< Tilbake til oversikten

Prosentfordeling protein, fett og karbo

IKJ sa for siden:

Hei alle sammen!
Jeg starter på igjen etter et langt opphold og mange nye (og gamle) kilo.

Men, jeg husker ikke helt prosentfordelingen...

Noen som kan hjelpe meg med det?

Kitt sa for siden:

Noe sånt som 5% karber, 20% proteiner og resten fett!

Du skal spise ca 1g protein pr kg kroppsvekt, så får du regne ut resten i fra det!

Lykke til! :)

IKJ sa for siden:

Tusen takk Kitt! :)

Vet du foresten noe om hva man bør ligge på for å bygge muskler og få ned fettprosenten?

Mannen min begynner sammen med meg, men siden han ikke er overvektig og skal bygge muskler skal han ligge høyere på karbo enn meg... Han trener 2-3 ganger i uken med ryp opplegg.

Nerthus sa for siden:

Han kan gjerne ligge på 2 g protein pr kilo kroppsvekt og vel så det utifra hvor mye han trener. Han kan om han vil også ligge en del høyere i kh - tommelfingeregelen er at spiser han over 72g kh pr dag (jfr Lutz), bør han ikke overdrive fettinntaket.

Dere kan begge ta utgangspunkt i rene matvarer, fiskefileter, kjøtt av alle slag, kylling med og uten skinn og sjømat og ellers feks cottage cheese som proteinkilder. MAAAAASSE grønnsaker på dere begge, og gode fettkilder. Nå vet ikke jeg hva han ønsker å spise av kh i tillegg, tenker han lav GI som bønner, linser, bær og sånt, eller noe pasta/ris/brød?

Jeg ville startet "likt" (bare med mer protein for hans del), og så økt på med kh-inntaket til han til et nivå han er komfortabel med. Bare han er obs på at de første par ukene kan være litt tøffe treningsmessig, men at det vil bli bedre når kroppen går over til fettforbrenning. Det er nok individuelt hvor mye han kan eller bør spise av kh, men dere har det kanskje godt planlagt allerede ;)

IKJ sa for siden:

Tusen takk for gode råd;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.