På fitnessbloggen er det mange skeptikere til lavkarbo. Det passer liksom bare for de fete og inaktive og gjør treningsresultatene dårligere enn på karborikt kosthold. Har dere noen egenerfaringer som tilsier det motsatte? Jeg tenker da på alle mulige prestasjoner, ikke bare styrketrening.
Det er veldig forskjellige hvordan folk reagerer på kost og trening. Jeg presterer for eksempel best på løping over lengre distanser på en kost rensket for karbohydrater og mye fett (veldig mye- spesielt kokosfett). Når det gjelder styrketrening presterer jeg også best med lite karbohydrater, men da merker jeg ikke så mye forskjell om det er 10 eller 50 gram, men jeg merker at styrken og spesielt det mentale synker i takt med mye karbohydrater. Mye proteiner derimot er et must merker jeg. Jeg har trent i snart 35 år og har forsøkt alt mulig av kost og dietter, og for meg fungerer tilnærmet paleo best. Men det er kun èn måte å finne det ut av, og det er å prøve selv, for vi er tross alt veldig ulike.
Jeg har ikke trent nok til å kunne si hva jeg hadde prestert bedre med sånn kjemisk/fysisk. Det jeg vet er at for meg som er et vanlig menneske som trener bare for å være i form (ikke konkurranse rettet og ikke profesjonelt) så gir lavkarbo meg akuratt det jeg trenger for å trene optimalt: god følelse i kroppen og motivasjon.
Jeg har mye mer energi når jeg ligger på ganske strikt LCHF med iallefall under 30 KH pr dag, helst mindre.
Spiser jeg mer enn det og eller pøser på med meieriprodukter så går energibarometeret i bånn med en gang og jeg ender opp i sofaen istedenfor å gå en tur.
Jeg går av og til tur med venninne som spiser "sunn høykarbo mat". Vi skulle være på omtrent samme lave nivå i forhold til at vi beveger oss omtrent like mye. Hun blir mye fortere anpusten og får mere behov for pauser jo lengre tur i forhold til meg... det kan ha noe med at jeg kanskje klarer å hente mer energi fra fett mens hun sannsynligvis tømmer glykogenlagrene sine og går tom... men hun har nok også en del mer kilo å frakte på enn meg - i oppoverbakkene, så det er ingen vitenskap bak mine betraktninger... Men om jeg skal snakke for meg selv - jeg føler jeg kan holde det gående lenge i rolig tempo uten å få melkesyre og tror og innbiller meg at jeg klarer det bedre på høyfettkosthold enn høykarbokosthold som jeg hadde før...
Jeg har lite å sammenligne med, men har ikke noe problem med å trene på lavkarbo i hvert fall, kan imidlertid fint ta litt mer KH i forkant uten negative virkninger.
All type trening går fint, men trener jeg aerobt over en lengre periode..la oss si fjelltur på 3-4timer så har bare kroppen min godt av påfyll med karbohydrater.
Jeg funket overhodet ikke med lite karbohydrater, lårene ville rett og slett ikke være med. Og når man ikke engang klarer å gå opp 3 etg til egen heim uten at lårene hyler av utmattelse så var det bare å gi opp for min del.
Jeg kjører to intervalltreninger og to styrketreningsdager i uka, og har null problemer med å fullføre disse på 20-30 gr KH om dagen. Ja, jeg er totalt kake etterpå, men det skal man jo være.
Jeg har alltid vært "treg og seig"... og er det fremdeles. Men det jeg merker er at jeg sjeldenere i hverdagene går tom og "gneldrer i sult"... Min bedre halvdel spiser mellom-høykarbo og "må ha noe" for å holde energi&humør oppe hver 3. time... det har blitt så mye mer tydelig siden vi nå spiser forskjellig. Men han har fremdeles mye høyere fart&treninskapasitet enn meg dæng! Jeg må nok dessverre innse at tidligere trening/genetikk overgår kostholdet... :-S
Restitusjon etter trening fungerer bedre på strikt Lavkarbo, for min del.
Men, karber gir meg litt ekstra for maksløft. Over tid, virker det som strikt lavkarbo gir meg bedre resultater. Kroppen tåler lengre økter.
Uten lavkarbo så hadde jeg ikke begynt å trene i det hele tatt! Mne sammenligningsgrunnlaget er magert, siden jeg ikke trente før. Er det så nøye da? Det funker i alle fall finfint på lavkarbo, er ikke det godt nok?
Jeg tror noe mange glemmer når det gjelder mat: Mat med mye karbohydrater tar ofte plassen fra mat med næring, altså vitaminer, mineraler og eventuelt protein. Du kan "eta deg ihjæl" på energi, men kroppen får dårligere utbytte av karbo/fett om du ikke samtidig har mikronæringsstoffene og enzymene somt trenges for en maks omsetning av energien. Så ved å bytte ut 2 av de 3 potetene med grønnsaker og urter (glem ikke urtene, veldig viktig) så er du langt på vei mot mål. For meg er lavkarbo det samme som næringsriktig/rik mat, og ikke så mye fokus på mengde karbohydrater, men det blir naturlig nok lite av dem når man sikter seg inn på næring. Mat med mye næring inneholder lite karbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.