Har lest litt på forumet nå, og det dukker opp melsorter, tilsettninger og andre matvarer jeg aldri har hørt om! :confused: Tror jeg har funnet bl.a. 5 forskjellige søtningsstoffer som jeg ikke aner hvor kjøpes og hvilke søtningsstoffer som brukes til hva. Det samme med melet! Mandelmel?! Bakepro?! Fiberhusk?! Bakemix?!... Hvilke varer er det man kommer lengst med (dekker flest oppskrifter/matretter)? Hvilke varer er det disse skal erstatte?
Om noen kan gi meg et lite hint så hadde jeg blitt kjeeeempe glad! :)
Hei, jeg kjøper sukrin (bruker på rømmegrøt osv), finmalte mandler (bruker til flattbrød), lavkarbo brødmiks, stevia (bruker som søtning), sukkerfri sjokolade og cocosa (brukes til steking, sjokolade osv) på helsekostbutikken.
Kokosmasse (bruker til bounty) og kokosmelk på Rema.
Hei og velkommen til dette flotte nettstedet :)
Det er nok mye nytt for deg om du er i starten, men du tar det nok fort skal du se :)
Det er bare å spørre og grave så mye du vil. Forkortelser og matvarer og diverse..
Jeg bruker ikke disse "rare" ingrediensen til annet enn baking av ymse slag.
Men de tingene jeg har hatt mye glede og nytte av og alltid har i skapet er:
Sukrin: brukes akkuratt som sukker, ser ut som sukker og smaker nesten som sukker. (Helsekost eller velassortert matvare)
Tagatesse: Søtstoff som brukes istedenfor sukker (Helsekost)
Fiberhusk: Brukes som bindemiddel i glutenfri bakst som knekkebrød, lavkarbokaker, lavkarbobrød, lavkarbovaffler osv... (Helsekost eller velassortert matvare)
Mandel- og Kokkosmel: Du kan nesten alltid bruke malte mandler, så avfettet mandelmel er sjelden nødvendig, men noen ganger er et tørt mel nødvendig. Kokkosmelet er mer nøytralt i smak enn mandlerfaktisk og passer kjempebra til typisk "sukkerbrød". (Helsekost)
Burbon vanilje: Vanlijepulver til smakstilsetning av desserter, drikke og kaker. Mye billigere enn vaniljestenger (Helsekost)
Cocosa: kokkosolje som brukes som kosttilskudd eller bare som stekefett. (Helsekost)
Johannesbrødkjernemel (JBKM): Bruker ikke dette så ofte, men som gjevning tykningsmiddel i sauser og kremer (Helsekost)
Dette er produkter jeg bruker gjevnlig, men ikke daglig. Jeg må derimot alltid ha et godt utvalg av grønnsaker, kjøtt, fisk, fløte og rømme (disse begrenser jeg en del nå), meierismør og bær. D
Tenk gjennom hva du vil lage. Dte jeg alltid har i skapet er johannesbrødkjernemel og fiberghus+ et søtstoff. Det betyr ikke at alt blir brukt ukentlig.
Fiberhusk bruker jeg til knekkebrød, en gang i måneden eller så, litt oftere på sommeren i tursesongen da de er greie å ha med i villmarka, for i motsetning til kyllingfilet blir de ikke sure etter en dag. Bruker kanskje 2 store eksker på et år på det meste.
Johannesbrødkjernemel blir en sjelden gang( 4 ganger i året) brukt til rømmegrøt, innimellom til vafler og til rullekaker. Bruker 1-2 glass i året.
Søtstoff, jeg liker tagatesse til baking der det skal smake mest mulig likt sukker. Men i kjøleskapet har jeg en flaske flytende stvevia jeg fikk i gave for lenge siden, og siden jeg bruker 2 dråper i shake feks, så varer den lenge!
Strengt tatt trenger du KUN ting du får på butikken: Rent kjøtt, fisk og fugl og egg, rømme,fløte, smør, kokosmelk/kokosfløte og grønnsaker som vokser over jorden, nøtter og frø og evt kaldpressede oljer.
Fiberhusk finner jeg i den glutenfrie hylla på butikken. Bruker litt i bl.a. knekkebrød.
Johannesbrødkjernemel kjøper jeg på helsekost, bruker litt i sauser hvis de må ha hjelp til å tykne.
Bruker sukrin og sukrinmelis, kjøper det fra Funksjonell mat (på nett), nå selger de også en variant med stevia. De selger også mandelmel, men har man ei god kvern lønner det seg å male selv. Mandler får man kjøpt i løs vekt i hvert fall deler av året.
Jeg bruker kun stevia som søtning - usannsynlig godt på cottage cheese en gang i blandt. Mange sier at mye blir for bittert, men jeg kan fint bruke 10-15 dråper på en boks cottage cheese. (Anbefales ikke alle!!) Kjøpes på iherb.
Ellers avfettet mandelmel, iform av ferdig pizzabunn fra proteinfabrikken. Vet bare hvordan ferdigpakke brukes. Ellers ikke prøvd meg på selvbaking med diverse spesialvarer.
Har derimot sett de fleste (alle?) varene på coop prix (egen hylle) og større butikker. Til og med nærmatbutikken joker har sukrin, noen steder.. spørr betjeningen! Helsekost sm nevnt over, også det meste.. men de vet ikke nødvendigvis hva det skal brukes til.. (jeg spurte etter tips..)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.