Ja, jeg er på jobb for å jobbe, selvfølgelig hjelper jeg deg gjerne med å finne det du trenger. Jeg er derimot ikke slaven din, ei heller din personlige -hent det til meg nå!- hjelper. Du kan lett spørre om jeg kan hente en ting eller flere, som du ikke vet hvor er, men jeg har dessverre ikke tid eller mulighet til å hente hele handlelisten din. Beklager!
Som kassadame gjør jeg mye mer enn å bare sitte i kassa og vente på kunder. Jeg fyller i varer, frukt, jeg rydder hyller, og prøver å sørge for at butikken er presentabel for alle :) Og mye mye mer. Ingenting skjer av seg selv for å si det sånn ;)
Noen ting jeg har tenkt på sånn ellers;
Først og fremst; Er vi tomme for en vare, så er vi dessverre TOMME. Jeg har ikke gjømt denne varen på lageret, fordi at du ikke skal få handle den!
-Handler du mye, så Har du lov å begynne å pakke mens du venter på at jeg skal bli ferdig med å slå inn alle varene på kassa. Eller så kan du foreksempel kanskje finne fram kortet/pengene, istedet for å bare stå der å vente.
-Handler du med barna dine? Det er kjempebra, Men; er det mulig å ha bittelitt kontroll på de små? Jeg mener selvfølgelig ikke at du MÅ ha stålkontroll, de er små og frie sjeler, men igjen; Om du kan forhindre at de løper omkring og hyler som gale, river ned ting, stikker hendene nedi smågodtet, og generelt bare følger litt mere med, så blir jeg veldig glad. (dette er generelt ikke et stort problem, men når det vel er igang, så er det bestandig de samme som ikke gjør noe som helst når de små, er små troll..)
-Handler du på en søndagsbutikk (i dette tilfellet har vi en søndagsbutikk som er åpen vedsiden av hovedbutikken, som er stengt for handlene på søndagene.) så kan du ikke forvente at vi har sushi-kits, eller den spesielle kattematen, eller den ekstra spesielle muggosten, vi har 100kvm å gå på så vi setter selvfølgelig ut det som er "normalt", eller dvs det som selger mest av normalt sett. Og får du beskjed om at vi nå har fått et fast sortiment inne på søndagsbutikken og dessverre har vi ikke lov å hente noe ekstra, som egentlig ikke er i sortimentet, så hjelper det ikke å kjefte på meg,det er beskjeden jeg har fått, da må du heller sende en klage til butikksjefen, jeg gir deg gjerne eposten til butikken, eller tlf-nr til butikken og info om når butikksjefen er tilstede.
-Nei, vi selger ikke øl på søndager, eller etter ølsalget er stengt, det er rett og slett ikke lov. jeg kan heller ikke slå inn øl/alkohol på dagligvare-tasten for deg. Og er du tydelig beruset så får du ikke kjøpt alkohol av meg heller, uansett om det er mandag eller fredag.
-Jeg bestemmer ikke prisene, og jeg kan ikke gi deg rabatt på noe som helst. Butikken trikser heller ikke med prisene for å snyte deg for mest mulig penger. De aller aller fleste prisforandringer kommer fra et hovedkontor, som vi må følge.
-Har du en vare du har plukket med deg, som du senere bestemmer deg for at du ikke vil ha, vær så snill, ikke legg den fra deg i nærmeste hylle. Dette spesielt hvis det er kjøl eller frysevarer. om du ikke vil legge den tilbake der du fant den, ta den gjerne med til kassa, så legger jeg den tilbake etterpå, eller får noen av mine kollegaer til å gjøre det med en gang. Varer som blir slengt fra seg blir ofte ikke funnet før det er "for sent", dvs når varen er for dårlig til å selges igjen.
-Uansett å mye du vil kjøpe den røyken, snusen eller alkoholen, spør jeg om legitimasjon så MÅ du vise den for å få handlet disse varene. Og om du viser legitimasjon hvor bildet er fra når du er så ung at jeg ikke har mulighet til å se at det er deg, så må jeg dessverre si nei. Jeg kan ikke da få bekreftet at det er deg via den legitimasjonen. Og da kan jeg ikke vite om du er gammel nok eller ikke.
-Og til sist; Jeg ER veldig glad for at du kommer å handler her hos denne butikken, og jeg mener ikke å klage. Men selv om du har en dårlig dag og ikke smiler fra øre til øre, så setter jeg veldig pris på at du oppfører deg som et sivilisert menneske. Hei og Takk, eller hadet er mer enn nok.Dette gjelder meg også. Og SELVFØLGELIG har du all rett til å klage om du føler deg urettferdig behandlet, eller finner ting du ikke er fornøyd med. Og da Burde du klage også, men veldig gjerne på en sivilsert måte :)
Takk for meg, den vanlige Butikkmedarbeideren.
Dette skrev jeg en dag jeg kom hjem fra jobb, sliten og frustrert, etter en veldig dårlig dag på jobb.
Jeg vil også høre fra dere, hva mener dere om dette, og hva er deres opplevelser på butikken? Gode og dårlige ?:)
;) er ferdig på jobb om ca to uker. Men selv om det ikke hadde vært tilfelle, er det ikke lov å klage litt da, på ting som skjer gang på gang, som er totalt unødvendig?
Er langt ifra slik at jeg går rundt å er sur på folk, hverken på jobb eller ellers. :)
Synes dette var en fin oppsummering, jeg! Nå er jeg temmelig høflig og nærmest verdikonservativ av meg når det kommer til sånne ting du nevner (dannet anarkist. :p), og vet selv hvor mye det betyr å bare få et vennlig smil, et takk, et "ha en god dag", det gjør både min og andres hverdag lettere, smidigere og for all del langt hyggelige!
Jeg kunne nok aldri ha orka å jobbe i butikk, men all ære til dere som faktisk gjør den helt nødvendige jobben! :ja: :blomster:
:ja: All sympati til butikkansatte! Men knyttet til de tingene Photo nevner her, så har jeg sannelig noen punkter jeg kunne tenke meg å skrive i et oppfordrende brev til butikkbetjeningen jeg møter daglig, også. :o
Et utdrag kunne for eksempel vært: "Du har varer bak disken kunden må etterspørre muntlig. Om du som sitter i kassa er engasjert i samtale med en annen person, setter du kunden i en stress-situasjon ved å tvinge vedkommende til å avbryte en samtale for å etterspørre en vare." :cool:
Ja, det går absolutt begge veier! :ja: Det er ikke uten grunn at jeg går de 500 meterne ekstra til den andre Kiwien om service er det som betyr noe den dagen. ;) (Med det sagt så pleier jeg i tilfeller å "tvinge" godt humør på sure folk bak kassa med å være ekstra superhyggelig (altså, ikke overdrevet), takke skikkelig og ønske en god dag. Om noe, så kanskje det kan løfte vedkommendes humør en smule?)
Hehe, jeg gjør det samme - sier vel ordet "takk" omtrent fem ganger iløpet av hele prosessen fra betaling til kvittering-utlevering. :cool: Og - vi tenker sikkert på samme kiwi - jeg bor omtrent oppå den, men kan rett og slett ikke handle der. Altfor stressende når det ikke bare er trangt og fælt, men det i tillegg er omtrent umulig å kommunisere med de ansatte. (Prøvde å kommunisere et ønske om å kjøpe en pakke sigaretter der en gang. Én gang. Aldri igjen...! :p)
Er så enig med deg Silje! Jobber selv i butikk, dog klesbutikk, men kjenner igjen mange av eksemplene i innlegget ditt...
Mange kunder som ikke svarer når vi ansatte sier hei når de kommer inn, mange lar barna løpe rundt, leke og hyle... Har flere ganger opplevd at folk ombestemmer seg og istedet for å henge på plass varen eller gi den til den i kassen gjemmer de den under andre varer eller slenger den i et hjørne... Slike kunder gjør meg som betjening frustrert... Men stort sett er folk hyggelige og det hjelper å være hyggelig først - utrolig hvor langt en kommer med "hei" og et smil :)
Etter at jeg begynnte å jobbe i butikk selv har jeg blitt mer obs på å være en god kunde :) Men har samtidig oppdaget hvor mange uhøflige butikkansatte som finnes...
Høres sånn ut. Jeg prøvde meg på Kiwi-garantien om at dersom varen var gått ut på dato, får man dobbel pris igjen. Det satte himmel og jord i bevegelse, mildt sagt, så jeg vet ikke om det er en innsparingsstrategi, å skremme kundene fra å benytte seg av garantien. Men, aldri igjen ... ;) Akkurat den butikken går jeg bare på til nøds.
Som kunde har jeg vært borti mange uhøffelig kunder.
Men ang. barn, husk at noen gangen henger det en sliten mor etter og prøver å roe unger OG handle. Noen ganger kan det være en usynlig diagnose som gjør at et barn oppfører seg på det du oppfatter som utenfor folkeskikk.
Hilsen den flaue mammaen som mange ganger har måttet dra et barn med sterke autistiske trekk ut av butikken etter å ha prøvd å komme gjennom en handleliste.
Jeg har full forståelse for at mor kan være sliten, eller har barn med diagnose. De foreldrene jeg sikter til er de som er i andre enden av butikken mens barna leker sisten uten å bli snakket til...
Vet hvordan det er å ha med vanskelige barn i butikk - har jobbet med psykisk utviklingshemmede barn i flere år før jeg begynnte å jobbe i butikk...
Ja her var det kommet endel siden jeg gikk på jobb idag morges :) Takker for svar allesammen.
Helt enig! Jeg er ikke på jobb for å sosialisere meg på den måten, selv om jeg til tider holder en samtale gående med en kunde, så avslutter jeg den såfort det kommer en kunde til.
Hehe nei, det gjør jeg nok ikke :)
Men der er også forskjellen i det jeg mener. Jeg tenkte mere på foreldre som suser rundt med de små, uten noen slags "slagplan", og som lar ungene gjøre akkurat som de vil, uten tilsyn eller tilsnakk.. Eller tilsnakk med den aller søteste stemmen de har. nei sånn må du ikke gjøre vennen min :D
Jeg har et eksempel til, opplevd senest i dag i rushtida, som kunde - jeg er sikker på at barn synes det er supergøy å lempe varer opp på båndet, men når foreldrene står ved siden av mens ungen slenger varer på båndet i snegletempo, mister ting etc, mens foreldrene står og snakker sammen, og vi er seks kunder i køen bak...please!
jeg jobber i lekebutikk på et kjøpesenter. der er det mange foreldre som tror at vi driver lekeplass med tilsyn. sender barna inn for å leke (tømme lekene for batteri og av og til ødelegge dem) mens de selv handler mat og klær :eek:
Jeg er så enig så enig i det du skriver silje21. Jeg har aldri jobbet i butikk, men som kunde så ser jeg det samme som deg- noen folk har man lyst til å klappe til, og man blir ikke en dårligere butikkansatt av den grunn. Vi har alle lyst til å ha det hyggelig på jobb uansett hvor vi jobber, vi ønsker at folk skal vise respekt enten man jobber sammen eller det blir kundeforhold. Synes du kunne printet ut lappen og hengt den på døra i butikken jeg :) Jeg trives veldig godt i min nærbutikk og handler der så å si hver dag :) de hilser, smiler, er behjelplige men uten å være masete. får også mye skryt over snille barn i butikken, eller forståelse over at et barn skriker. Jeg jobber som dagmamma og har ofte med meg 2-4 barn i butikken. Så du som er ansatt i butikk, kan jo bli flink til å skryte av de med "snille" barn eller til barna. dette er noe foreldre setter pris på og kanskje noen med "umulige" barn hører dette og tenker over det neste gang?
og alle har vi dager hvor vi er litt ekstra slitene og ting blir forverret.
Hadde en heller ubehagelig arbeidsdag i en Kiwi-butikk i Oslo da jeg var 15 år. Skulle bare sette på plass varer og litt div. Så kom det en kunde og spurte om jeg kunne gjøre noe for han (gjaldt noe med panting). Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, hadde bare jobbet der én time eller noe. Før jeg visste ordet av det ble jeg kjeftet huden full og kalt idiot. Etter den dagen har jeg prøvd mitt ytterste å være høflig og blid mot alle som jobber i butikk, og sier alltid hei og hadet, og takker når jeg får hjelp til noe. Er det noe jeg ikke unner andre, er det den behandlingen jeg fikk den dagen for rundt 10 år siden!
Vel, på ene butikken her i bygda må jeg svært ofte spør etter varer det er tomt for. Squash for eksempel, må stort sett alltid finne ei kassedame som mener bestemt de er tomme for squash, og hver gang kommer hun overrasket inn med ei hel eske.
På den andre butikken har jeg opplevd og få kjeft fordi jeg tar ukens handling (2000-2500 kroner) alene. Da er liksom jeg som kunde hensynsløs. Jeg handler alltid på den rolige tiden på dagen og legger som sagt igjen ganske mye penger hver eneste uke, året gjennom.
Jeg har selv sittet i kassen på en dagligvarebutikk, og det jeg lærte i min tid var at kunden skal alltid behandles høflig............
Huff nei det der hørtes slettes ikke ut som en hyggelig opplevelse. :/ Ene butikken jeg jobbet i når jeg begynte i dagligvarebutikk, fikk jeg et skilt som det sto noe slik : Hei, jeg er ny! Vær Grei Med Meg.
Eller noe sånt :p hjalp for det aller meste, og folk generelt forsto at man ikke visste alt der med en gang. Flere skulle hatt slike skilt tror jeg .
Ja, selvfølgelig kan det også skje Bente, at man tror man er tom for noe, og så finner det likevel. Nå kan jeg bare snakke for der jeg jobber selv, og 99 ut av 100 ganger, når vi sier det er tomt, så er det dessverre tomt. :/ Og er vi usikkre så sier vi ikke at det er tomt, før vi har fått sjekket skikkelig.
Og å få kjeft for at du handler mye og alene, er for meg bare helt idiotisk. Den/de som hadde gjort det hos oss tror jeg hadde fått minst en advarsel og "ny" opplæring i kasse og kundeservice, for det er uakseptabelt.
Og kunden Skal alltid behandles høflig, jeg har aldri sagt noe annet, og aldri gjort noe annet.
Jeg sjekker PC´en i lokalet for varen jeg skal ha. Da får jeg et hyllenummer. Jeg går til hylla, varen finnes ikke der.
Jeg går for å spørre i kassen, men der står de som er på jobb og deklamerer høylytt at "kundene ikke gidder å finne noe som helst".
Jeg spør om varen, og får oppgitt en helt annen plassering og reol. Jeg går dit.
Det er ingen vare der, så jeg går tilbake for å snakke med nissene som ikke vil ha noe med kunden å gjøre.
Da får jeg til svar at jeg er informert om hvor varen er.
HEHEHE, DA er det faen meg nok. Gjett om det skjedde noe? Klage er forøvrig innsendt med navn på ansatte til hovedkontoret.
Er det så jævlig tungt å jobbe i butikk? Jeg trodde omsetning hadde noe med kundebehandling å gjøre? De som ikke forstår dette konseptet kan fucke off etter min mening. Jeg er sikker på at ledelsen heller vil bli kvitt slike ansatte som ikke ønsker å få varer ut av døren.
Off. Jobbet på et bakeriutsalg da jeg var 18-19. Det er utrolig hvor sure folk kan være når de handler skolebrød, fant jeg ut. Og det er utrolig hvor lite respekt mange har for folk som jobber i butikk.. Favoritten var da de slo på disken med pengene sine, for å få oppmerksomhet, etter bare å ha stått der i to sekunder. Akkurat som om vi var bikkjer, liksom. :lol:
Jeg fikk kjeft av en gammal grisegubbe på julaften, fordi at jeg spurte om det var gulost han skulle ha på bollen sin.. Spurte bare for å dobbeltsjekke.:p
Poenget mitt er at dette svinger begge veier. Både betjening og kunder kan være drittsekker. Jeg skal ikke begynne å snakke om det generelle servicenivået i Norge, det er en grunn til at svensker dominerer utelivsbransjen i Oslo.
Jeg jobber også i skranke, dog ikke i butikk, og kan skrive under på at det er mangt og meget som rører seg på "kundesiden"! De fleste er høflige og greie, det må jeg skynde meg å si, men det er noen jeg gjerne skulle skrubbet golvet med... :mad:
Jeg prøver å være blid og hyggelig når jeg er kunde på butikken også. Husker en gang jeg skulle ha pitabrød og absolutt alle pakkene var utgått på dato - jeg klarte ikke å dy meg da jeg kom til kassen, men spurte meget pent: "Har dere ingen pakker som ikke har gått ut på dato?" ;) Jeg fikk en frossenpakke gratis da, den hadde gått ut en dag eller to tidligere så det spilte jo ingen rolle.
Jeg er byjente men bor nå på et tettsted. Jeg synes det er stor forskjell på hvordan både kundebehandling og hvordan kundene oppfører seg fra by til land.
Var og handlet med moren min i Oslo for litt siden, og hun blir rett og slett litt ufin når butikken feks er tom for noe, osv. Hun bor i Oslo, og når hun besøker meg merker jeg at framferden hennes er veldig annerledes enn her hvor jeg bor.
Når jeg går på butikken hjemme kjenner jeg jo stort sett alle, og da blir tonen en helt annen, det er koselig å handle. Selv i nærmeste småby kjenner jeg folk igjen og motsatt, og tonen er hyggelig.
Tror også det toner seg annerledes i byen fra butikk til butikk, f.eks. ligger det en Kiwi i Markveien hvor jeg selv har handla i sikkert ti år, og der er folka kjempekoselige, men så ligger også den butikken i et område hvor det bor mye folk, og jeg ser mange av de samme kundene. Der hilser personalet når man passerer dem i butikken, er hjelpsomme og høflige. :) Butikken hjemme på fjellbygda er jo en helt annen sak uansett, nesten. Det må det nesten bli i en butikk i en bygd med 400 innbyggere. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.