Jeg har vært hos en av landets "lav-karbo leger" og har blitt rådet til å kutte ut melkeprodukter.
Jeg har tidligere fordelt kostholdet mitt med 70% fett, og (ca) 15% med karbo og 15% med proteiner. Dette har til nå fungert fint og jeg har i snitt gått ned ett kg i uken, de seks ukene jeg har holdt på.
Så jeg synes det er litt vanskelig, med dette fettet. Som (helst) skal være i form av animalsk fett (iflg legen). Jeg må være forsiktig med proteiner, da jeg har dårlige nyrer.
Vet jo at det er flere her som har kuttet ut melkeprodukter. Og da lurer jeg på hva dere spiser av fett, og hvor mye?
Jeg har gått til innkjøp av cocosa, men må si den var vanskelig å få ned :eek: Ellers "jukser" jeg litt og har smør på knekkebrødene, men fortsatt vanskelig å komme opp i de 70% med fett.
Samt kokosmelk. Emulsjonssauser laget av smør/ghee og eggeplommer (feks bearnaise). Med god olje og/eller frø og nøtter lager man kjapt pesto eller andre fete sauser. :cool:
Takk for svar. Nå er det sånn at jeg også må være forsiktig med nøtter. Generelt forsiktig med proteiner, også den som er i fisk. Da ser det vanskelig ut å komme opp i 70% fett :mad:
Kokosmelk bruker jeg en del da. Men er usikker på om det svarer seg å følge legens råd i det store og hele, når jeg har gått ned 6 kg på fett fra melkeprodukter. Får vente å se hva blodprøveresultatene sier
Jeg orker heller ikke Cocosa, men denne MCT-oljen fra Iherb (sjekk linken nedenfor) gir deg det samme fettet som i Cocosa. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg fortalte at jeg brekker meg når jeg prøver å spise Cocosa... Den smaker ingen ting, har grei konsistent, jeg klarer faktisk å få den ned med bare vann!
Så 70% av energien av fett betyr 50% gram fett vs totalt gram (fett, protein og karbo).
(NB:dette er et måltid jeg spiser med noe mer proteiner og noe mindre karber enn det du sier du skal spise. Man kan legge i noen paprika/tomater for å få flere karber og spise noe mindre kylling)
Du sier du må være forsiktig med nøtter, men det betyr vell ikke at du ikke kan spise litt? Macademianøtter er jo f.eks bra og noe ikke så mange er allergiske mot i motsetning til peanøtter og hasselnøtter. De inneholder 76 gram fett pr 100 gram, koster riktignok endel, men du trenger ikke store mengder for å få opp fettinnholdet mye. Velg f.eks nakkekoteletter, mørbrand og andre typer kjøtt som inneholder mer fett enn vanlig kjøtt. Vanlig storfekjøttdeig inneholder mye fett ift protein. Å spise f.eks 100 gram kjøttdeig gir deg i underkant av 20 gram protein og like mye fett, dvs ca 30\70. Med f.eks smørkokte grønnsaker, og sopp og løk stekt sammen med kjøttdeigen kan du fort komme opp i ønsket fordeling :) Ift fiskefett kan du jo ta 10 ml med selolje\laksolje om dagen og så har du ytterligere 10 gram fett. Lager du f.eks grønnsakssuppe kan du f.eks ha i en bra smørklump, solid med olivenolje og evt kjøre vegetar uten kjøtt.
...spiser du en del rødt kjøtt(ikke renskåret) så er det utrolig hvor mye fett som kommer med der :)
Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.