< Tilbake til oversikten

Rabarbrasyltetøy (bilde)

Mat for sjelen sa for siden:

Rabarbraen står nå stor og flott ute i hagen de fleste steder i landet, og bare venter på å bli høstet inn.
Syltetøy er ikke vanlig kost når en spiser lavkarbo, siden det vanligvis inneholder for mye sukker.

Rabarbra inneholder kun 0,7 gram karbohydrater pr 100 gram, og er dermed perfekt for oss som vil kutte ned på karbohydratene.
Sødmen fra kanelen sammen med den syrlige rabarbraen er en nydelig kombinasjon...

Oppskrift

ca. 500 g Rabarbra
4 - 5 ss sukrin
2 -3 ts kanel

Vask og skjær rabarbraen i små biter. Ha over i en kjele.
Kok forsiktig opp - du trenger vanligvis ikke tilsette vann. Rabarbraen vil slippe væske når den blir varmet opp, og dette er vanligvis nok.
Kok rabarbraen mør i ca 20 - 30 min.
Smak til med evt mer sukrin og kanel.
Avkjøl og nyt!

Yonah sa for siden:

Nam, dette er veldig godt! Fryser man ned i små begere, så har man til hele vinteren. Helt fantastisk varmet opp og helt over hjemmelaget vaniljeis!

Mat for sjelen sa for siden:

Ja, dette syltetøyet er kjempeflott å fryse :)
Sammen med vaniljeis hørtes helt fantastisk ut...:D Tusen takk for ideen!! Nå må jeg lage is...:)

Rabarbra går forresten helt fint an å fryse som den er også. Jeg bruker å dele den opp i biter, fryse ned. Den fryser ikke sammen, så det går fint å bare ta opp litt nå og da :) Bruker den i kaker, muffins, is, kompott, syltetøy....
Sammen med rødløk er den kjempegod til grillet kjøtt også :D
Har oppskriften på Rødløk/rabarbra kompott postet både her og på bloggen min :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.