Monica25 sa for siden:
Jeg synes lavkarbo er kostbart...
noen tips til en dagsplan som ikke er så dyrt ??
spiser ikke mandler,nøtter eller krydret mat ...
plz hjelp meg, da vi har sååå lite penger :(
Monica25 sa for siden:
Jeg synes lavkarbo er kostbart...
noen tips til en dagsplan som ikke er så dyrt ??
spiser ikke mandler,nøtter eller krydret mat ...
plz hjelp meg, da vi har sååå lite penger :(
index sa for siden:
Synes nesten det er billigere på lavkarbo enn på vanlig kost jeg! Grønnsaker går det en del av og disse er ofte billige, og rimelig kjøtt av diverse varianter finner man alltid. Rema har f.eks mye rimelig, blant annet 500g svinestrimler til 27,90. Holder fint til to måltider for meg. Svinekoteletter er også som regel på tilbud. Og laksefileter. Spiser også mye egg, ikke ofte på tilbud men heller ikke veldig dyrt. I tillegg sparer jeg jo en del på alle sukkervarene som jeg ikke spiser lengre da...
Monica25 sa for siden:
det som koster i lengden er jo egg, fløte og rømme... kanskje jeg bruker for mye da ??
Kitt sa for siden:
Du kan jo ta en titt i denne tråden for å få noen tips!
Monica25 sa for siden:
Takk for tipset :)
index sa for siden:
Egg bruker jeg mye av. Lite fløte og nesten ingenting rømme, melkeprodukter får lett vektnedgangen til å stoppe opp hos meg...
Monica25 sa for siden:
hva er f.eks en dag for deg da ??
MariaB sa for siden:
Kjøtt kan være lurt å kjøpe frossent, det er billigere :)
FrkMarge sa for siden:
Min erfaring er at lavkarbo der man prøver å spise som før bare erstatte kornvarene med lavkarbovarianter er DYRT.
Lavkarbo-brød, -knekkebrød, -kaker osv er dyrt å lage. Det går mye frø, nøtter, egg, fløte og ost og det er dyrt.
Jeg laget også mye slikt i begynnelsen.
Om du derimot legger om kosten og stort sett spiser rent kjøtt/fisk med grønnsaker til vil det ikke bli dyrt. Grønnsaker er ikke dyrt og kjøttet/fisken bruker du faktisk ikke så mye av. Jeg klarer meg godt på 100-150 g kjøtt/fisk til et måltid i dag, mens jeg før spiste det dobbelte i tillegg til en stor porsjon pasta/ris/potet og grønnsaker.
Forsøk ut om du kan bli mett av fx:
2 egg, 2ss fløte (eggerøre/omelett), 1/4 isbergsalat, 1/2 tomat + annet grønnt og 1-2 gode ss dressing/rømme/majones el.l.
Eller
100g kjøttdeig/kjøtt/fisk, 1/2 - 1 dl saus laget av fløte og smør og 1/2 brokkoli/blomkål el.l?
Monica25 sa for siden:
Det skal jeg jaggu meg prøve :) takk :)
Fancy sa for siden:
Lavkarbo blir billig etter noen uker, mtp alt du ikke kjøper. Godteri, brød, brus, pasta, osv. Det vil gå opp i opp, til slutt!
Bønna200 sa for siden:
Ikke alle kjøper dette før de går over til lavkarbo...
Fancy sa for siden:
Regner med de fleste kjøper brød? Melk? Mel? Typisk standar varer man ikke har like stort behov for, når man går på lavkarbo..
FrkMarge sa for siden:
Men det koster jo ikke stort:eek:
Et brød koster fra 5,90, melk koster 13,- (greit nok at det er dyr literpris, men ikke alle drikker melk), og 1 kg mel koster vel ikke 10,-en gang?
Alternativene koster jo myyye mer.
1 kg sukker kommer på ca 10,-pr kg fortsatt? alternativet er sukrin eller tagatesse el.l og det koster 70-80 kr for samme mengde:eek:
Ellavkarbobrød (om man lager det) kommer fort på 50-100 kr siden det går med en halv pakke egg, cottage cheese, masse frøog andre spesialingredienser...
jeg har sluttet å lage brøderstatning sånn i det daglige,men jeg tror overgangen hadde blitt mye vanskeligere uten, både for min egen del og fordi det hadde vært vanskeligere å forsvare matvalget mitt for omverdenen:o
Jeg spiste ikke masse snop, drakk bare vann, spiste store mengder grønnsaker og laget stort sett all mat fra bunnen av. Jeg levde på firstpricevarer, salgsvarer og ellers så billig mat som mulig pga stram økonomi FØR jeg gikk over til lavkarbo.
For meg har det definitivt vært mye dyrere å gå over til lavkarbo enn å fortsette slik jeg spiste før.
...Men det er verd det da, selv om det nødvendigvis går utover en del andre ting:o
Yonah sa for siden:
Vet ikke hvor dyre brød du brukte før lavkarbo, men jeg baker 6 brød i uka til ca 30 kr tilsammen. Selv åt jeg 4 skiver i døgnet, så for oss er det unektelig dyrere. vi har kjempedårlig råd og merker at det koster mere. Men vi ligger nok under gjennomsnittet på mat uansett, det er bare det at 100kr ekstra pr uke er mye for oss.
index sa for siden:
Mine menyer er nok ikke optimale, men jeg prøver å variere litt for å få i meg det jeg skal. Spiser også litt frukt på ukedagene, men ikke i helgene. En vanlig ukedag kan for eksempel være:
Frokost: 1 banan eller ett eple
Lunch: Isbergsalat, rød paprika, agurk, ett kokt egg og en stekt svinekotelett (kald)
Middag: Stekte svinestrimler med stekte grønnsaker, f.eks stangselleri, rød paprika, squash og sellerirot. Gjerne med litt rødbeter til, samt bearnaisesaus laget med smør og fløte.
Kvelds: Et par stekte egg med en stekt pølse (med lite karbo) til, samt gjerne litt stekte grønnsaker
Jeg steker alt i Cocosa, det er vel den dyreste delen av lavkarbokostholdet mitt. Kunne nok fint brukt olje eller smør, men jeg liker den nøytrale smaken av Cocosaen.
Jeg spiser også mye laks i perioder, ikke dumt det heller. Jeg har oppdaget at Rema har mye rimelige kjøtt og fiskevarer, og ofte selger de også varer med kort holdbarhet til halv pris. Helt OK det, rett i frysen så har du mat leenge...
Fancy sa for siden:
Tydeligvis er jeg den eneste som klarer leve billig på lavkarbo/ketolyse kontra matvanene mine før. :P
BenteR sa for siden:
Jeg bakte alle brød selv og laget all mat fra bunnen av før jeg gikk over til lavkarbo.
Lavkarbo er klart dyrere. Grønnsaker som vi nå spiser mye mer av, er dyrere enn potet, ris eller pasta.
Kjøtt og fisk er forsåvidt uendret, men jeg bruker noe mer bacon.
Jeg bruker ganske mye kesam, cottage cheese, rømme, fløte, oster og kokosolje, og disse tingene fører matbudsjettet oppover.
Jeg lager hele tiden proteinbrød, og de er kostbare.
Når jeg baker, så bruker jeg dyre varianter i stedet for melet jeg brukte før.
I "gamle dager" hendte det at vi kjøpte en pose potetgull eller ei plate sjokolade en sjelden gang. Nå steker jeg ost og bruker dyrere sjokolade.
Her hos oss er reknestykket klinkende klart; lavkarbo koster mer, men smaker bedre og gjør bedre.
shailene sa for siden:
Hamstre mat når du finner noe med nedsatt pris? Enten salg, eller mat som holder på å gå ut på dato. Er ikke prisen nedsatt allerede kan du be om å få halv pris i kassa, hvis du finner noe som går ut på dato innen 1-2 dager. Så lager du store gryter, supper, lasagne, pizza, etc. og fryser ned i porsjonspakker (plastbegre finner du billig på f.eks. nille). Ovnsomelett egner seg også godt til å fryse ned, hvis du får tak i billige egg. Meieriprodukter kan fryses ned som de er, men det meste (særlig oster) funker best i varmretter når de tines. Har du stor fryser kan det være greit å skrive ei liste over hva du har der, og innen når det må spises, så slipper du å kaste så mye gammel mat.
Yonah sa for siden:
Noen tips for billigere lavkarbo:
Å komme ned i prisen det er for 6kr`s kneip med billigste syltetøy og billigste karbonader og pasta er vanskelig. Jeg vet det meste om å leve på minimum. Jeg kan sette opp en meny til familien med grønnsaker til alle måltider og enda komme ut med maks 600kr pr uke om vi virkelig MÅ, men det er kjip mat. Og definitivt ikke mat jeg tåler..
Men man kan komme lavt likevel.
Feks denne dagsmenyen:
Frokostomelett= 2 egg, 2 skiver skinke, en neve revet ost, 1/2 paprika, stekt i smør= ca 10kr
Lunsj: Kyllingcurrysuppe: 1 kyllingfilet, 1/2 buljongtering, 200g wokgrønnsaker, 1dl kokosmelk( + vann), karri/curry, chilipulver alt. 1/-1ts curryasta= 20kr +
Middag: Fiskegrateng, 1 porsjon: 125g sei, 200g brokkoli, 1/2dl fløte, 1/4boks smøreost, 1/2egg, en snei purre, en ss mandler, en snau ss parmesan, servert med litt smør = 18kr.
Etter en slik meny er jeg som regel mett og orker ikke mere. Men prisen for disse måltidene blir ca 50kr, det er ca 1500pr per i måneden. Og enda kan man gjøre det billigere ved å feks lage billigere lunsj, som feks et par kokte egg, noen skiver salami, agurk og parika og cherrytomater og dip av creme fraiche/majones el.l.
Men begynner man å lage lavkarbobrød osv, da flyr pengene fort!
index sa for siden:
Lavkarbobrød har jeg helt sluttet med. Ikke fordi det er dyrt (for det er det jo), men simpelthen fordi jeg ikke synes de er særlig gode samt at jeg ser ikke helt poenget i å spise noe bare for at det skal ligne på brød...
VSB sa for siden:
Tenkte på kiwi sine god helg tilbud. Kansjke ikke aller rimeligst, men for variasjon, og så er det jo enkeltporsjoner.
BenteR sa for siden:
Findus har kommet med ryggfilet av Alaskatorsk.
10 enkeltpakkede fileter i ei eske på 1 kilo. Prisen på Rimi er 79,90
Hadde dette i går og fiskestykkene var fine.
Jeg rekna to slike pr snute, altså 200 gram, og det for 16 kroner.
Brokkoli sa for siden:
Matvarene jeg kjøper inn til mitt eget kjøleskap nå er litt dyrere, og jeg bruker rundt 400 kr per uke på mat. Likevel sparer jeg en del penger på at jeg har sluttet å drikke øl, spise godteri, bestille pizza i helgene, kjøpe sushi og så videre. Jeg tror dersom man i utgangspunktet bruker veldig lite penger på mat så vil et lavkarbokosthold øke matbudsjettet. For min del har det blitt rimeligere, totalt sett.
smgj sa for siden:
Her nede så er kyllinglever, løk, bacon og paprika det absolutt billigste jeg spiser. Lever er naturens multivitamin og jeg liker også smaken. Baconet er dyrest i denne retten, men det går an å skvipe på det. ;)
TrillTrall sa for siden:
På den matbutikken jeg handler oftest har de rett som det er en del kjøttvarer til halv pris pga at de går ut på dato samme dag eller dagen etter. Koteletter holder seg leeeenge i fryseren! :) Om det er noe jeg liker så kjøper jeg, deler opp i porsjonspakker og hiver i fryseren - da har jeg stort sett alltid middag om jeg har et par poser frosne grønnsaker og en rømmeboks eller noe sånt i huset. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.