< Tilbake til oversikten

Pizzabunn med minimais

Rin sa for siden:

Jeg har laget pizza, jeg. Pizza med tykk, lys bunn som ikke ble det minste bløt og fint kan spises med hendene. :) Oppskrift og bilde er også å skue her.

Denne gangen har jeg brukt bakepro i minimais-deigen min, i eksperimentets ånd, og det ble veldig bra - men hvis du ikke har det på lur, kan du nok også ta utgangspunkt i en ren kokosmel/mandel-variant, som denne.

I alle fall - oppskrift på en stor pizzabunn:

• 1 boks minimais (uten vann)
  • 4 normalstore egg
  • 60g kokosmel
  • 60g finmalte mandler
  • 40g bakepro
  • 1 ss sukrinmelis
  • 1 klype salt
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts xanthan gum (kan erstattes med feks johannesbrødkjernemel)
  • ca 65g smør (målte ikke – måtte energiøkonomisere og valgte å ta flytende bremykt på øyemål…)

Du trenger en foodprocessor/stavmixerbolle/tilsvarende. Begynn med å mose minimaisen til små korn. Deretter tilsettes egg og evt salt/søtt. (Jeg er en sånn tilhenger av “amerikansk” pizza, jeg…) Kjør det hele glatt i mixeren, før du tilsetter kokosmel, mandler og bakepro. Bland sammen, tilsett bakepulver og xanthan gum i neste runde. Til sist kommer smøret – bland godt.

Deigen blir temmelig klissete, så jeg anbefaler stor vætet silikonslikkepott – evt fuktige hender – for å spre den utover bakepapiret på stekebrettet.

Forstekes i 15 minutter på 175 grader.

Etter disse 15 minuttene tas pizzabunnen ut og dekkes med det du måtte ønske av fyll – denne bunnen er ganske robust, så jeg benyttet anledningen til å lesse på med bacon, kjøttbollesaus, paprika og masse ost. Toppet med et dryss oregano, selvsagt.

Deretter går det hele tilbake i ovnen i ytterligere 15 minutter. De siste 5 minuttene satte jeg på grill/varmluft.

Jeg er meget fornøyd med resultatet! Mm, søppelmat som ikke er søppel! :p

HELE pizzabunnen inneholder forresten ca 21g karbohydrat. Jeg fikk 9 stykker av den, hvor ett stykke er mer enn nok til et måltid for meg. :cool:

Mariann S sa for siden:

Denne såg god ut :) Trur det blir sånn pizza her i mårgå :) Tusen takk for oppskrift.

Tiki sa for siden:

Såg spennende ut. Har alle ingrediensene også. Lagres i alle fall. Liker egentlig italiensk bunn godt. Men kan være godt med litt kraftigere pizza også av og til.

Dietta sa for siden:

Denne så rågod ut Rin - gikk rett i oppskriftsmappa :D

elien sa for siden:

Står nå klar på benken, klar til å ta på fyll:)

Ser lovende ut så langt;):sikle:

Elin

Rin sa for siden:

Så bra! :)

Håper det lever opp til forventninger - jeg er alltid småbekymret for at mine smaksløker overhodet ikke matcher "alle andre" sine når jeg legger ut oppskrifter. :o

Dietta sa for siden:

Det må du ikke være bekymret for Rin, noen liker mora og noen liker dattera.
I påsken bakte jeg en sjokoladekonfektkake herfra, som alle skrøt veldig av. Alle gjestene påstod at den var helt nyyyydelig - mens jeg kastet min i søpla, og oppskriften etter :eek:

FrkMarge sa for siden:

Bakepro... er det soya?
Pga stoffskiftet holder jeg meg vanligvis helt unna soya av alle typer, men kan jeg bytte ut bakepro med mer mandel eller kokosmel?

Yrla sa for siden:

du kan fint bytte ut en tørrvare med en annen i bakstoppskrifter. Du kan f.eks bruke nøytralt og usøtet eggehviteprotein istedenfor soyaprotein. Eggehviteprotein er supert i bakst fordi det er ikke så tungt som soya. DEt blir mer luftig m.a.o.

FrkMarge sa for siden:

Hvor får jeg kjøpt eggehviteprotein???:confused:

Dietta sa for siden:

Fx på Iherb :)

Rin sa for siden:

Som jeg skrev i hovedinnlegget - jeg har andre varianter av deigen med bare kokosmel/mandelmel. Det er en lenke der også.

:)

Camomilla sa for siden:

Åja, dette funker som fjell! Jeg hadde ikke malte mandler i går, så jeg doblet mengden bakepro i stedet - og så brukte jeg jbkm i stedet for xanthan gum. Røra var lett å bre utover, hevet seg fint og ble alldeles ikke svampete! Fint å kunne variere med denne og ostebunn etter hvor mye fyll som skal på toppen ;) Stekte min 5 minutter ekstra, men nå hadde jeg MYE fyll på.

Takk for oppskrift :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.