Marella77 sa for siden:
Jeg har lenge bakt Nannas knekkebrød, og de er veldig gode. Tusen takk for flott oppskrift Nanna!! :) Alle her digger de, og jeg prøver ikke å overgå de, må bare presisere det... Men jeg har med en tilfeldighet tilsatt andre ting i røra, og har nå kommet frem til en oppskrift som passer min smak utmerket. Jeg har tatt utgangspunkt i Nannas knekkebrødoppskrift.
Her er min variant:
140 g valnøtter
230 g solsikkekjerner
50 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g gresskarskjerner
50 g kruskakli
4 ss fiberhusk
2 ts salt
2 ss tagatesse
5dl vann
Først tar jeg valnøttene i en plastikkpose og knuser de med noe hardt. Jeg bruker en kjevle.
Deretter blander jeg inn alt det andre. Først det tørre, rører rundt, så vannet til slutt.
Lar det hvile i 20 minutter før jeg deler deigen i to, fordeler det på 2 brett. Jeg bruker brunt bakepapir med rugler, slik at det ikke setter seg fast. Jeg bruker et vanlig bakepapir for å stryke det utover. Deler så opp i 12 x to brett.
Husk og rut opp med en slikkepott eller noe før steking.
Stekes på varmluft i 60-70 minutter. Snu om på brettene etter halve tiden. La de hvile til de blir kalde, deretter oppbevares de best i ståboks/ metallboks.
Jeg syns disse er rågode med smør og makrell i tomat eller tines kremost med urter.
Hyggelig med tilbakemeldinger om noen prøver ut dette ;)