Hei! jeg leser nå Atkins lav karbo bok, har gått på det i 2 uker, og denne uken her har vært helt forferdelig. Har gjort som boksen sieren untatt 1 ting... har ikke spis noe karbohydrater... er dette ikke lurt da på lavkarbo?
Det såtr i boken at det skal ta 3-4 dager før det virker men jeg merker ingenting! eneste jeg merker er at jeg er 100% utslitt... ikke noe mer energi som boksen sier eller noe... Noen som har en ide på hva dette kan være som gjør slik at det ikke viker for meg :(
Ta en tur innom nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min, der står det mye om hva man kan forvente den første tiden :)
Det er HELT normalt å føle seg slapp og sliten i starten, men det avhenger også av HVA du faktisk har spist!
Kan du gi oss en liten oversikt over hva du har spist disse første dagene kanskje?
Du SKAL og BØR spise noe karbohydrater, da i hovedsak fra grønnsaker. Masse, varierte grønnsaker til gode proteinkilder og godt med fett de første ukene er viktig, før kroppen kommer i gang med å hente fett fra egen kropp. Spiser du ingen karbohydrater MÅ du spise mye fett!
Er du overvektig? Lavkarbo "virker", men det avhenger av at du spiser NOK av den riktige maten... drikker godt med vann og er forberedt på at det tar litt tid i starten å få i gang fettforbrenningen :)
Du har spist proteiner og flytende fett, i tillegg til proteinpulver. Hva er hensikten din med å velge lavkarbo som kosthold? Det kan være greit å begynne der nemlig :)
Nå er jeg generelt ikke noen fan av å "drikke" proteiner, du får i deg rundt 600 g protein fra rene proteinkilder, trenger du virkelig proteinpulveret?
Du har et svært ensidig fettinntak også, all maten du spiser bør være variert slik at du får i deg god næring. Kosttilskudd vil aldri fullt ut erstatte dette.
MÅ du spise 7 ganger om dagen??? Det må jo være et himla stress, vanligvis vil lavkarbo gjøre deg mindre sulten slik at du ikke trenger spise så ofte. Jeg spiser tre ganger om dagen, og holder meg mett i mellom måltidene.
Hvor er grønnsakene?? De hjelper på metthetsfølelsen og inneholder mye god næring.
Du spiser kun magre proteinkilder, kan du variere i større grad med laks/ørret, kylling med skinnet på og marmorert kjøtt?
Dette er ikke etter atkinsboka, det har du rett i :)
Jeg anbefaler at du reduserer antall måltider til noe du er komfortabel med. Pass på at du spiser en god håndfull ++ av grønnsaker til alle måltid, kok de, gratiner de, mos de osv. Lag store porsjoner, og frys heller ned til lunsj mm til neste dag, det gjør jeg hver uke.
Spis et godt måltid noen timer før trening. Du kan drikke proteinpulver etter, men det viktigste er at du innen rimelig tid får i deg et godt måltid med proteiner, fett og karbohydrater fra grønnsaker.
Skal du ned i vekt?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.