hei alle sammen !begynte på lav karbo for 14 dager siden,har gått ned 6kg og 5 cm rundt livet.jeg veide 99 kg da jeg begynte og er nå nede i 93.er dette vanlig eller er det lite når jeg går på lavkarbo??har en slik ekkel "metallsmak"i munnen har det noe med lav karbo og gjøre?setter pris på svar hilsen purre:)
Hei! Seks kilo på fjorten dager er IKKE lite. Det er tvert imot masse! Kjempebra! Du hadde nok en del vannvekt til å begynne med, så min oppfordring til deg nå er å IKKE bli stressa eller skuffet over at det kanskje går litt saktere fremover.
Rar smak i munnen er helt normalt når man er i ketose - for de fleste går det over etterhvert...
Normalen seinere ut for de som er så heldige å ha jevn nedgang (er nok mindretallet, det går som regel i rykk og napp etterhvert for de fleste) er 500gram-1kg i uka.
I snitt har jeg gått ned 750 g pr mnd, men 4 kg forsvant de første 4 dagene og de neste 5 forsvant ganske jevnt de neste 6 mnd. De siste 5 mnd har jeg stått helt stille men gått inn 5 cm rundt lårene, 6-7cm rundt magen og sikkert andre steder også :)
Bare det at du ikke har gått opp på Prednisolon er jo et bevis på at dette funker! Alle jeg kjenner som har gått på dette har blåst opp som en sperreballong av det. Til og med min gamle far som bare er skinn og bein ble smårund det året han gikk på denne medisinen. Jeg tipper du vil gå mye ned når du kutter denne ut igjen, i mellomtiden så må du se på det som en stor seier at du ikke går opp...
KUN 2 kg når du i tillegg har vært sjuk. Seriøst: Det er KJEMPEBRA!
Det får da være grenser hvor mye man forventer av en kropp som prøver å komme seg av lungebetennelse. Spesielt når 2kg på 16 dager i utgangspunktet er fantastisk vekttap.
Man går ned i vekt, men noen ganger trenger kroppen tid til å tilpasse seg og noen ganger er kroppen for stresset til slippe kiloene. Men la den f tid p seg, kos deg med den gode maten, så skal du se resultater.
Du skal være meget, meget blid for å ha faktisk gått ned et par kilo mens kroppen ble fôret med både antibiotika og prednisolon, som er notorisk kjent for å bidra til vektøkning. :cool:
Ett kilo i uka er jo kjempebra! Da hadde ikke jeg brydd meg om å kutte ut melkeprodukter pga. vekta ihvertfall. Jeg synes ikke det er noe særlig vits i å satse på å gå ned mer enn ett kilo pr. uke - kroppen skal jo henge med på andre måter også, og kanskje du slipper å få slappe hudfolder hvis det ikke går for fort.
Jeg ville ikke ha kuttet ut meieriprodukter med mindre det faktisk hindret vektnedgang, eller forårsaket andre konkrete problemer - det er en stor gruppe matvarer med godt fett, som gir mange matlagings-muligheter. Ikke noe jeg ville kutta ut om jeg ikke måtte. Og når du går ned et kilo i uka - som er masse! - så virker det jo ikke som om det trengs. :) Bare i tilfelle du hadde noen vrangforestilling om at det burde gå fortere, altså...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.