "periodisk faste". Etter å ha lest definisjonen som Fitnessbloggen forfekter, betyr det rett og slett å hoppe over frokost, og la vær å spise veldig sent på kvelden.

Ikke mye faste, spør du meg!

Er ikke dette bare et naturlig opphold mellom måltidene?

smgj sa for siden:

Vel - husk nå at konvensjonell "visdom" tilsier 3 hovedmåltider og et par småmåltider innimellom - pr dag.

Da er 12-16 timer uten mat for faste å regne.

Yrla sa for siden:

de snakker om det i programmet, verdt å se på.

Yrla sa for siden:

Jeg har veldig lyst til å faste men er redd jeg nesten bare mister muskler siden jeg har lav fettprosent. Kjedelig!! Jeg tror det da kan bli mer usunt enn sunt nesten fordi det å omgjøre protein til glukose gir vel avfallsprodukter, urinsyre?? Oj, et kunnskapshull er oppdaget:)Edit: jo, jeg var visst ikke på bærtur. Protein som brukes som energi har ammoniakk som avfallsstoff, noe lever bryter ned til urinsyre. Protein er ingen heldig energikilde. Jeg driver og bygger muskler nå så å faste dem bort nå er ikke akkurat første-ønsket mitt. Men jeg tror jeg gjør det likevel når jula kommer. Har alltid drømt om å faste da. Og en vår-rensekur når de religiøse gjør det i mars er noe å tenke på også. 12 dager max for min kropp eller mindre om sulten setter inn før.

senorita sa for siden:

Ja jeg fant det ut etter å ha sett hele :)

Hvitveispiken sa for siden:

Jeg så også på Schrödingers katt og ble inspirert til faste. Er nå på min femte dag! Men det har vært tøft, og blir det ikke litt lettere snart så gir jeg opp. Jeg drikker masse vann og grønn te, og som "middag" lager jeg meg min egen fruktjuice for å få litt energi og litt som metter i magen. Jeg har vært veldig plaget av lavt blodsukker og vært slapp, spesielt på ettermiddagene, disse dagene. Og jeg er fortsatt sulten hele tiden! Fantaserer masse om mat, men det positive er i det minste at jeg fantaserer om ordentlige middager, og ikke sjokolade som vanligvis er mitt problem... En av årsakene til at jeg begynte med dette var at de sier at man skal få mere energi, men det har IKKE skjedd foreløpig. Og ikke merker jeg noe på beltespenna ennå heller! Håper at det bare er en kneik jeg må over, og at den er veldig nær... Har ikke lyst til å bare gi opp nå uten at noe positiv har skjedd ennå etter å ha utsatt meg for dette i fem dager, så jeg får bare holde ut noen dager til. I tillegg til mer energi håper jeg at dette kan gi meg et kickspark til en nødvendig omlegging av kosten.

Kula sa for siden:

Hvorfor har du veldig lyst til å faste når du samtidig skriver:

1. "...er redd jeg nesten bare mister muskler siden jeg har lav fettprosent"

2. "...tror det da kan bli mer usunt enn sunt"

3. "...driver og bygger muskler nå så å faste dem bort nå er ikke akkurat første-ønsket mitt"

Og til slutt konkluderer du med:
"Men jeg tror jeg gjør det likevel når jula kommer"

Hæææ?

milena sa for siden:

Signerer denne! Hvis du tviler så mye så tror jeg ikke at det er hensiktsmessig å faste. Og i tillegg så vet jeg ikke grunnen for at du faster, men man skal helst ikke faste lenge uten oppfølging av lege. Tror ikke tre dager skader noen (tar forbehold om at det ikke alltid er gunstig), men mer enn det skal man nok ha god grunn for å gjøre det.

Jeg ser på en tredagers-kur som en måte å gi fordøyelses systemet mitt en liten ferie og for å psykisk se at mat ikke er noe som styrer meg. Jeg liker den mestringsfølelsen jeg får av å ha fullstendig kontroll. Skal allikevel tenke nøye gjennom før jeg tar en kur. Legge tilrette slik at jeg kan slappe av og ikke ha for mye å gjøre.

livo52 sa for siden:

Dere som er erfarne på fastekurer: Er det ikke nødvendig å tømme tarmen i forkant? Har hørt anbefaling om klyster og engelsk salt...?

MagnaR sa for siden:

Har fastet nå i 11 dager. Ble inspirert av Schrødingers katt. Var ikke klar over at dette var så godt dokumentert, så jeg tok sjansen, og startet helt uten planlegging. Motivet er helt og holdent å gå ned i vekt.

Første uken var litt hard, men hjertebank og lett hodepine, og tidvis har jeg strevd. Humøret har vært jevnt og arbeidskapasiteten er helt uforandret. Jeg har ikke kunnet gjøre noe særlig fysisk, og det jeg har gjort har vært helt rolig.

Jeg skal holde på til søndags morgen, og ser fram til å spise igjen. Vekta er ned over 7 kg. nå. De første dagene raset jeg ned med ett kg i døgnet. Deretter har det stabilisert seg på 0,3 - 0,5 kg pr døgn.

Funnet ut at det at kroppen tømmer seg med mage/tarminnhold, tømmer glukogenlagrene og endrer væskebalanse / kjemi, representerer mellom 3-4 kg. Jeg håper jeg sitter igjen med en nettoeffekt på ca 5 kg. Dette vet jeg at jeg klarer å vedlikeholde.

Viste dere at verdensrekorden i fasting skjedde på 60-tallet; en mann gikk ned fra 207 til 80 (ca) kg etter å ha fastet over ett helt år. Dette ble overvåket av leger. Jeg fant rapporten på nettet, en relativt vitenskapelig sak som knapt forstod.

Cheers

Yrla sa for siden:

ja det er dritviktig.Ikke bare en gang. Først det som er i tykktarmen, så det som kommer til tykktarmen fra tynntarmen. Senna på apoteket tømmer hele tykktarmen, men vær forsiktig med dosen, du får magekramper fra helveteslandet.vikd

Kula sa for siden:

Høres veldig naturlig og sunt ut ;)

Yrla sa for siden:

Sennes er en urt så det er bedre enn syntetisk avføringsmiddel. Men nei, det er jo ikke naturlig å tømme en hel tykktarm. Det er mye bæsj. Men gjør man det ikke blir avføringa så tørr at den ikke kommer ut og giftstoffer som skulle ut kan hende gjenopptaes. Det er jo det motsatte av hva en vil ved faste. Om man planlegger dette er det på iherb snillere måter å få ut skiten;) Bare søk på constipation. Noen har litt sennes i tillegg til andre ingredienser som gjør det mindre vondt å utføre. Andre består av helt andre ingredienser, men husk at det er visse som ikke er lovlig å innføre hit. Denne er lovlig men jeg har ikke prøvd den ennå: www.iherb.com/Modern-Products-Swiss-Kriss-Herbal-Laxative-Tabs-250-Tablets/5910 Denne har jeg testa men den har ingen virkning: www.iherb.com/Himalaya-Herbal-Healthcare-Triphala-60-Caplets/3743 Noen anbefaler å innta frø i vann. Men olja i frøene opptaes!

Annoula sa for siden:

Jeg nærmer meg å starte faste på mandag, trapper ned med mat og opp med væske.
Mange gode råd i denne tråden, bør man virkelig bruke urten Sennes før avspark?

Yrla sa for siden:

hvis du ikke vil ha inntørka gammel lort i tarmen så:)

Kula sa for siden:

Hva er grunnen til at du tror at avføringen blir værende i tarmen ved faste?

Annoula sa for siden:

Jeg har ikke brukt Sennes, men føler kroppen jobber som normalt ennå. Har fastet siden mandag morgen, går over forventning bra. Men bør kanskje vurdere den?
Jeg tok et mildt avføringsmiddel som jeg har brukt ved forstoppelse før. Det hjalp nok litt.
Er uansett skeptisk til å bruke avføringsmiddel, er livredd tarmene skal ødelegges.

Vekten er -1,9 kg fra mandag morgen. Har drukket masse vann, litt kaffe, buljong og te.
Hatt bittelitt hodepine, men kun første dag. Jeg kjenner meg mye roligere, lettere og at kroppen reagerer positivt.

Er det noen fordel å kutte ut kaffe også? :)

Yrla sa for siden:

piller som skaper sammentrekninger i tarmen er ikke lurt å bruke i lang tid, men ellers skal du ikke få ødelagt tarm av en korttidsbruk av senneste! mengder har alt å si. kaffe er ikke fastedrikke. ikke svart te heller.

sonjaera sa for siden:

Er også interessert i å prøve dette, men sliter å finne lesestoff om fremgangsmåte. Har dere funnet det?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.